کد خبر : 28710 تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰

حلقه اصلی یاران حسن روحانی مشخص شد

حسن روحانی در شرایطی کمتر از 20 روز دیگر حکم تنفیذ خود را از مقام معظم رهبری دریافت خواهد کرد که بلافاصله یک یا دو روز بعد از برگزاری مجلس حکم تنفیذ باید به مجلس رفته و مراسم تحلیف را در حضور نمایندگان مجلس برگزار نماید. در این بین در …

حسن روحانی در شرایطی کمتر از 20 روز دیگر حکم تنفیذ خود را از مقام معظم رهبری دریافت خواهد کرد که بلافاصله یک یا دو روز بعد از برگزاری مجلس حکم تنفیذ باید به مجلس رفته و مراسم تحلیف را در حضور نمایندگان مجلس برگزار نماید.

حلقه اصلی یاران حسن روحانی مشخص شد

در این بین در طول یک ماه گذشته و در روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری، گمانه زنی های بسیاری در خصوص کابینه احتمالی حسن روحانی مطرح و اسامی افراد بسیاری برای تصاحب پست های گوناگون به گوش می رسید. البته هر چند دفتر رئیس جمهور منتخب از رسانه ها درخواست کرد که از گمانه زنی درباره کابینه پرهیز کنند، اما همراهی چهره های نام آشنا در مراسم دیدار دوستانه رئیس جمهور منتخب و نمایندگان مجلس نشان داد که این گمانه زنی های مطرح شده بیراه هم نبوده و به واقعیت نزدیک بوده است.

حسن روحانی را در جلسه روز یکشنبه مجلس، 18 نفر همراهی کردند و ناظران سیاسی این 18 نفر را مردان اصلی دولت آینده می دانند. رئیس جمهور منتخب در این جلسه غیر رسمی چهره‌هایی را که از آنها به عنوان اعضای بالقوه کابینه‌اش یاد می‌شود، به همراه داشت و در سخنان خود هم از لزوم قانونگرایی و همکاری مجلس و دولت حرف زد. وی همچنین خود را فرزند مجلس خواند اما در عین حال تاکید کرد که بر اساس قانون اساسی، دولت باید برنامه‌ریزی و اجرا کند.

حلقه اصلی یاران حسن روحانی مشخص شد

به گزارش میهن فال به نقل از فردا؛ روحانی را هنگام ورود به صحن بهارستان محمدباقر نوبخت، حسین فریدون، علی ربیعی، محمدجواد ظریف، حسام‌الدین آشنا، اکبر ترکان، سیدمحمود علوی، محمدرضا نعمت‌زاده، زمانی‌نیا، علی عسگری، مرتضی بانک، فروزنده، محمود واعظی، محمد شریعتمداری، محمدرضا صادق، اسحاق جهانگیری‌، محمد نهاوندیان و حجت‌الاسلام یونسی ‌همراهی می‌کردند. در ادامه کارنامه و گذشته این افراد مورد بررسی قرار می گیرد.

محمد باقر نوبخت: معاون پژوهشهای اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که سالهاست با حسن روحانی کار می کند. وی متولد 1329 بوده و دکتری تخصصی مدیریت از دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دکتری تخصصی اقتصاد از دانشگاه Paisley, U.K، دوره بعد از دکتری در توسعه اقتصادی از مرکز مطالعات کاربردی CASIN (ژنو، سوئیس) جزو سوابق تحصیلی اوست.

حسین فریدون: او برادر حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب است. وی در اوایل پیروزی انقلاب فرماندار نیشابور و بعد مدتی فرماندار کرج بود، سپس سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی شد و چند سال هم از سفرای ج.ا.ا در سازمان ملل متحد در نیویورک بود و هم اکنون به عنوان مشاور وزیر امور خارجه فعالیت می‌کند. خبرها حاکی از آن است که حسین فریدون مسئولیت دفتر رئیس جمهور دولت یازدهم را بر عهده خواهد داشت.

علی ربیعی: از او به عنوان یکی از گزینه های احتمالی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یاد می شود. وی مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد و جزو نویسندگان و مترجمان کشور و همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور است.

محمد جواد ظریف: وی که از سال  2001به مدت پنج سال نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد را بر عهده داشته است، در دوران حساسی از تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، جای خود را به معاون وزیر اقتصاد و دارایی محمد خزایی داد . او فارغ التحصیل دانشگاه دنور در ایالات متحده آمریکا در رشته حقوق بین الملل است و درحال حاضر به عنوان هیئت علمی دانشکده روابط بین الملل فعالیت می کند. آقای ظریف پیش ازاین معاون حقوقی وبین المللی وزارت امور خارجه (بین سالهای ۷۲-۸۲)، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ومعاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. وی همچنین در سال 90 به عنوان مشاور عالی اتاق ایران در حوزه بین الملل منصوب شد.

حسام الدین آشنا:  حسام الدین آشنا متولد سال 1342 در تهران است؛ او در سال 1371 کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ را دریافت کرد و پایان نامه خود را با عنوان فرهنگ و تبلیغات حکومتی در ایران ارایه کرد. او همچنین در سال 1382 موفق به اخذ دکترای فرهنگ و ارتباطات شد و عنوان رساله دکتری وی نیز فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی و دیپلماسی فرهنگی آمریکا در ایران 1332 تا 1357 بوده است. حسام الدین آشنا فردی است که نقش قابل توجهی در حضور رسانه ای حسن روحانی ایفا کرد. برخی منابع رسانه ای عنوان می کنند که طراحی، رنگ بندی و تصویر سازی کلید حسن روحانی از سوی آشنا صورت گرفته است تا برندسازی جدیدی در عرصه رقابت های انتخاباتی داشته باشد. حتی او در تولید محتوای مستند انتخاباتی حسن روحانی نیز نقش پررنگی داشته است. بر این اساس حسام الدین آشنا از مشاوران «امام صادقی» حسن روحانی و یکی از ژنرال های تیم او به شمار می رود.

اکبر ترکان: مدیر گروه پژوهشی امور زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام، متولد سال 1333 است. دکتری مدیریت،کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت – مرکز آموزشی مدیریت دولتی از سوابق تحصیلی اوست. در سوابق کاری وی نیز وزارت نفت – معاون وزیر ، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس 88-1380، سازمان گسترش و نوسازی صنایع – رئیس هیئت عامل 80-1376 وزارت راه و ترابری – وزیر 76-1372، وزارت دفاع – وزیر 72-1368، سازمان صنایع دفاع – مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره 68-1364، استاندار هرمزگان 64-1362، استاندار ایلام 62-1360، جهاد سازندگی لرستان – مسؤول استان لرستان 60-1358 وجود دارد.

سید محمود علوی: عضو مجلس خبرگان رهبری از افراد نزدیک به حسن روحانی است که به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های وزارت کشور دولت یازدهم مطرح است.

محمد رضا نعمت زاده: محمدرضا نعمت‌زاده در سال 1324 در تبریز به دنیا آمد. در تهران در مدرسه جامعه تعلیمات اسلامی به نام «سیدجعفری» و بعد در دبیرستان «فیاضی» تحصیل کرد. 2 سال آخر را در دبیرستان علوی گذراند و فارغ‌التحصیل شد. تحصیلات دانشگاهی را به دلیل رشته‌ای که علاقه‌مند بود (مهندسی محیط زیست)‌ در آمریکا گذراند و از دانشگاه برکلی لیسانس گرفت. یک مقدار از فوق‌لیسانس را هم در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه کالیفرنیا خواند ولی سال آخر بود که به ایران برگشت و در ایران مشغول کارهای صنعتی شد. مسوولیت او در کسوت مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی شاید به دلیل اهمیت فوق‌العاده موضوع سهمیه‌بندی بنزین، از تمام فعالیت‌های او نمود بیشتری پیدا کرد.

 علی یونسی: وی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات بود که از دولت نخست خاتمی جایگزین دری نجف‌آبادی شد و در حال حاضر معاونت فقهی و حقوقی رئیس‌جمهور منتخب ملت در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد و رئیس کارگروه سیاسی- امنیتی است.

 امیرحسین زمانی‌نیا: وی مدیرکل سیاسی بین‌المللی وزارت خارجه در دولت اصلاحات بود و هم‌اکنون مشاور امور بین‌الملل روحانی به شمار می‌رود.

محمدرضا صادق: وی که در جلسه دیروز رییس‌جمهور منتخب با مجلس از دیگر همراهان روحانی بود، تا قبل از پیوستن به تیم مشاوران حسن روحانی از مشاوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که پس از ثبت نام رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست‌جمهوری سمت معاون تبلیغات و هماهنگی وی را گرفته بود.

مرتضی بانک: وی فرمانده سپاه استان کرمان در سال 60 و معاون اداری و مالی وزارت کار در سال‌های 62 و 63بود. بانک همچنین مدیرکلی سیاسی اروپای شرقی و مدیرکلی آسیای‌شرقی و اقیانوسیه وزارت خارجه را در کارنامه دارد و از سال 64 تا 73، از سوی دولت وقت بعنوان استاندار کرمان انتخاب شد. بانک از سال 76 باردیگر به وزرات امور خارجه بازگشت و مدتی در این وازتخارنه فعالیت می‌کرد. مرتضی بانک در انتخابات ریاست جمهوری معاون فرهنگی،اجتماعی ستاد انتخاباتی حسن روحانی بود و هم اکنون با رئیس جمهور منتخب همکاری می کند.

 محمود واعظی: وی معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه است. واعظی در سال 58 تا 65 مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بود و در سال 65 با سمت مشاور وزیر خارجه وارد این وزارت‌خانه شد و در کنار علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت قرار گرفت. واعظی یکسال پس از ورود به وزارت خارجه و از سال 66 رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی شد و تا 68 این سمت را عهده‌دار بود و از آن به بعد تا انتهای دولت سازندگی معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بود. وی در دو سال ابتدایی دولت اصلاحات نیز معاون اقتصادی کمال خرازی در وزارت امور خارجه بود.

 علی عسگری: وی مشاور و رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلت نظام است. علی عسگری نماینده مردم مشهد در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود ودر جریان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در لیست صدای ملت سعی داشت تا جزو 30 نماینده تهران باشد که از حضور در مجلس بازماند.

محمد نهاوندیان: وی رئیس فعلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است. نهاوندیان معاون اقتصادی شورای عالی امنیت ملی را در زمان علی لاریجانی بر عهده داشت و در دوره‌هایی معاون وزارت بازرگانی بوده است. نهاوندیان همچنین مسئولیت کمیته اقتصادی ستاد انتخاباتی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و مسئولیت کارگروه اقتصادی ستاد انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را در کارنامه دارد و همچنین در مستند دوم انتخاباتی حسن روحانی حضور داشت.وی همراه با محمدباقر نوبخت در کمیته اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب مشغول به کار است. نهاوندیان علاوه بر تحصیلات حوزی، دکترای اقتصاد خود را از آمریکا گرفته است. وی در دولت دوم اصلاحات مشاور اقتصادی خاتمی بود. رئیس مرکز ملی جهانی شدن، رییس مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی و رئیس شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما از دیگر مسئولیت‌های وی بوده است.

محمد شریعتمداری: وی در دولت شهید رجایی معاون امور انقلاب بود و همکاری با آیت‌الله محمدی ری شهری برای تشکیل وزارت اطلاعات و تصدی معاونت اقتصادی این وزارتخانه را در کارنامه دارد.وی از جمله مؤسسان جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی بود که در انتخابات 76 از نامزدی آیت‌الله ری شهری حمایت کرد و پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات نیز، تعطیل شد.شریعتمداری در حال حاضر مشاور دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای راهبردی سیاست خارجی و البته رئیس کمیسیون اقتصادی این شوراست و در دهه 60 مسئولیت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری را بر عهده داشت و دو دوره نیز، وزیر بازرگانی دولت محمد خاتمی بود و در دوران وزارتش نماینده تام‌الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت بود.وی در مقطعی نیز به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور برای حل مسائلی که بین دولت، قوه قضائیه، مجلس و شورای نگهبان ایفای نقش کرد و از سال 1373 پس از 3 سال عضویت در هیئت امنای ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، با حکم رهبر معظم انقلاب، ریاست این ستاد را بر عهده گرفت.شریعتمداری در روز دوازدهم دی ماه 1391 برای ورود به عرصه ریاست جمهوری یازدهم اعلام آمادگی و شعار خود را نیز دولت اعتدال عنوان کرد، اما صلاحیت او از سوی شورای نگهبان احراز نشد.

محمد فروزنده: وی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. فروزنده با حکم رهبر معظم انقلاب رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان است و سابقه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را داراست.

اسحاق جهانگیری: نماینده دوره دوم و سوم مجلس، استاندار اصفهان، وزیر صنایع و معادن دولت خاتمی اسحاق جهانگیری وزیر صنایع دولت و معادن دولت اصلاحات نیز از جمله سوابق اسحاق جهانگیری به شمار می رود.  وی یکی از اصلی ترین گزینه های وزارت صنعت یا وزارت نفت دولت روحانی می باشد.

 

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار سیاسی ، مجله خبری بازدید 519 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php