کد خبر : 269641 تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۵:۱۴

جعبه آتش نشانی چیست؟(انواع و کاربردهای آن)

جعبه آتش نشانی یا fire box یکی از بهترین و موثرترین سیستم های اطفا حریق دستی در ادارات، منازل، کارخانجات و غیره است. این روزها جعبه های آتش نشانی یکی از موثرترین و کارآمدترین راه برای کنترل سریع آتش هستند و می توانند به کاهش دمای محیط، کاهش دود و …

جعبه آتش نشانی یا fire box یکی از بهترین و موثرترین سیستم های اطفا حریق دستی در ادارات، منازل، کارخانجات و غیره است. این روزها جعبه های آتش نشانی یکی از موثرترین و کارآمدترین راه برای کنترل سریع آتش هستند و می توانند به کاهش دمای محیط، کاهش دود و مهار آتش کمک کنند. از طرفی جعبه های آتش نشانی می توانند آتش را به طور کامل خاموش کنند. این مقاله اطلاعات مفید و دقیقی در مورد فایر باکس یا جعبه آتش نشانی به شما می دهد.

جعبه آتش نشانی چیست؟(انواع و کاربردهای آن)

شبکه آب جعبه آتش نشانی چیست؟

یک سیستم لوله کشی تخصصی آب است که از سطح زمین تا بالای ساختمان امتداد می یابد و در هر طبقه به شیر آتش نشانی متصل می شود و وظیفه تامین آب شیر جعبه های آتش نشانی را بر عهده دارد.

انواع سیستم های تامین آب برای جعبه های آتش نشانی که رایزر نامیده می شوند عبارتند از:

سیستم رایزر تر: این نوع شبکه لوله‌کشی از پایین خانه تا بالای خانه ادامه دارد و به منبع آب شهر متصل می‌شود و لوله‌ها همیشه دارای آب هستند و می‌توانید در هر لحظه از آنها استفاده کنید.

سیستم رایزر خشک: این نوع سیستم آب رسانی همانطور که از نامش پیداست معمولاً خشک و بدون آب بوده و برای استفاده از آن باید لوله ها در طبقه همکف یا درب ساختمان باشد و همچنین به جعبه اصلی آتش نشانی باید متصل شود و آب در درون آن کشیده شود. این نوع سیستم لوله کشی معمولا دارای کوره هایی با شیلنگ های برزنتی می باشد.

چگونه یک جعبه آتش نشانی یا fire box نصب کنیم؟

در این قسمت به بررسی نکات مهم در خصوص استانداردهای نصب جعبه آتش نشانی می پردازیم.

فاصله جعبه های آتش نشانی باید حداکثر 30 متر باشد تا در مواقعی که عملکرد هر کدام مشکلی داشت دیگری آن را پوشش دهد.

شعاع پوشش هر کدام 20 متر است و کمترین فشار در آخرین خروجی نباید کمتر از 2 بار باشد.

اصولا جعبه های آتش نشانی در پله های فرار، راهروها، ورودی ساختمان ها و سایر مکان های ضروری نصب می شوند.

جعبه آتش نشانی روکار در ارتفاع 130 سانتی متری از کف ساختمان، روی دیوار و در محلی قابل مشاهده برای عموم نصب می شود.

جعبه آتش نشانی یا فایر باکس هوزریلی چیست؟

این نوع فایرباکس دارای شلنگ آتش نشانی لاستیکی می باشد و در اکثر ساختمان های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می گیرد، شیلنگ آتش نشانی مورد استفاده در این جعبه ها به قطر 19 میلی متر و روی کلاف مخصوص می باشد. تامین آب شیلنگ از توپی برنجی در وسط قرقره تامین می شود و هرکسی می تواند به راحتی از این نوع شلنگ استفاده کند و کار با آن نیاز به مهارت خاصی ندارد و نیازی به آموزش برای آن ندارید.

فایرباکس یا جعبه آتش نشانی با شلنگ آتش نشانی برزنتی چیست؟

این نوع برای اطفاء حریق های شدیدتر مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آنها نیاز به آموزش ویژه آتش نشانی دارد و فقط توسط آتش نشانان استفاده می شود. از این نوع جعبه آتش نشانی در کارخانه ها، پارکینگ ها و فروشگاه ها استفاده می شود.

جعبه آتش نشانی توکار:

این جعبه به گونه ای طراحی شده است که فقط درب آن خارج از دیوار باقی می ماند، یعنی در هنگام سنگ کردن دیوار، سوراخ هایی در دیوار ایجاد می شود و بدنه اصلی جعبه داخل آن قرار می گیرد؛ دیوار و فقط درب جعبه بیرون خواهد ماند. جعبه های آتش نشانی توکار زیباتر و کاربردی تر هستند زیرا فضایی را اشغال نمی کنند.

جعبه آتش نشانی چیست؟(انواع و کاربردهای آن)

جعبه آتش نشانی روکار:

در برخی از ساختمان هایی که قبلا ساخته شده اند ولوله های آتش نشانی را مورد استفاده قرار می گیرند، جعبه آتش نشانی نصب نشده و مجبور به استفاده از جعبه آتش نشانی روکار هستند.

جعبه های آتش نشانی روکار مانند یک تابلو برق ساده روی دیوار نصب می شوند.

گاهی در برخی از ساختمان ها به دلیل عبور پل ها و ستون ها و یا نبود فضای کافی در دیوارها حتی در ساختمان های نوساز نیاز به نصب باکس های روکش دار می باشد.

جنس جعبه آتش نشانی چیست و کیفیت آن چگونه است؟

در بیشتر موارد، جعبه آتش نشانی از فولاد و ورق فلزی ساخته می شوند. بنابراین هر چه ضخامت این ورق بیشتر باشد ارزش جعبه نیز بیشتر می شود. برخی از تولید کنندگان جعبه های آتش نشانی نیم میلی متری یا 0.50 میلی متری تولید می کنند. جایی که کانال خنک کننده دارای ضخامت 0.50 میلی متر است. می توانید حدس بزنید که یک جعبه آتش نشانی با ضخامت 0.50 کیفیت بسیار پایینی خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می کنیم از جعبه هایی با ضخامت 1 میلی متر استفاده کنید.

قفل جعبه آتش نشانی fire box چیست؟

طبق مقررات آتش نشانی، هر نوع قفل روی جعبه مورد تایید نیست. به عبارت دیگر فقط قفل با کلید تایید می شود.

دلیل آن این است که جعبه آتش نشانی نباید بسته شود زیرا بسته شدن جعبه آتش نشانی در هنگام حادثه می تواند فاجعه آمیز باشد.

تجهیزات جعبه آتش نشانی چیست؟

در داخل جعبه آتش نشانی مجموعه ای از تجهیزات آتش نشانی مورد نیاز برای اطفای حریق قرار دارد. این تجهیزات شامل کپسول های آتش نشانی، وینچ ها، شیلنگ های آتش نشانی و سوپاپ ها و نازل هایی برای استفاده افراد در مواقع آتش سوزی می باشد.

شلنگ و ریل جعبه آتش نشانی

دو نوع شلنگ و قرقره آتش نشانی در جعبه های آتش نشانی استفاده می شود، شلنگ هوزریلی و شلنگ برزنتی، همچنین شلنگ و قرقره آتش نشانی یکی از تجهیزات اصلی مورد استفاده در جعبه های آتش نشانی است از این رو همیشه ثابت است.

عوامل موثر در انتخاب جعبه آتش نشانی چیست؟

عوامل زیادی در انتخاب این جعبه موثر هستند که از جمله این عوامل می توان به جنس و ضخامت جعبه خاموش اشاره کرد؛ زیرا بسیار مهم است که محکم باشد و در اثر فشار و آسیب مکانیکی تغییر شکل ندهد. ضخامت این ورق باید بین 1 تا 2 میلی متر باشد. اگر به دلیل کاهش هزینه این عامل را نادیده بگیریم با عواقب جدی تری مانند باز نشدن درب جعبه آتش نشانی، درست کار نکردن شیرها، قطع شدن جریان آب به دلیل آسیب شلنگ مواجه خواهیم شد.

https://www.kapsool125.com/categories/40-firebox

2/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : رپورتاژ بازدید 1,128 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php