کد خبر : 194438 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲:۱۲

راهکارهایی برای کنترل استرس های بی دلیل روزانه

من اغلب بی دلیل دچار استرس می شوم و نمی دانم چطور باید با این شرایط کنار بیایم و شرایط را کنترل کنم؟ تفکر: بهترین راه برای کنترل این استرس های بی دلیل، تفکر در مورد آنهاست. خوب است دراین مواقع از خود سوال کنید “چرا من اضطراب دارم؟ آیا …

راهکارهایی برای کنترل استرس های بی دلیل روزانه

من اغلب بی دلیل دچار استرس می شوم و نمی دانم چطور باید با این شرایط کنار بیایم و شرایط را کنترل کنم؟

تفکر: بهترین راه برای کنترل این استرس های بی دلیل، تفکر در مورد آنهاست. خوب است دراین مواقع از خود سوال کنید “چرا من اضطراب دارم؟ آیا این مسئله تا این حد تنش برانگیز است و اهمیت دارد؟ اگر من اضطراب نداشته باشم چه می شود؟ آیا اضطراب من نتیجه بهتری ایجاد میکند؟ “

از طرفی سعی کنید با خودآگاهی و فکر کردن به اضطراب موجود تلاش در آرام کردن خود کنید. با تنفس های آرام و عمیق برای چند لحظه و تمرکز بر روی آن آرامش را در خود ایجاد کنید و ذهنتان را به موضوع دیگری معطوف سازید. شاید در ابتدا لازم باشد در طول روز چندین بار این تمرین را داشته باشید اما با این تمرین ذهن را عادت می دهید در اضطراب باقی نماند.

به جای استرس برای مسایل که اغلب هم کم اهمیت هستند سعی کنید برای حل آنها زمانی را تعیین کنید و یا مشورت بگیرید.

در افکار تنش زا باقی نمانید و درجا نزنید.
اگر مساله ای قابل حل نیست آن را رها کنید و از خداوند طلب کمک کنید.

به عنوان تمرین هر روز در زمانی خاص تمرین ریلکسیشن داشته باشید.
حتما یک فعالیت ورزشی مستمر و منظم داشته باشید.

سعی کنید با خاطرات گذشته زندگی نکنید و به آن چیزی که می توانید تغییر دهید فکر کنید و مابقی را در مسیرش به حال خود رها کنید.
وقتی که احساس اضطراب دارید، تند و سریع راه نروید یا به دنبال یک سرگرمی باشید.

تجسم یک منظره ی زیبا می تواند ذهن شما را از یک موقعیت استرس زا دور کند. هر گاه فرصت کردید، چشم های خود را ببندید و مکانی آرام و زیبا را در ذهن خود مجسم کنید. و آن را با تمام وجود حس کنید.

راهکارهایی برای کنترل استرس های بی دلیل روزانه

سعی کنید با خودآگاهی و فکر کردن به اضطراب موجود تلاش در آرام کردن خود کنید

برای انجام هرکاری، زمان مشخصی را اختصاص دهید.
زمانی که با تلفن صحبت می کنید، به جای انجام همزمان کارها، بهتر است به راحتی بنشینید و به مکالمه خود تمرکز کنید و نیز زمانی که با کامپیوتر کار می کنید به کار یا پروژه دیگری نپردازید.

از آنجایی که افراد شاد بیشتر از دیگران مایل به کمک به دیگران هستند، هم یاری با دیگران، شادی و رضایت فرد را افزایش می دهد و آرامش دهنده است.

تمرین ریلکسیشن باید به طور منظم در یک زمان و در یک مکان که کاملا ساکت هست و کسی مزاحمتان نمی شود انجام شود. لباسهای تنگی که تنتان هست را باید شل کنید. مثل کفش یا کت. یک لباس راحت بپوشید. میتوانید روی زمین یا تخت بنشینید یا روی صندلی که برای سر و دستتان هم محافظ داشته باشد. اگرهم میخواهید دراز بکشید باید پاهایتان را دراز کنید. در هر صورت بدنتان باید کاملا راحت باشد و هیچ حس ناراحتی نداشته باشید.

حالا میتوانید چشمهایتان را ببندید و آرام نفس بکشید. طوری نفس بکشید که تا ۵ بشمرید و به ریه ها بدهید و تا ۵ بشمرید و خارج کنید. هوا را از بینی وارد بدنتان کنید و از دهان خارج کنید. در حین تنفس فقط فکر آرامش و نفس کشیدنتان باشید و راحت نفس بکشید. اگر نمیتوانید تا ۵ نفستان را نگه دارید، برای شروع هر چقدر که میتوانید را بشمرید.

پس از آن سعی کنین بدنتان کاملا شل و راحت باشد از عضلات پنجه پا شروع کنید و یک به یک همه عضلات بدن خود را شل و رها کنید. شل و رها. تا ریزترین عضلات این کار را انجام دهید. مثل وقتی که داخل یک وان آب گرم می شوید. باید احساس سبکی و راحتی کنید. حتی به عضلات جمجمه، فک، زبان، و … هم بپردازید.

در این تمرین میتوانید برای موثرتر بودن به یک موسیقی آرامش بخش با صدای ملایم و بی کلام هم گوش دهید.

پس از این که احساس کردید همه عضلات شما راحت و شل شده اند درهمین وضعیت به یک تصویر ذهنی آرامش بخش فکر کنید. یک منظره یا ساحل دریا یا … مهم این است که با تمام حواستان او را درک کنید و به آرامش برسید. حتی می توانید اهداف خود را در این تصویر ذهنی مجسم کنید و خود را در وضعیتی تصور کنید که به هدف مورد نظر رسیده اید.

سپس تنفس های عمیق را تکرار کنید. ده مرتبه کلمه آرامش را به صورت ذهنی و آرام تکرار کنید. این تمرین بیست دقیقه طول می کشد.

فقط برای خارج شدن از تمرین به یکباره بلند نشوید و خیلی آرام با حرکت دادن دستها و پاها و سپس آرام نشستن از تمرین ریلکسیشن خارج شوید.

بعد از تمرین هم میتوانید بعضی از حرکات کششی آرام را روی عضلات بدنتان مثل پاها و دستها انجام دهید تا کاملا حس نشاط داشته باشید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 317 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php