کد خبر : 9646 تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۰

رونمایی تندر ۹۰ اتوماتیک + قیمت

دنیای اقتصاد نوشت: اما چرا تندری که قرار بود زیر ۱۰ میلیون تومان باشد، حالا از ۳۵ میلیون نیز رد شده و ممکن است چهل میلیونی‌اش هم در راه باشد. کارشناسان در پاسخ به این پرسش، دست روی دو موضوع می‌گذارند، یکی آغاز دیرهنگام تولید تندر-۹۰ و دیگری ارزبری بالای …

دنیای اقتصاد نوشت: اما چرا تندری که قرار بود زیر ۱۰ میلیون تومان باشد، حالا از ۳۵ میلیون نیز رد شده و ممکن است چهل میلیونی‌اش هم در راه باشد.

کارشناسان در پاسخ به این پرسش، دست روی دو موضوع می‌گذارند، یکی آغاز دیرهنگام تولید تندر-۹۰ و دیگری ارزبری بالای آن.

به گفته آنها، تولید تندر-۹۰ با حدود دو سال تاخیر کلید خورد و همین موضوع تاثیر زیادی بر هزینه تولید و قیمت تمام شده آن گذاشت.

رونمایی تندر ۹۰ اتوماتیک + قیمت

تندر قرار بود با یوروی ۷۰۰ تومانی در تیراژی ۳۰۰ هزار دستگاهی به تولید برسد، اما مخالفت‌ها و مانع تراشی‌ها از سوی برخی افراد اجازه این کار را نداد و تولید زمانی آغاز شد که نرخ یورو دو برابر شده بود.

طبق قرارداد منعقد شده میان رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (طرف ایرانی قرارداد)، قیمت پایه تندر شش هزار و ۷۵۰ یورو در نظر گرفته شده بود که با احتساب یوروی ۷۰۰ تومانی، این محصول زیر پنج میلیون تومان از آب در می‌آمد.

با این حال، اما تولید تندر با یوروی گران کلید خورد و سرکشی‌های این محصول از همان ابتدا شروع شد، به نحوی که خیلی زود همگان فهمیدند تندر زیر ۱۰ میلیون رویایی بیش نبوده است.

اما جدای از تاثیری که آغاز دیرهنگام پروژه بر قیمت تندر-۹۰ گذاشت، ارزبری بالای این محصول نیز یکی دیگر از دلایل گران شدن آن به شمار می‌رود.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل اصلی تبدیل شدن تندر به خودرویی بالای سی‌‌میلیون، هزینه ارزی آن است، مخصوصا اینکه نرخ یورو نیز طی یک سال گذشته رشدی شدید را به خود می‌بیند و همزمانی این دو با هم، بلای گرانی را بر سر تندر آورده است. حالا هم طبق آنچه که دیروز معاون تندر-۹۰ ایران خودرو در مراسم رونمایی تندر اتومات اعلام کرد، این محصول در حال حاضر ۶۱ درصد داخلی‌سازی قطعات دارد.

در واقع ۳۹ درصد قطعات باقیمانده را خود رنو تامین می‌کند و این به معنای ارزبری قابل توجه تندر-۹۰ است، حال آنکه آغاز تولید این محصول با داخلی‌سازی ۵۰ درصدی همراه بود. با این حساب، طی پنج سال و اندی که از آغاز تولید تندر-۹۰ می‌گذرد، تنها ۱۱ درصد به داخلی‌سازی قطعات آن اضافه شده است. حال سوال اینجاست که چرا داخلی‌سازی تندر-۹۰ محدود بوده؟ معاون تندر-۹۰ ایران خودرو در پاسخ به این پرسش می‌گوید: هدف این بوده که داخلی‌سازی قطعات تندر-۹۰ گام به گام انجام شود تا کیفیت آن افت نکند.

به گفته محمدرضا معتمد، درست است که داخلی‌سازی تندر در این پنج سال و اندی سرعت نداشته و گام به گام بوده، اما در عوض مشتریان از کیفیت آن راضی هستند. گفته‌های وی در شرایطی است که تجربه در خودروسازی ایران نشان داده داخلی‌سازی خودروها معمولا با افت کیفی همراه می‌شود و حالا تندر-۹۰ به دلیل سختگیری‌های رنو در بخش تامین قطعات، فعلا از افت کیفیت در امان مانده است. البته مشتریان تاوان این موضوع را با افزایش قیمت تندر داده‌اند و این یعنی قیمت فدای کیفیت شده و خودروسازان نتوانسته‌اند این دو را در کنار هم قرار بدهند.

عرضه تا پایان سال

اما تندر-۹۰ اتومات در حالی دیروز رونمایی شد که به گفته معاون تندر ایران خودرو، این محصول تا پایان سال روانه بازار خواهد شد.

معتمد با اشاره به اینکه قرار است تا پایان سال‌جاری سه هزار دستگاه از این خودرو تولید و روانه بازار شود، گفت: برنامه تولید تندر-۹۰ اتوماتیک ایران خودرو در سال آینده ۱۵ هزار دستگاه است و ایران خودرو در کل ۶۵ هزار تندر طی سال آینده تولید خواهد کرد.

وی افزود: مجوز تولید انبوه تندر-۹۰ دنده اتوماتیک در تاریخ ۳۰ دی ماه سال‌جاری از شرکت رنوی فرانسه اخذ و برای این پروژه بیش از ۶۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

به گفته معتمد، از مهم‌ترین ویژگی‌های تندر-۹۰

دنده اتوماتیک می‌توان به سهولت رانندگی در ترافیک شهری، کاهش استهلاک گیربکس و متعلقات، عملکرد بسیار خوب و اطمینان خاطر در سر بالایی و سرپایینی و عدم امکان سرقت خودرو در حال قرار گرفتن در وضعیت پارک اشاره کرد.

معاون تولید تندر ایران خودرو ادامه داد: تندر اتوماتیک از نوع تیپ ترونیک است که منطبق بر محصولات روز دنیا به حساب می‌آید و قابلیت رانندگی در جاده‌های لغزنده را دارد.

وی همچنین مهم‌ترین تفاوت‌های بین تندر-۹۰ معمولی و دنده اتوماتیک را نمایش وضعیت دنده در قسمت نمایشگر جلو آمپر، تغییر دسته دنده و پوسته سپر جلو عنوان کرد و گفت: مصرف سوخت تندر-۹۰ دنده اتوماتیک در سیکل ترکیبی (شهر -جاده) ۳٫ ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 346 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php