کد خبر : 269509 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴

جعبه آتش نشانی مزینانی

به گزارش مزینانی درون ساختمان های اداری، مسکونی، انبارهای بزرگ و بسیاری از مکان های دیگر از جعبه آتش نشانی برای اطفاء حریق استفاده می‌کنند. جعبه های آتش نشانی محفظه هایی برای نگهداری سیستم اطفاء حریق هستند که قرقره نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی و کپسول های اطفاء حریق در آن …

به گزارش مزینانی درون ساختمان های اداری، مسکونی، انبارهای بزرگ و بسیاری از مکان های دیگر از جعبه آتش نشانی برای اطفاء حریق استفاده می‌کنند. جعبه های آتش نشانی محفظه هایی برای نگهداری سیستم اطفاء حریق هستند که قرقره نگهدارنده شیلنگ آتش نشانی و کپسول های اطفاء حریق در آن قرار می‌گیرند. جعبه های آتش نشانی از نظر ظاهری، جنس، محل نصب، نوع کاربرد خود به دسته های مختلفی تقسیم میشوند:

دسته بندی جعبه های آتش نشانی از نظر محل نصب:

  • جعبه های آتش نشانی محوطه ای جعبه هایی که پایه دار و ایستاده هستند.
  • جعبه های آتش نشانی دیواری این جعبه ها خود  دو نوع توکار و رو کار دارند.

جعبه آتش نشانی مزینانی

جعبه های آتش نشانی  از نظر جنس:

جعبه های آتش نشانی از نظر جنس نیز دارای دو دسته بندی استیل و فایبر گلاس هستند.

جعبه های آتش نشانی از نظر نوع کاربرد:

  • محفظه ای ک کپسول آتش نشانی در آن قرار بگیرد که با آن جعبه نگهدارنده کپسول آتش نشانی می‌گویند.
  • جعبه آتش نشانی بر اساس نوع شیلنگی ک در آن قراردارد به دو دسته باکس و هرزیل باکس تقسیم می‌شود.
  • جعبه های آتش نشانی براساس شکل ظاهری به تک درب، دو درب، دوقلو، نورتاب، کرکره ای، دکوراتیو تقسیم می‌شوند.

در ساختمان هایی ک بافت قدیمی دارند چون محل مناسبی برای آنها گذاشته نشده است جعبه های آتش نشانی را روی کار نصب میکنیم  و محل نصب آنها کاملا هم راستا با دیوار است  بیرون زدگی ندارد و تنها درب و فریم دور آن از بیرون قابل مشاهده است اما در ساختمان های جدید حتما مکانی برای نصب جعبه آتش نشانی در نظر گرفته شده است که به این نوع جعبه آتش نشانی تو کار می‌گویند.

جعبه آتش نشانی مزینانی

ضرورت استفاده از جعبه فایرباکس

  • بعد از کپسول های آتش نشانی، جعبه های آتش نشانی جزء مهمترین تجهیزات اطفاء حریق هستند جعبه آتش نشانی کارکرد بسیار مهمی در پاک کردن محیط از دود و حرارت آتش، باعث سرعت گرفتن خاموش شدن آتش، مانع شدن در برگشت شعله و همچنین با ایجاد کردن زمان مناسب برای فرار ساکنین نقش به سزایی در نجات پیدا کردن جان افراد دارد.
  • درون یک جعبه آتش نشانی شیلنگ آتش نشانی، قرقره آتش نشانی، نازل آتش نشانی، کوپلینگ، هیدرانت، شیر فلکه آتش نشانی قرار گرفته است.
  • جعبه های آتش نشانی دارای ابعاد متفاوتی هستند اما ابعاد استاندارد آنها (عمق 15یا 20سانتی متر، ارتفاع 74و عرض 60)است و اگر سفارشی باشد ابعد آن به صورت(ارتفاع 148،عرض 60و عمق 20سانتی متر می‌شود).
  • اگر جعبه های آتش نشانی افقی و یا ایستاده را انتخاب کنید آنها دارای ابعد(عمق 20سانتی متر، ارتفاع 74یا84سانتی متر و عرض 100متر) هستند و همچنین این جعبه ها گنجایش قراردادن دوکپسول آتش نشانی را در خود دارند.
  • برای انتخاب جعبه آتش نشانی باید به جنس و ضخامت ورق جعبه آتش نشانی توجه کرد. زیرا یک جعبه ی آتش نشانی نباید در اثر فشار و آسیب مکانیکی تغییر شکل ببیند و باید محکم باشد. ضخامت ورقه باید بین 1تا 2میلی متر باشد. اگر این نکات را هنگام خرید جعبه آتش نشانی در نظر نگیریم ممکن است بعدا با مشکلاتی مانند باز نشدن در جعبه آتش نشانی، عدم کارایی شیر آلات و قطع مسیر آب مواجه شویم.
  • هنگام انتخاب جعبه آتش نشانی باید به سایز آن توجه کرد و آن را مطابق با محیط نصب و محتویات مورد نیاز آن انتخاب کرد.
  • از نکات دیگر خرید جعبه آتش نشانی باید به جنس آن توجه کرد زیرا جعبه های آتش نشانی چوبی و یا پلاستیکی موادی دارند ک در اثر آتش آسیب می‌بینند و اصلا مورد تایید نیستند و بهترین جنس آنها فولاد مخصوصا استنلس استیل است که در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاوم میباشد.
  • امروزه برای ساخت جعبه های آتش نشانی از سیستم های جوشکاری اتوماتیک استفاده می‌شود و برای اینکه درصد خطا را به صفر برسانند از دستگاه های برش، پانچ و CNC استفاده می‌کنند و در جوشکاری جعبه هاش آتش نشانی به حرارت نامتوازن و غیر یکنواخت نیز بسیار دقت می‌کنند.
  • طول شیلنگ موجود در جعبه های آتش نشانی 30تا 40متر است تعداد جعبه هایی ک برای یک ساختمان انتخاب می‌شود باید تمام ساختمان را پوشش دهد.
  • محل نصب جعبه آتش نشانی نزدیک درب خروجی، پاگردها و راه پله ها به منظور سهولت در باز و بسته شدن درب جعبه آتش نشانی باشد
  • دیواری ک جعبه آتش نشانی روی آن نصب می‌شود باید مستحکم باشد و عمق آن حداقل 10متر باشد
  • جعبه های آتش نشانی از نظر لوله هایی ک در آنها قرار می‌گیرند نیز اهمیت دارند ک این لوله ها خود به دو دسته ی نواری که به آن فایر هوز(fire house) می‌گویند و لوله های لاستیکی که به آن(hose real) می‌گویند تقسیم می‌شوند.
  • جعبه های آتش نشانی با لوله های نواری برای خاموش کردن آتش های بزرگ به کار می‌روند و آتش نشان ها نیز از این لوله های نواری استفاده می‌کنند این جعبه ها در کارخانجات، کارگاه ها، پارکینگ ها، فروشگاه های بزرگ کاربرد دارند قطعات تشکیل دهنده ی این لوله ها یک جعبه ی فلزی ضد زنگ ک درون آن یک قرقره، یک نازل، رشته شیلنگ نواری 20متری قراردارد. این جعبه ها دارای شیلنگ و خروجی های متفاوتی هستند که شامل:1،1.5،5.2اینچ می‌باشند.

جعبه آتش نشانی مزینانی

جعبه های آتش نشانی با لوله های پلاستیکی :

این لوله ها برای خاموش کردن آتش های کوچک کاربرد دارند و اکثرا در خانه ها و مکان های اداری استفاده می‌شوند لوله های لاستیکی ک در این جعبه ها مصرف می‌شوند منعطف، قطری کمتر از 19mm دارند وبه دلیل داشتن قرقره مخصوص در مواقعی که به آنها نیاز داریم از جعبه خارج می‌شوند و به کار گرفته می‌شوند.
جعبه آتش نشانی که در پالایشگاه ها، نیروگاه ها، پتروشیمی، انبار مواد شیمیایی به کار می‌روند جعبه های آتش نشانی کف پاش هستند که این جعبه ها یک مخزن کف، نازل کف ساز برای مقابله با آتش دارند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : رپورتاژ بازدید 1,923 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php