کد خبر : 5172 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵

راه‌ و روش درمان سرماخوردگی

راه‌ درمان سرماخوردگی سرماخوردگی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که به راحتی منتقل می شود. رینوویروس معمول ترین علت سرماخوردگی است. این ویروس در ۳۰% تا ۸۰% موارد معمول ترین علت بیماری شناخته می شود. برخی پزشکان اعتقاد دارند هیج درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما علایم را می توان …

 راه‌ و روش درمان سرماخوردگی

راه‌ درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که به راحتی منتقل می شود. رینوویروس معمول ترین علت سرماخوردگی است. این ویروس در ۳۰% تا ۸۰% موارد معمول ترین علت بیماری شناخته می شود. برخی پزشکان اعتقاد دارند هیج درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما علایم را می توان درمان کرد. این بیماری متداول ترین بیماری عفونی در انسان هاست. اولین کاری که برای درمان سرماخوردگی باید انجام دهید این است که به مدت سه چهار روز ورزش و هرگونه فعالیت بدنی را کنار بگذارید تا بدن شما توان لازم برای مبارزه با ویروس‌ها را پیدا کند .

سپس با رعایت نکات زیر می توانید بر بیماری غلبه کنید :

۱- استراحت در محیط گرم

کارشناسان توصیه می‌کنند به مدت دو روز در محیطی گرم استراحت کنید. بهتر است دمای هوا ۲۴ یا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد.

۲- غرغره با آب‌نمک

تحقیقات نشان می‌دهد که شستن دهان با آب نمک یکی از راه‌های درمان گلو درد می‌باشد. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید و پنج یا شش بار آن را غرغره نمایید.

3- ویتامین C مصرف کنید

مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C در بهبودی شما تأثیر بیشتری دارد. ویتامین C قدرت بدنی شما را افزایش می‌دهد و به درمان بیماری‌ های ویروسی کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود گلبول‌های سفید خون که وظیفه مبارزه با ویروس‌ها را برعهده دارند، بهتر عمل کنند. سایر مواد غذایی که برای درمان سرماخوردگی مفید هستند، عبارتند از: سیر، عسل، نعناع صحرایی، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، جعفری، کرفس، گل کلم و غذاهای حاوی روی.

4- از هوای مرطوب نفس بکشید

مرطوب کردن هوا مانع از بسته شدن حفره‌های بینی می‌شود، ولی در استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا دقت کنید.

5- مایعات زیادی بنوشید

نوشیدن زیادی آب، آب‌میوه، چای و سایر نوشیدنی‌های گیاهی مانع از «خشک شدن» گلو و بینی می‌شود و در ضمن برای پایین آوردن تب بسیار مفید است. به علاوه تأمین آب مورد نیاز بدن باعث دفع مواد سمی ناشی از سلول‌های مرده می‌شود.

6- قهوه ننوشید

نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث از دست دادن آب بدن شده و این مسئله مانع از بهبود شما می‌شود.

7- بخور گرم بگیرید

بخوردادن و گرفتن حمام گرم متداول‌ترین راه درمان خانگی سرماخوردگی می‌باشد. بخار آب مانع از تراکم خلط می‌شود. در ضمن دمای بالا ویروس سرماخوردگی را تضعیف می‌کند.

8- سیگار کشیدن ممنوع

سیگار کشیدن در زمان سرماخوردگی علائم آن را تشدید می‌کند. حتی در معرض دود سیگار بودن نیز درمان سرماخوردگی را به تعویق می اندازد.

۹- سوپ داغ بخورید!

سوپ گرم بخورید؛ مواد موجود در سوپ، تورم حفره‌های بینی را کاهش می‌دهد و روند بهبود شما را تسریع می‌بخشد. در ضمن خوردن سوپ جوجه پروتئین بدن شما را تأمین می‌کند و لازم به ذکر است، پروتئین برای ساخت آنتی بادی‌هایی که به جنگ ویروس‌ها می‌روند ضروری می‌باشد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت بازدید 428 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php