کد خبر : 65098 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲

حکم ازدواج دختر بدون اذن پدر از نظر شرعی

سۆال 1: در ازدواج چه موقت و چه دائم اگر دختر باکره باشد ولی سنش زیاد باشد آیا اذن پدر لازم است؟ در صورت عکس چطور یعنی اگر دختر باکره نباشد ولی سنش کم باشد؟ جواب: در دختر باکره بسیاری از فقها اذن پدر را شرط می داند و در …

حکم ازدواج دختر بدون اذن پدر از نظر شرعی
سۆال 1: در ازدواج چه موقت و چه دائم اگر دختر باکره باشد ولی سنش زیاد باشد آیا اذن پدر لازم است؟ در صورت عکس چطور یعنی اگر دختر باکره نباشد ولی سنش کم باشد؟

جواب: در دختر باکره بسیاری از فقها اذن پدر را شرط می داند و در دختر مدخوله کم سن چنانچه نتوانند صلاح و فساد خود را تشخیص دهد اذن پدر لازم است. (ر.ک توضیح المسائل مراجع، ج2، م2376)

سۆال 2: اگر دختری بدون اذن پدر ازدواج کند آیا عقد آنها صحیح است؟

جواب: بسیاری از فقها اجازه پدر را در ازدواج دختر باکره شرط می دانند و عقد بدون اذن پدر را باطل می دانند در خصوص مسئله می توانید از مرجع تقلید خودتان سۆال فرمایید. (همان مدرک و ر.ک استفتائات جدید امام (ره)، ج3، ص159، س4)

سۆال 3: کسی که نه پدر دارد و نه جد پدری برای ازدواج باید از چه کسی اجازه بگیرد؟

جواب: اگر خودش بالغه باشد یعنی صلاح و فساد خود را تشخیص دهد اجازه خود او کافی است اگر چه مستحب است از برادر بزرگتر اذن بگیرد. (ر.ک تحریر الوسیله امام خمینی (ره)، ج2، ص256، م9 و استفتائات جدید امام (ره)، ج3، ص170، س29)

سۆال 4: اگر دختری بداند که پدرش در صورت اطلاع از ازدواج موقت او با پسری به دلیل صلاحیت پسر و شناخته بودن او برای پدرش, مخالفتی نمی کند آیا می تواند بدون اطلاع پدرش صیغه عقد موقت بخواند؟

جواب: اطمینان به رضایت کافی نیست اگر دختر مستقیماً نمی تواند موضوع را با پدر مطرح کند به وسیله یکی از بستگان پدر را در جریان امر قرار دهد و از ارتباط دور از چشم خانواده جداً پرهیز نماید زیرا خدای نکرده ممکن است موجب پی آمدهای غیر قابل جبران گردد. (ر.ک توضیح المسائل 12 مرجع، ج2، ص451)

سۆال 5: آیا در صیغه محرمیت اذن پدر دختر لازم است؟

جواب: صیغه محرمیت چیزی جز عقد موقت نیست و شرایط عقد موقت در آن لازم است. (ر.ک استفتائات امام (ره)، ج3، ص113، س87)

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، دین و احکام بازدید 389 بار
دیدگاهتان را بنویسید

طناز در تاریخ 2 بهمن 1392 گفته : پاسخ دهید

اگر آدم 1 بابای معتاد و کودن و.. داشته باشه و بزرگتر درست و حسابی نداشته باشه به شرط اینکه دختر 1 دختر عاقل و دانا باشه شاید کار درستی باشه که بدون اجازه ازدواج کنه . اما بهتره حداقل یه مقدار از مهریش رو اول بگیره که پشتوانش باشه !! ( که البته هر کسی نداره بده ) . اما در کل یه جورایی دردسر سازه مگر اینکه مطمئن باشی زندگیت با این ازدواج متحول میشه و این جور مواقع لازمه با مشاور مجرب مشورت بشه …

css.php