کد خبر : 16603 تاریخ انتشار : شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۴:۴۴

دلار 5000 هزار تومان می شود!

میهن فال: یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق افزایش قیمت ارز مرجع به حدود ۲۵۰۰تومان بود , این خبر شاید درنگاه اول خیلی مهم به نظر نیاید, اما واقعیت این است که این افزایش نرخ , اگر چه به بهانه تک نرخی کردن ارز در کشور است , اما به عقیده …

دلار 5000 هزار تومان می شود!

میهن فال: یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق افزایش قیمت ارز مرجع به حدود ۲۵۰۰تومان بود , این خبر شاید درنگاه اول خیلی مهم به نظر نیاید, اما واقعیت این است که این افزایش نرخ , اگر چه به بهانه تک نرخی کردن ارز در کشور است , اما به عقیده بسیاری ازکارشناسان از حرف تاعمل فاصله بسیار است و همانگونه که دولت نتوانست با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی , قیمت ها را در بازار ازاد ارز کنترل کند , با این افزایش قیمت هم نخواهد توانست دربازار ارز را تک نرخی کند .
درعین حال انها گمانه به مراتب ناگوار تری را هم پیش بینی میکنند و ان افزایش قیمت نرخ ارز دربازار متناسب با نرخ ارز مرجع است .
به عقیده انها , اکنون که ارز مرجع رقمی نصف رقم مصوب درکمیسیون تلفیق و پیشنهاد دولت است و در شرایطی که بسیاری از کالاها با این ارز درسه ماهه اول سال وارد کشور شده بود , قیمت ارز دربازار ازاد تا ۴هزار تومان هم بالارفت , حال که بسیاری از کالاها با ارز ازاد بالاتر از ۳۵۰۰تومان وارد کشور شده , نباید توقع داشت قیمت ارز ازاد کمتر از این رقمها برسد .
درهمین حال طی روزهای اخیر یک تحرک دربین دلالان بازار برای خرید ارز مشاهده میشود که خود حکایت از افزایش دوباره قیمتها دارد , بازاریان اگر چه خرید ارز در مقدار بالارا جزیی از کار خود عنوان میکنند , اما پیش بینی خود را افزایش قیمت دلار طی ماههای اینده و بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری میدانند.
بنا بر اظهارات مسوولان , وبویژه وزیر صنعت , معدن وتجارت , درامد ارزی کشور درسال گذشته به حدود نصف کاهش یافته , و همین امر باعث شده تا شاخکهای بازارتیز شده وتزریق ارز به بازار پس از تک نرخی شدن را بلوف مسوولان بانک مرکزی ارزیابی کنند , انها بر این عقیده اند که دولت نخواهد توانست , ارز حاصل از صادرات را به اتاق مبادلات بکشاند و صادر کنندگان ترجیح میدهند دلارشان را در بازار ازاد فروخته یا با ان کالا وارد کشور کنند .
از دیگر سو با توجه به تحریمهای جدید , امکان تبادل ارز حاصل از فروش نفت نیز کاهش میابد و همین امر باعث خواهد شد تا قیمت دلار تا حد ۵۰۰۰هزار تومان درنیمه اول سال بالا برود .
همه این مسایل به علاوه کاهش قیمت طلا که باعث خروج نقدینگی از این بازار شده و به سمت دلار گرایش یافته که کاهش زیادی نداشته وحتی احتمال بالارفتن قیمت آنهم مطرح شده ,دست به دست هم داده ودلالان نسبت به خرید ارز موجود دربازار ترغیب کرده است و با کاهش مصنوعی ارز خود زمینه افزایش قیمتها را فراهم کرده است .
این درحالی است که طی روزهای اخیر رییس کل بانک مرکزی هم هیچ سخن دلگرم کننده ای در اینباره نداشته وکاهش با به بیانی حذف دلار و یورو از گردونه پرداختهای مرکزمبادلات ارزی به گمانه زنی های بازار رنگ رسمیت بخشیده است و البته باعث شده همه کسانی که نیاز به یکی از این دو ارز دارندروانه بازارازاد شوند , دراین صورت بازاریان بر این باورند که چگونه بانک مرکزی که خود عامل گرایش به سمت بازار ازاد است قصد دارد ارز را تک نرخی و بازار ازاد را جمع کند.

 

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار اقتصادی ، مجله خبری بازدید 378 بار
دیدگاهتان را بنویسید

ناشناس در تاریخ 25 تیر 1398 گفته : پاسخ دهید

خدا کنه دلار بیاد پایین تا مردم یه نفس راحتی بکشن آخه تا کی گرانی؟ تا کی حرص و جوش؟ بسه دیگه

مهدی در تاریخ 13 آبان 1397 گفته : پاسخ دهید

قیمت دلار منتتظر تحریم های 13 آبان بود ولی چون مسعله نفتی ایران همان روال قبلی را طی خواهد کرد و خریداران مستثنی شدند و ارز به کشور بیشتر وارد خواهد شد ،از اواخر آبان ماه شاهد کاهش شدید دلار تا مرز 8700 تومان خواهیم بود.

css.php