کد خبر : 84271 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

شکلات مصرف کنید اما تـلخ

طعم خوب شکلات تلخ باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد. به نقل از سایت «نیوزویک» نتایج تحقیقات نیز مفید بودن شکلات تلخ را تأیید می کند. بعضی معتقدند شکلات تلخ ۷۰ درصد به بالا را می توان همیشه مصرف کرد صرف نظر از درستی یا نادرستی این موضوع در …

طعم خوب شکلات تلخ باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد.

شکلات مصرف کنید اما تـلخ

به نقل از سایت «نیوزویک» نتایج تحقیقات نیز مفید بودن شکلات تلخ را تأیید می کند. بعضی معتقدند شکلات تلخ ۷۰ درصد به بالا را می توان همیشه مصرف کرد صرف نظر از درستی یا نادرستی این موضوع در ادامه مطلب به معرفی بخشی از خواص شکلات کاکائویی پرداخته می شود.

پوست سالم تر

مصرف شکلات غنی از آنتی اکسیدان باعث نرم تر شدن پوست، کاهش خشکی و افزایش مقاومت آن در برابر سوختگی می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد، مصرف کاکائو رطوبت پوست را تا ۲۵ درصد افزایش می دهد و این بهترین خبر برای افرادی است که پوستشان خشک است.

با مصرف کاکائو گردش خون در پوست تقویت می شود. از این رو در مویرگ های پوستی، میزان اکسیژن و مواد معدنی افزایش می یابد و این امر مانع از آفتاب سوختگی پوست می شود.

دندان های سالم تر

قند موجود در شکلات باعث خرابی دندان ها می شود .با این حال محققان معتقدند که کاکائوی خالص از دندان ها محافظت می کند. پوست دانه های کاکائو حاوی ترکیبات ضدباکتریایی است که از ایجاد جرم دندان پیشگیری می کند.

در مطالعه ای روی کودکانی که به مدت ۴ روز مسواک نزده بودند مشخص شد استفاده از دهان شویه حاوی کاکائو می تواند جرم دندان را تقریباً تا ۲۰ درصد کاهش دهد و ۲۱درصد از باکتری ها را از بین ببرد.

کاهش دهنده اشتهای کاذب و وزن

کاکائو غنی از فیبر و پروتئین است. شکلات تلخ معمولی حاوی ۴ گرم فیبر و ۹ گرم پروتئین است و هر یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو حاوی ۴ گرم فیبر و یک گرم پروتئین است. اما محققان هلندی دریافته اند افرادی که شکلات تلخ ۸۵ درصد را بو می کنند، با کاهش وزن مواجه می شوند. بو کردن شکلات تلخ، باعث تولید هورمون ضدگرسنگی به نام گریلین می شود و تأثیر آن برای یک ساعت می ماند.

قلب سالم تر

از آن جا که شکلات حاوی کره و سرشار از چربی اشباع شده است، از شکلات به عنوان ماده غذایی مضر یاد می کنند. اما در واقع همانند چربی های اشباع شده دیگر مانند روغن نارگیل،مصرف کم کره کاکائو برای سلامت مفید است.

یک سوم چربی موجود در کاکائو اسید استئاریک است که به تک چربی اشباع نشده سالم به نام اسید اولئیک تبدیل می شود. اسید اولئیک در واقع، میزان کلسترول مضر را کاهش و میزان کلسترول خوب را افزایش می دهد. افزون بر آن، ترکیب های متعدد ضد التهابی موجود در کاکائو به بدن در مقابله با التهاب مزمن عروق کمک می کند تا انعطاف پذیری رگ های خون را بهبود بخشد؛ در نتیجه باعث کاهش فشارخون و عدم چسبیدگی پلاکت های خون می شود و از ایجاد انسداد در دیواره های رگ جلوگیری می کند. همه این عوامل در کاهش بیماری قلبی نقش دارد.

تمرکز بیشتر

بررسی محققان نشان می دهد که شکلات گردش خون به مغز را افزایش می دهد و در نتیجه قدرت تمرکز افزایش می یابد با انجام مطالعه ای مشخص شد مصرف مقدار کم از فلاوانوئید کاکائو به مدت ۵ روز باعث خون رسانی بهتر به مغز می شود.

اضطراب کمتر

استرس، میزان تولید کورتیزول را در بدن افزایش می دهد. این امر باعث تراکم چربی دور شکم یا اعضای بدن می شود. این تراکم چربی، خطر افسردگی، بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

اما نتایج یک بررسی نشان داد، افرادی که به مدت ۲ هفته روزانه ۴۰ گرم شکلات تلخ مصرف کردند، میزان کورتیزول در آنها کاهش یافت. بررسی دیگر نیز نشان داد،افرادی که هر روز کاکائو مصرف می کردند، با ۱۰ درصد کاهش میزان اضطراب مواجه بودند و ۱۰ درصد نسبت به قبل احساس آرامش بیشتری می کردند.

برای ورزشکاران مفید است

شکلات، میزان انرژی قبل از ورزش را افزایش می دهد. در یک جلسه سخت ورزشی به بدن انرژی می دهد و پس از ورزش درد عضله ها را کاهش می دهد. کاتیکینز و اپی کاتیکینز که ۲ نوع آنتی اکسیدان است، میزان جذب مواد مغذی و انرژی زا توسط عضله ها را افزایش می دهد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، خواص بازدید 222 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php