کد خبر : 60016 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۸

خواص اعجاب انگیز شکلات

شکلات باعث تشدید میگرن نمی‌شود. این ایده به‌طور کامل اشتباه است، زیرا شکلات حاوی دو ماده (تیرامین و فنیل‌اتیل‌آمین) است که می‌توانند میگرن را تحریک یا تشدید کنند. دوستداران شکلات معتقدند که نمی‌توان بدون شکلات شاد بود! البته شاید این اعتقاد که در نگاه اول اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، چندان …

شکلات باعث تشدید میگرن نمی‌شود. این ایده به‌طور کامل اشتباه است، زیرا شکلات حاوی دو ماده (تیرامین و فنیل‌اتیل‌آمین) است که می‌توانند میگرن را تحریک یا تشدید کنند.

خواص اعجاب انگیز شکلات

دوستداران شکلات معتقدند که نمی‌توان بدون شکلات شاد بود! البته شاید این اعتقاد که در نگاه اول اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، چندان هم به خطا نرفته باشد زیرا شکلات خواصی دارد که ممکن است تا به حال از نظرها دور مانده باشد.

این خوراکی لذیذ که اصلی‌ترین ماده تشکیل‌دهنده آن کاکائو است، آثار مثبت متعددی بر سلامتی دارد؛ البته این امر تنها در شرایطی محقق خواهد شد که افراد در مصرف شکلات، اعتدال و میانه‌روی را رعایت کنند.

شکلات مهربان با قلب

آثار پیشگیرانه شکلات از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی به‌دلیل تأثیر مثبت آن بر کاهش فشارخون است. شکلات برای سرخرگ‌ها مفید است، این اثر را به پلی‌فنول‌ها و به‌طور مشخص‌تر به فلاونوئیدهایی که در کاکائو وجود دارند و از قوی‌ترین مولکول‌های آنتی‌اکسیدانی به‌شمار می‌آیند، نسبت می‌دهند.

شکلات و مبارزه با سرطان‌ها

علاوه بر پلی‌فنول‌ها، شکلات سیاه حاوی «پروآنتوسیانیدین» نیز هست؛ مولکول‌های آنتی اکسیدانی دیگری که در به تأخیرانداختن رشد سلول‌های سرطانی و محدودکردن پیشروی عروق تغذیه‌کننده این سلول‌ها، سهیم هستند. بنابراین با کندکردن رشد سلول‌های سرطانی و محدودکردن غذارسانی به آنها، کاکائو دارای اثر ضدسرطانی نیز خواهد بود.

شکلات، خوش‌اخلاق‌تان می‌کند

اگر ترکیب کاکائو موردبازبینی قرار بگیرد، مولکول‌هایی در این ترکیب مشاهده می‌شوند که آثار مثبتی بر خلق و خو دارند.

•‌ به‌عنوان نمونه، منیزیم که در کاکائو یافت می‌شود، دارای اثر آرام‌بخشی و ضداسترسی است.

•‌ شکلات، درون خود «تریپتوقان» نیز دارد؛ تریپتوفان اسیدآمینه‌ای است که شرایط را برای فعالیت سروتونین فراهم می‌آورد. این درحالی است که انتقال‌دهنده عصبی مورد اشاره، به‌شدت روی تنظیم و بهبود خلق و خو تأثیر دارد.

•‌ فنیل‌اتیل‌آمین نیز در شکلات یافت می‌شود، این مولکول اثر ضدافسردگی دارد.

•‌ و درنهایت، باید از آناندامید نام برد که سرخوشی‌آور است.

خلاصه آنکه کاکائو به‌طور جدی در به‌وجود آوردن حس و حال خوب و اخلاق خوش، نقش دارد.

نکات احتیاطی درباره شکلات

شکلات مانند تمام خوراکی‌های دیگر، در شرایطی مفید و اثربخش است که در مصرف آن، جانب تعادل و میانه روی، رعایت شود.

دو تکه مربعی شکلات سیاه میزان مناسبی برای بهره مند شدن از خواص این خوراکی پرطرفدار به‌شمار می‌آید. مصرف مقادیر زیاد و افراطی، شکلات می‌تواند آثار سوئی بر سلامت داشته باشد؛ افزایش چربی، قندخون و اثر منفی بر دندان‌ها در میان این آثار منفی قرار دارند.

نکته مثبت دیگری که می‌توان در رابطه با شکلات عنوان کرد این است که هضم این خوراکی دوست‌داشتنی، به‌هیچ‌وجه دشوار نیست.

برخی ایده‌های نادرست درباره شکلات

شکلات باعث تشدید میگرن نمی‌شود. این ایده به‌طور کامل اشتباه است، زیرا شکلات حاوی دو ماده (تیرامین و فنیل‌اتیل‌آمین) است که می‌توانند میگرن را تحریک یا تشدید کنند.

البته شکلات به میزان کم، باعث بروز جدی حمله میگرنی نخواهد شد. کاکائو باعث بروز جوش نمی‌شود.

در این مورد باید به‌شدت دقت کرد، شکلات سرشار از قند است و قند مشکوک به تولید ایجاد جوش است.

بنابراین کاکائو به‌تنهایی عامل جوش‌زدن نیست.

و درنهایت، مصرف شکلات، افزایش وزن را با خود به دنبال ندارد. در این مورد باید گفت درصورتی که مصرف شکلات منطقی باشد و شکلات‌هایی مورد استفاده قرار بگیرند که درصد کاکائو آن بالا و میزان قندشان اندک باشد، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

و در پایان اینکه مصرف بیش از حد شکلات برای کبد خطرناک است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، خواص بازدید 407 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php