کد خبر : 36904 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱:۴۹

خبر خوش اینترنتی وزیر ارتباطات

به گزارش میهن فال به نقل از تسنیم: محدودیت در استفاده از اینترنت غیراخلاقی،افزایش ۲۵Gbpsظرفیت اینترنت تاپایان هفته دولت،مبارزه با کم فروشی اینترنت، پیشبرد سریع شبکه ملی اطلاعات واپراتور چهارم و مهلت ۲ماهه به اپراتورها برای رفع اختلالات برنامه های وزیر ارتباطات اعلام شد. محمود واعظی شب گذشته با حضور …

به گزارش میهن فال به نقل از تسنیم: محدودیت در استفاده از اینترنت غیراخلاقی،افزایش ۲۵Gbpsظرفیت اینترنت تاپایان هفته دولت،مبارزه با کم فروشی اینترنت، پیشبرد سریع شبکه ملی اطلاعات واپراتور چهارم و مهلت ۲ماهه به اپراتورها برای رفع اختلالات برنامه های وزیر ارتباطات اعلام شد.

خبر خوش اینترنتی وزیر ارتباطات

محمود واعظی شب گذشته با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به پنج محور اصلی برنامه هایش اظهار کرد: مخابرات یکی از فعالیت های مهم است که مردم به عنوان تلفن و موبایل می شناسند، فعالیت های پستی که شامل پست و پست بانک می شود، فناوری اطلاعات که تمامی موضوعات مربوط به آی تی و اینترنت را در بر می گیرد، تحقیقات، ساخت و تمامی موارد در ارتباط با مسئله فضا و ماهواره و همچنین اقتصاد آی سی تی که در قالب موضوعات پژوهشی، تولید خدمات، بازرگانی و صادرات در ارتباط با محصولات و فناوری های آی سی تی مطرح است، از دیگر محورهای در نظر گرفته ده در این حوزه هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز باید زیرساخت هایی را توسعه دهیم که نیازمندی های مردم را مرتفع سازد، عنوان کرد: زیرساخت ها شامل موضوعاتی چون تلفن های ثابت و سیار، پهنای باند اینترنت و ابعاد مربوط به استفاده از اینترنت است و می تواند هدف اصلی که خدمت رسانی به مردم عزیز است را محقق سازد.

واعظی با تأکید بر اینکه ما باید بتوانیم خود را با پیشرفت سریع این فناوری (آی سی تی) به روز کنیم، اذعان کرد: توجه به بخش خصوصی و بومی سازی این صنعت از اهداف ماست و می خواهیم مردم بتوانند به ابعاد بیشتری از این صنعت و دستاوردهای آن دسترسی داشته باشند.

وزیر ارتباطات افزود: دانشمندان و فارغ التحصیلان رشته آی تی و مخابرات معمولا کارهای بزرگی در بخش پژوهش و دانشگاه انجام داده اند که می خواهم به آنان بگویم که به آینده امید ببندند چرا که در این دوره می توانند از مشارکت مردم و بخش خصوصی برای اهداف توسعه ای خود استفاده کنند.

اینترنت غیر اخلاقی را به منازل نمی فرستیم

واعظی با تأکید بر اینکه این وزارتخانه در شرایط جدید، در چند بعد نقش خواهد داشت، ابراز کرد: در بخش رویکرد مردمی باید بگویم که حتما وظیفه می دانیم نیازمندی های مردم را با توسعه این بخش بر طرف کنیم و لذا با توجه به اینکه اعتقاد خانواده های ما این است که باید اینترنت سالمی در منزل داشته باشند تا به دور از هرگونه نگرانی بتوانند از آن استفاده کنند، بخش غیر اخلاقی اینترنت توسط ما به گونه ای محدود خواهد شد.

وی ادامه داد: البته این محدودیت نباید مانع کار پژوهشگران، تاجران و صنعتگران شود بلکه باید بتوانند فعالیت های خود را به خوبی از طریق این بستر داشته باشند.

تلفن همراه در روستاها و نقاط مرزی توسعه نیافته است

واعظی در بخش دیگری از صحبت های خود که در ارتباط با موضوع تلفن همراه بود، اظهار کرد: ضریب نفوذ تلفن همراه در شهرهای بزرگ قابل قبول است اما اپراتورهای ما در کشور دارای دو ضعف هستند که یکی مربوط به عدم توسعه یافتگی نقاط دورافتاده و روستایی است و با توجه به اینکه سرمایه گذاری در این مناطق صرفه اقتصادی ندارد، کمتر به این نقاط توجه کرده اند که باید با درآمدی که از ارائه خدمات در نقاط سود ده کسب می کنند، مشکلات مناطق کمتر توسعه یافته را نیز حل کنند.

وزیر ارتباطات دولت یازدهم با اشاره به اینکه مردم در تمام کشور باید بتوانند از خدمات تلفن همراه استفاده کنند، درباره مشکل دوم خاطر نشان کرد: ضعف دیگر این است که بیشتر اپراتورهای ما دنبال کمیت بوده اند ولی سیاست من افزایش کیفیت است و در مجلس هم این موضوع را مطرح کردم.

او گفت: برای ما قابل قبول نیست، مشترکی در حین حرکت دو بار با قطعی تماس روبرو شود یا مثلا در گوشه ای از منزل موج داشته باشیم و گوشی آنتن دهد اما در گوشه ای دیگر نشود از تلفن استفاده کرد.

مردم نباید در برابر سرویس های بی کیفیت پول بپردازند

وی با بیان اینکه مردم نباید پول را در برابر سرویس های بی کیفیت بپردازند، درباره راهکارهایش برای رفع این مشکلات اظهار کرد: برای رفع این مشکل سه اقدام در نظر گرفته ایم؛ به بخش تنظیم مقررات گفته ام و از همکاران خواسته ام، مناطق مختلف را مورد بررسی قرار دهند و آزماش کنند تا ببینند اپراتورها در کدام مناطق ضعف دارند.

او بیان کرد: ۲ ماه به اپراتورها فرصت دادیم تا خود را اصلاح کنند و در انتهای مهر ماه نقاط ضعف و قوت اپراتورهای سرویس دهنده در این حوزه را مطرح خواهیم کرد.

واعظی اذعان کرد: به هیچ عنوان امکان ندارد که تعرفه های رقابتی را برای اپراتورهایی که خدمات متنوع می دهند ارائه کنیم زیرا مردم می توانند در برابر خدمات برتری که یک اپرتور ارائه می دهد پول بیشتری پرداخت کنند.

اجازه کم فروشی اینترنتی را نمی دهیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تلفن گویایی را تعبیه می کنیم که ارتباط مستقیم با مردم داشته باشیم و از این طریق با برخی مشکلات از قبیل افت سرعت اینترنت آشنا می شویم و آن ها را برطرف می کنیم زیرا مشترکانی هستند که سرویس K128 دارند اما در عمل سرعت آن ها ۳۲K است که به هیچ وجه نباید اجازه کم فروشی بدهیم.

او ارائه اینترنت سالم و پرسرعت را یکی از برنامه هایش دانست و گفت: ما باید برای وقت و هزینه کرد مردم عزیز احترام قائل شویم.

جلوی افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ تلفن را گرفتم

وزیر ارتباطات با تأکید مجدد بر اینکه اجازه پرداخت های با ارقام بالا را برای سرویس های با کیفیت پایین نمی دهیم، تصریح کرد: به عنوان مثال در شروع کارم در این وزارتخانه از این جهت که طرح هم کدسازی تلفن های ثابت موجب ارتقای ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قبوض تلفن مردم می شد، با هماهنگی که با رئیس جمهور داشتم کار را متوقف کردم و از اپراتوها خواستم تا افزایشی را اعمال نکنند و کارگروهی را برای بررسی بیشتر این موضوع در نظر گرفتم تا در حق اجحافی صورت نگیرد.

او همچنین اشاره ای به نحوه درآمدزایی فعالان حوزه ارتباطات داشت و خاطر نشان کرد: اپراتورها و بخش خصوصی را حمایت می کنیم تا روی پای خود بیاستند و سود کسب کنند و البته آن ها را ملزم می کنیم تا بخشی از سود خود را صرف توسعه کنند و نباید اینطور باشد که کل سود در این بخش ها تقسیم شود چرا که رضایتمندی و پاسخگویی به نیاز مردم برای ما اولویت دارد.

واعظی دولت الکترونیک تک حلقه ای را از دیگر اقدامات الکترونیکی برشمرد و در ادامه گفت: دولت الکترونیکی امروزه در دنیا موجب پیشرفت و آسایش هر چه بیشتر مردم شده است اما این موضوع در امتداد سلامت، تجارت و آموزش الکترونیکی است و در نهایت صرفه جویی در وقت و هزینه مردم را به ارمغان می آورد که البته در این راستا در همین مدت زمان کوتاه، جلسات متعددی با بخش های مختلف داشتم و به عنوان خبری خوش می گویم که امیدواریم بتوانیم تا پایان هفته دولت ظرفیت اینترنت را که زیرساختی برای این حوزه است ۲۵Gbps افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: با افزایش ظرفیت اینترنت، مردم در شهرهای مختلف و مراکز تحقیقاتی که به اینترنت با سرعت بالاتری نیاز دارند، می توانیم پاسخ دهیم.

او افزود: البته باید دانست فرهنگ استفاده از اینترنت نیز پیش نیازی برای الکترونیکی شدن است و هرچه فرهنگ استفاده توسعه یابد به دولت الکترونیکی نزدیک تر می شویم.

فرستادن موجود زنده به فضا اقدامی ارزنده بود

وزیر ارتباطات در گوشه ای دیگر از صحبت های خود که جنسی متفاوت از فناوری اطلاعات داشت و در ارتباط با فضای ماهواره ها نیز اظهاراتی داشت و پیشرفت در این حوزه را بسیار چشم گیر ارزیابی کرد و از فرستادن موجود زنده به فضا به عنوان کاری ارزنده یاد کرد.

وی معتقد است هرچند که کشورهای دیگر خواستند موضوعاتی را پیش بکشند که اهمیت این کار را پایین آورند اما در نهایت متوجه این موضوع شدند و نتوانستند اقدامات دیگری انجام دهند که این موضوع را از مقالات متعددی که در این زمینه خوانده متوجه شده است.

وزیر ارتباطات معتقد است بین ۱۲ تا ۱۵ فناوری پیچیده در ساخت ماهواره بکار می رود که موفقیت ما در ساخت آن حاکی از خود باوری است و مردم ما بعد از انقلاب اسلامی نشان داده اند برای رفع نیزهای خود قادرند روی پای خود بیاستند و از این جهت این روند توسعه ای ادامه خواهد داشت.

او عنوان کرد: خوشبختانه در کشوری زندگی می کنیم که مردم هوش متوسط به بالایی دارند اما این به منزله این نیست که نوابغ بسیاری داریم اما افراد باهوش بسیاری در حوزه های مخابرات و فناوری اطلاعات داریم و علاقه مندی جوانان در این زمینه ها خیلی بالاست.

وی یادآور شد: در کنکور سراسری معمولا بالای ۵۰ درصد از رتبه های بالا جذب رشته های فناوری اطلاعات و مخابرت می شوند و این سرمایه عظیمی است که در اختیار داریم و جالب است بدانیم در دنیا و در شرکت های مخابراتی غربی ایرانی هایی حضور دارند که خوب درخشیده اند.

واعظی با اشاره به مسدود شدن چند کانال ایرانی از میان شبکه های تلویزیونی جهانی، عنوان کرد: قرائتی که از اسلام و شیعه برای ما وجود دارد ما را در استفاده از این بستر تصویری محدود می کند اما در کشورهای دیگر که چنین محدودیتی نیست و برخلاف آن شعارهایی چون آزادی سر داده می شود، برخی کانال های ایرانی مسدود می شوند؛ بنابراین با این فشارها و نوع نگاهی که به این قضیه در دنیا وجود دارد باید نحوه حرکت به سمت تکولوژی های جدید را جدی تر بگیریم.

شبکه ملی اطلاعات را با سرعت پیش می برم

واعظی شبکه ملی اطلاعات را که از پروژه های دولت دهم است، منشأ خیری برای بسیاری از موضوعات دانست و گفت: به نظرم این پروژه روند پیشرفت کندی داشته و با توجه به نیازی که به آن هست، بنا داریم به آن سرعت بخشیم و با جدیت کار را دنبال کنیم.

او اذعان کرد: کمبودهای بودجه ای آن را تأمین کنیم و زمانیکه این شبکه در منازل مردم قابل دسترس شد سرعت دسترسی به محتوای شبکه نیز افزایش می یابد و اگر سرعت الآن ۱۲۸ یا ۲۵۶ کیلو بیت بر ثانیه است، آنگاه خودمان اعلام می کنیم کسانیکه از این شبکه استفاده می کنند، می توانند تا ۲ مگابیت بر ثانیه سرعت خود را ارتقا دهند.

اپراتور چهارم را با جدیت پیش می بریم

وی با تأکید بر اینکه اپراتور چهارم را با جدیت پیش می بریم، ابراز کرد: این اپراتور فیبر نوری را تا منازل می کشاند و کاربران از طریق آن که بستری برای ارتباطات پرسرعت است می توانند به محتوای گوناگونی چون شبکه های ویدئویی، بازی های آنلاین، کانال های تلویزیونی و اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند که مقدمات این فعالیت انجام شده است.

امنیت به اندازه زیرساخت و شبکه اهمیت دارد

وزیر ارتباطات در خلال بحث های ارتباطی که داشت، امنیت را هم رده موضوعات زیرساختی دانست و گفت: وقتی صحبت از جنگ نرم می شود، ذهن ها به سمت موضوعات سیاسی و تبلیغاتی می رود اما این بخشی از جنگ نرم است و و بخش دیگر آن تأمین تمامی داشته های تکنولوژی که به نوعی مردم نیازمند آن هستند و امنیت است.

او افزود: در شرایطی که زندگی علمی- حرفه ای ما از طریق این حوزه انجام می شود باید زمینه های امنیت را هم بتوانیم تضمین کنیم.

وی یادآور شد: با رایزنی هایی که ب پدافند غیر عامل مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم، روش های مختلفی را تدوین و ابلاغ کرده ایم که انواع و اقسام تهدیدات شبکه ای و در ارتباط با حوزه های مختلف در آن دیده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بخش پایانی صحبت های خود را به پست اختصاص داد و با اشاره به اینکه پست باید از مرحله سنتی به نوین برسد، اظهار کرد: جامعه پستی در کشور ما که نزدیک ترین افراد به خانواده ها هستند مورد بی مهری قرار گرفته اند و بنا دارم از بعد دیگری در این دولت به آن ها نگاه کنم.

وی ادامه داد: اقبال مردم در ارتباط با پست زمانی شکل می گیرد که سرعت و امنیت پست در ارسال مرسولات افزایش یابد و از این رو در آینده نزدیک سرویس های متعددی را خدمت مردم اعلام می کنیم که می تواند موجب جلب توجه و رضایت مردم شود.

واعظی معتقد است که پست باید با اینترنت و فعالیت های الکترونیکی در هم آمیزد تا ارتقای چشم گیری در ارائه خدمات این حوزه به وجود آید.

به کارمندان پست بیشتر می رسم

او با علم بر اینکه این شرکت همیشه ضرر ده بوده است گفت: نقش پست در کشورهای دیگر کمتر از آی تی و مخابرات نیست و از این جهت و با هماهنگی دولت و مجلس سعی در جبران هزینه های آن از بخش های دیگر می کنم و به کارمندان آن بیشتر خواهم رسید.

وی در جمع بندی پایانی صحبت های خود گلایه ای سر بسته از برخی اختلافات موجود میان این وزارتخانه با بخش هایی دیگر داشت و اظهار کرد: در چهار سال گذشته برخی اختلافات موجب شده که این وزارتخانه در مدت چهار سال، ۳ وزیر داشته باشد در حالیکه معتقدم این حوزه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور باید باید به جایگاه اصلی خود برسد تا بتواند موضوعاتی چون اشتغال زایی را در پی داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : فناوری اطلاعات ، مجله خبری بازدید 514 بار
دیدگاهتان را بنویسید
دیدگاه ها بسته شده است.
css.php