کد خبر : 52506 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰:۵۴

دیدنی‌های مازندران +تصاویر

مازندران مدت‌هاست که اولین مقصد ایرانیان برای سفر است. علاقه دیرینه ایرانیان به دریای خزر و البته طبیعت این منطقه بیشترین دلیل سفر آنهاست، اما بسیاری از جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد که این استان را جزو مقاصد برتر سفر کرده است. مدتی است روز چهاردهم آبان به نام این …

مازندران مدت‌هاست که اولین مقصد ایرانیان برای سفر است. علاقه دیرینه ایرانیان به دریای خزر و البته طبیعت این منطقه بیشترین دلیل سفر آنهاست، اما بسیاری از جاذبه‌های دیگری هم وجود دارد که این استان را جزو مقاصد برتر سفر کرده است.

مدتی است روز چهاردهم آبان به نام این استان نامگذاری شده، دلیل این نامگذاری تشکیل اولین حکومت علویان و شیعیان دوازده امامی در مازندران به مرکزیت شهر آمل است. همه اینها بهانه‌ای شد در این شماره نگاهی داشته باشیم به جاذبه‌های شگفت این استان.

خانه نیما یوشیج

خانه علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج، شاعر نوآور عصر حاضر در روستای یوش واقع شده است. این خانه که سال 1207 هجری‌قمری و براساس معماری قاجاری ساخته شده است، با آجرکاری و گچ‌کاری‌های ظریف و زیبا تزیین شده است و به سبب نوع معماری، وسعت و گستردگی نقشه بنا و تزیینات خاص آن یکی از جاذبه‌های مازندران محسوب می‌شود.

دیدنی‌های مازندران +تصاویر

 این بنا سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نیما یوشیج در این خانه چشم به جهان گشود و 34 سال پس از مرگش، پیکر وی را طبق وصیتش در همین خانه به خاک سپردند.

تفرجگاه عباس‌آباد بهشهر

باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر در 9 کیلومتری جاده بهشهر، در میان جنگل‌های البرز، در منطقه التپه قرار گرفته است. این تفرجگاه را باید اوج شکوفایی باغ‌سازی در ایران دانست. این مجموعه سال 1020 هجری قمری به دستور شاه‌عباس اول صفوی ساخته شد و عنوان مهم ترین باغ غیرکویری ایران را به دست آورد.

دیدنی‌های مازندران +تصاویر

 تفریحگاه عباس‌آباد علاوه بر آن که باغی ‌پلکانی است و عمارت، حمام، آسیاب و برج‌های آجری خاصی دارد و در مجموعه بزرگ‌تری به همین نام قرار می‌گیرد. مجموعه عباس‌آباد همچنین شامل همایون‌تپه، مجموعه باغ‌های فرح‌آباد، گلوگاه و مجموعه گردشگری ساحلی می‌شود. این باغ تاریخی و محوطه پیرامون آن با وسعتی معادل 500 هکتار، روزانه پذیرای گردشگران بی‌شماری است.

دشت لار

دشت لار از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران، از جنوب به آبعلی، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر لواسان کوچک، از جنوب غربی به لواسان بزرگ، از شرق و شمال شرقی به کوه دماوند و از جنوب شرقی به پلور مازندران می‌رسد. بر این اساس در تقسیمات کشوری، بخشی از دشت لار که به نوعی در کوهپایه دماوند واقع شده، جزو بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران محسوب شده‌ و بخشی دیگر در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران قرار گرفته است.

دیدنی‌های مازندران +تصاویر

 وسعت دشت لار حدود 73هزارو‌500 هکتار است. این دشت‌ سال 54 به پارک ملی تبدیل و سال 61 براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. به دلیل مشکلات زیست محیطی پیش آمده در دشت لار از سال 70 برخی مناطق این دشت به عنوان مکان‌های شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شد. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دشت لار می‌توان به رود لار و دریاچه لار که در پشت سد لار پدید آمده اشاره کرد. این دریاچه 20 کیلومتری، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

بلندترین طاق طبیعی جهان

غار اسپهبد خورشید (دژ افسانه‌ای)، بر سینه کوه لردکمر، در راه تهران به فیروزکوه در ناحیه دوآب شهرستان سوادکوه قرار گرفته است. این غار به شکل تالاری ساده و دایره‌ای شکل است که طولی 75‌/‌19 متری، عرضی 35‌/‌14 متری و ارتفاعی 15 متری دارد. با چنین مختصاتی، دهانه غار اسپهبد خورشید، بلندترین طاق طبیعی جهان محسوب می‌شود. این طاق در سال 1335 خورشیدی توسط غارشناسان کشف شد.

دیدنی‌های مازندران +تصاویر

 طول قوس طاق طبیعی و عظیم غار 40 متر و درون غار به صورت تالاری بیضی شکل به طول 75 و عرض 25 متر است. غار اسپهبد خورشیدی از سابقه تاریخی طولانی برخوردار است چراکه این غار از زمان ساسانیان به عنوان دژی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گرفته و به دلیل وجود آب آشامیدنی در درون غار، امکان مقاومت طولانی را فراهم می‌کرده است.

آب‌های معدنی رامسر

آب‌های معدنی رامسر به دو گروه آب‌های معدنی گوگردی و آب‌های معدنی گازدار تقسیم می‌شود. آب‌های معدنی گوگردی برای تسکین و درمان امراض پوستی، ضعف اعصاب، بیماری‌های مفصلی و استخوان درد مفید است. این آب‌های گوگردی که در اطراف هتل رامسر و منطقه سادات‌شهر قرار گرفته‌ است، قابل شرب نیست. آب‌های معدنی گازدار برای بیماران کلیوی بسیار مفید است.

دیدنی‌های مازندران +تصاویر

 این چشمه‌های معدنی گازدار که در دو منطقه ییلاق لپاسر (آب سیاه) و روستای جواهرده قرار گرفته‌ است، هر دو قابل شرب است. گردشگران با سفر به رامسر علاوه بر بهره‌گیری از این آب‌های معدنی شفابخش می‌توانند با حضور در مناطق ییلاقی و استراحت در مکان‌های طبیعی به بهبود شرایط بدنی و روحی خود کمک کنند. ییلاق گرسباسر، رستم سر، تله بن، راه کنار، دزکول و فولاد چشمه از مهم‌ترین این ییلاقات به حساب می‌آید.

روستای فیلبند

روستای فیلبند در جنوب بابل، بخش بندپی غربی قرار گرفته است. فیلبند را سرزمین ابرها می‌نامند. علت این نامگذاری ارتفاع 2700 متری این روستا از سطح دریاست. به دلیل کوهستانی بودن، این روستا در زمستان تقریبا خالی از سکنه می‌شود. ولی در فصل گرما به یکی از مهم‌ترین ییلاقات مازندران تبدیل می‌شود که گردشگران و کوهنوردان بسیاری را به خود جلب می‌کند.

دیدنی‌های مازندران +تصاویر

 چشمه‌های آب معدنی فلئوری این روستا سبب تنومندی و قوی‌هیکلی ساکنان فیلبند شده است. چشم‌اندازهای طبیعی روستا بی‌نظیر و شگفت‌آور است؛ تا جایی که برخی روستای فیلبند را بهشت عکاسان قلمداد می‌کنند. اگر در فصل پاییز یا بهار به این روستا وارد شوید امکان مشاهده تمامی پدیده‌های جوی از قبیل آفتاب، ابر و مه، باران و برف، تگرگ و رگبار و حتی رنگین کمان را در یک روز خواهید داشت.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : تصاویر ، گردشگری بازدید 558 بار
دیدگاهتان را بنویسید

[…] کل آموزش و پرورش استان مازندران در راستای بخشنامه شماره 9/ 710 مورخ 8 اردیبشهت معاونت […]

نیلو در تاریخ 2 آذر 1392 گفته : پاسخ دهید

سلام بچه ها علیرضارو دعاکنین داییش و پسر خالش حالشون خوب نیست…..!

shadi در تاریخ 29 آبان 1392 گفته : پاسخ دهید

bahal bud !!!!!!!!!!!ye lahze yade beshetabid beshetabid oftadam……………….che ruzaiy bud

css.php