کد خبر : 1948 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۷:۵۶

روزه در بیماری های قلبی

کسانی که از ناراحتی های قلبی در رنج هستند می توانند روزه بگیرند ؟ تمامی بیماران قلبی از جمله بیمارانی که در بخش خارجی قلب دچار عارضه هستند و یا آن گروه از بیمارانی که رگ های قلب آن ها دچار انواع بیماری از جمله تنگی است، توصیه اکید می …

کسانی که از ناراحتی های قلبی در رنج هستند می توانند روزه بگیرند ؟

تمامی بیماران قلبی از جمله بیمارانی که در بخش خارجی قلب دچار عارضه هستند و یا آن گروه از بیمارانی که رگ های قلب آن ها دچار انواع بیماری از جمله تنگی است، توصیه اکید می شود، به هیچ وجه خوردن داروهای خود را در ساعات مقرر ترک نکرده و از گرفتن روزه جدا خودداری کنند. معمولا قرص های این گونه بیماران، آسپرین های زیر زبانی نیتروگلسیرین است که باید به فواصل منظم خورده شود.
بیماران قلبی که در سال های گذشته عمل جراحی بر روی قلب خود داشته اند اما در حال حاضر هیچ گونه عارضه قلبی در آن ها مشاهده نمی شود می توانند روزه بگیرند ؟

به تمام بیماران قلبی از جمله بیماران قلبی که با دارو به درمان خود می پردازند و یا بعد از عمل جراحی، دارو مصرف می کنند، توصیه می شود به دلیل احتمال تشدید بیماری قلبی و یا وجود خطر برای سلامتی آن ها، حتما قبل از روزه گرفتن، با پزشک خود مشورت کنند. بدیهی است بسیاری از پزشکان قلب، به دلیل احتمال خطر برای سلامتی بیمارشان، هیچ گونه فشار بدنی از جمله گرسنگی یا تشنگی طولانی مدت را به بیماران خود توصیه نخواهند کرد. بهتر است این گونه بیماران برای بقای عمرشان و کوتاه شدن مدت درمان خود، داروهای خود را به طور مرتب و سر وقت مصرف کنند و به توصیه های پزشکی و رژیم غذایی خود به دقت توجه نمایند .
آیا بیماران قلبی مادرزادی نیز که به نحوی دچار عارضه در دریچه های قلبی هستند، نمی توانند روزه بگیرند؟
این گونه بیماران به دلیل وجود سوراخ در بین دو بطن و یا دهلیز قلب خود و یا تنگی و یا گشادی دریچه شریان ریوی، دچار قلبی معیوب هستند و اجازه روزه گرفتن ندارند.
بیماران آریتمی(نامنظمی) قلب می توانند روزه بگیرند یا خیر؟
در این بیماران به دلیل تنگی دریچه میترال و نامنظم شدن تدریجی قلب، احتمال لخته شدن خون و در نتیجه سکته مغزی بسیار زیاد است. این گونه بیماران حتما باید تحت نظر پزشک بوده و رژیم غذایی خود را کاملا حفظ کنند، قرص های خود را به طور مرتب مصرف کرده، کارهای سنگین انجام ندهند و به هیچ وجه روزه نگیرند.
کسانی که بیماری قلبی آنها، پرولاپس میترال قلب تشخیص داده شده، می توانند روزه بگیرند؟
به دلیل اینکه پرولاپس میترال قلب ناشی از شل بودن دریچه میترال یا افتادگی این دریچه است، تنها یک تا دو درصد زنان و مردان به این عارضه مبتلا هستند و جزو بیماری های شایع قلبی محسوب نمی شود.
به این گونه بیماران توصیه می شود بعد از یک اکوی خوب و مطلع شدن از حالت معمولی یا پیشرفته آن و مشورت با پزشک خود، اقدام به روزه گرفتن کنند.
روزه گرفتن برای افرادی که پرولاپس طبیعی میترال قلب دارند مانعی ندارد، اما برای نوع پیشرفته آن اکیدا توصیه نمی شود .
دکتر سید حسن عارفی – فوق تخصص بیماری های قلب و عروق

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 972 بار
برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
دیدگاهتان را بنویسید

css.php