کد خبر : 80147 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۹:۲۶

راهنمای استفاده از آرام پز

آرام پز در دهه 1970 وارد بازار شد، ولی در سال‌های اخیر استفاده از آن زیاد شده است. فکر می‌کنید دلیل آنچه بوده است؟ این دستگاه غذاهای خوش طعمی را با کم ترین سر و صدا می‌پزد و نجات دهنده زندگی افراد پر مشغله است. با این‌که زمان پخت طولانی …

راهنمای استفاده از آرام پز

آرام پز در دهه 1970 وارد بازار شد، ولی در سال‌های اخیر استفاده از آن زیاد شده است. فکر می‌کنید دلیل آنچه بوده است؟

این دستگاه غذاهای خوش طعمی را با کم ترین سر و صدا می‌پزد و نجات دهنده زندگی افراد پر مشغله است. با این‌که زمان پخت طولانی است، زمان آماده سازی غذا در حداقل شکل ممکن خود است، بنابراین می‌توانید آرام پز خود را روی درجه پایین تنظیم کنید و وقتی سر کار هستید یا اطراف خانه گشت می‌زنید، نگران غذای خود نباشید. افزون بر این آرام‌پز‌ها می‌توانند به شما کمک کنند پول‌تان را پس انداز کنید. با پخت غذا در آرام پز گوشت‌های دیرپز هم به خوبی می‌پزند و انرژی کمتری نسبت به فر مصرف می‌شود.

به طور معمول این دستگاه الکتریکی از کاسه سرامیکی ضد حرارتی تشکیل شده که درون یک پوشش خارجی فلزی قرار گرفته است. غذای درون آرام پز به آرامی در طی چند ساعت می‌جوشد و در ‌‌نهایت خوش عطر و جاافتاده می‌شود.

خرید آرام پز

آرام پز‌ها در فروشگاه‌های لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه در سایز‌های 3.5 تا 6.5 لیتری موجود هستند. بیشتر آرام پز‌ها بین درجه بالا و پایین تنظیم می‌شوند، درحالی که برخی هم تایمری دارند که وقتی غذا آماده می‌شود به طور اتوماتیک روی وضعیت «گرم نگه داشتن» تنظیم می‌شوند. برای اطمینان و راحتی به دنبال ویژگی‌های مثل درپوش شیشه‌ای، دسته‌های ضد حرارت، بخش داخلی قابل شستشو و کابل قابل باز و بسته کردن باشید تا بتوانید غذا را مستقیم از آرام پز روی میز سرو کنید.

راهنمایی در مورد زمان بندی‌ آرام پز

اگر در مورد زمان بندی آرام‌ پز‌ها اشتباهی کنید در هر صورت قابل بخشش است؛ چون یک یا دو ساعت پخت بیشتر از حد معمول با حرارت خیلی کم اثری روی غذای شما نخواهد داشت. برای دریافت بهترین نتیجه، موقع پخت درپوش آرام پز را بسته نگه دارید و خیلی آن را باز نکنید، در غیر این صورت بخار خارج شده و دمای داخل آرام پز افت می‌کند. برای این‌که غذاهایی مانند تاس کباب و خورشت ها را به جای روش‌های سنتی پخت با آرام پز درست کنید، زمان پخت‌هایی که در زیر آمده با آرام پز هماهنگ کنید.

فر یا اجاق گاز آرام پز (درجه بالا) آرام پز (درجه پایین)
15-30 دقیقه ½ 1 تا ½ 2 ساعت 4 تا 6 ساعت
30 تا 45 دقیقه 2 تا 3 ساعت 6 تا 8 ساعت
45 دقیقه 4 تا 6 ساعت 8 تا 12 ساعت

چگونگی استفاده از آرام پز

این نکات را به یاد داشته باشید:

مواد لازم را به قطعات کوچک برش دهید تا همه جای آن‌ها بپزند.

قبل از پخت گوشت، گوشت مرغ یا سبزیجات یخ زده را یخ‌زدایی کنید در غیر این صورت خیلی طول می‌کشد تا آرام پز به دمای ایمنی برای پخت غذا برسد.

تفت دادن سبزیجات و گوشت‎ها قبل از قرار دادن آن‎ها در آرام پز همیشه ضروری نیست. بهتر است قبل از قرار دادن مرغ در آرام پز برای ایجاد طعم بهتر، آن را تفت دهید.

برای تهیه خوراک‎ها و خورشت‎ها در آرام پز نصف میزان پخت در ظروف معمولی آب اضافه کنید. زیرا آب درون آرام پز تبخیر نمی‎شود و با میزان مایعات کم سس غلیظی به‎دست می‎آید.

اگر غذا را یک شب قبل آماده کرده و در یخچال می‌گذارید تا زمان را ذخیره کنید، ظرف آرام پز را داخل یخچال نگذارید در غیر این صورت آرام پز به حد کافی سریع گرم نمی‌شود تا باکتری‌های در حال رشد را بکشد و فرایند پخت شروع شود.

½ تا ¾ آرام پز را پر کنید تا همه غذا به طور برابر بپزد.

از مقدار مایعی 1 تا ½ فنجان کمتر از دیگر روش‌های پخت استفاده کنید. هوا در آرام پز می‌چرخد و بخار ایجاد می‌کند که در نتیجه مایع را بیشتر می‌کند.

پیش از آن که حبوباتی مانند عدس و لوبیا را به آرام پز اضافه کنید، برای 10 دقیقه آن‌ها را جوش دهید یا به جای خام آن‌ها از کنسرو استفاده کنید. برخی از بنشن ها مواد سمی هستند که وقتی در درجه پایین پخته می‌شوند از بین نمی‌روند.

قبل از این که غذای پخته شده را در یخچال بگذارید، آن را از آرام پز خارج کنید. بخش داخلی برای نگه داشتن گرما طراحی شده، بنابراین زود سرد نمی‌شود تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند.

غذاهایی را که با آرام پز پخته‌اید، با آن گرم نکنید. خیلی طول می‌کشد که به دمای ایمن برسد.

به زمان بیشتری از زمان پخت معمولی غذا نیاز دارید؟ کافی است آرام پز و مواد غذایی را از 1 تا 1.5 ساعت قبل از انجام آشپزی در فریزر قرار دهید.

درب آرام پز را بیش از حد برندارید. خارج شدن گرما از آن موجب می‎شود تا زمان پخت در حدود 15 دقیقه افزایش یابد.

2.7/5 - (6 امتیاز)
دسته بندی : آشپزی و خانه داری بازدید 5,328 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php