کد خبر : 25772 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰

فواید آب دوغ خیار

وقتی هوا گرم می‌شود خوردن غذاهای ساده و سبک حاضری هم دلچسب‌تر می‌شود! نان و پنیر و هندوانه، نان و پنیر و انگور، آب دوغ خیار، ماست و خیار و… از غذاهایی است که به حرارت طبخ نیازی ندارد، طبع خنکی دارد، زود حاضر می‌شود و خیلی از خانواده‌ها در …

فواید آب دوغ خیار

وقتی هوا گرم می‌شود خوردن غذاهای ساده و سبک حاضری هم دلچسب‌تر می‌شود!

نان و پنیر و هندوانه، نان و پنیر و انگور، آب دوغ خیار، ماست و خیار و… از غذاهایی است که به حرارت طبخ نیازی ندارد، طبع خنکی دارد، زود حاضر می‌شود و خیلی از خانواده‌ها در وعده شام که باید غذای ساده‌تری بخورند از آن استفاده می‌کنند.

این غذای سالم خودمانی، نه عوارض گوارشی دارد، نه ضرری به قلب می‌رساند و نه در میانه شب نفس ما را در سینه حبس می‌کند.

تازه حسن دیگری هم دارد و آن این که بعد از یک خواب شیرین شبانه، صبح گرسنه از خواب بلند می‌شویم و با اشتها به دور همان سفره پرمهر می‌نشینیم. بنابراین برای آن که از مزیت‌های یک غذای سبک حاضری بیشترین نفع را ببرید به شما آب دوغ خیار را پیشنهاد می‌کنیم.

آب دوغ خیار اشتها را باز می‌کند.

آب دوغ خیار غذایی ساده، سالم و سبک است که براحتی هضم می‌شود و به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع می‌کند و از خستگی و رخوت ناشی از گرمی هوا می‌کاهد.

به موجب آن که در تهیه این غذای حاضری مواد مغذی متعددی به کار رفته در وعده ناهار یا شام می‌تواند انرژی از دست رفته شما را تامین می‌کند.

این غذا از ترکیب ماست یا دوغ، خیار رنده شده، گردو و کشمش، انواعی از سبزی‌های تازه همچون ریحان، ترخون، نعنا و تربچه به همراه یخ و نان تهیه می‌شود. البته برخی خانواده‌ها از خامه نیز در این غذا استفاده می‌کنند.

این غذا به علت داشتن ماست، تامین‌کننده کلسیم و پروتئین بدن است و به دلیل دارا بودن منیزیم، مصرف آن در وعده شام می‌تواند به رفع بی‌خوابی‌های شبانه کمک کند. افراد با فشارخون بالا یا افرادی که طبع گرم و کبد تنبلی دارند بهتر است در این غذا از ماست یا دوغ ترش استفاده کنند. همچنین خیار این غذا، خنک‌کننده است و شدیدترین عطش‌ها را فرومی‌نشاند.

کشمش و گردوی آن بهترین گزینه برای مزه‌دار کردن این غذاست و داروی رشد هوشی کودکان و نیرودهنده سالمندان است.

سبزی‌های به کار رفته در آن همچون نعنا بادشکن، تربچه ضدعفونی‌کننده دستگاه گوارش، ریحان آرامبخش و مسکن و ترخون اشتهاآور و مقوی اعصاب است و چون فیبر فراوانی دارد، ملین است و به رفع یبوست و التیام هموروئید (بواسیر) کمک می‌کند.

بهتر است این غذا را در ظروف سفالی لعاب‌دار (سرامیکی) تهیه کرده و با نعنا و شوید و گلبرگ‌های خشک‌شده گل‌محمدی تزیین کنید.

 

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 339 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php