کد خبر : 22501 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۵:۲۵

جراحی سینه آنجلینا جولی!

    آنجلینا جولی بازیگر سینمای تجاری برای مبارزه با بیماری سرطان و به حداقل رساندن خطر ابتلا به این بیماری هر دو سینه خود را تخلیه کرد. پس از بررسی‌ پزشکان مشخص شد که این بازیگر 37 ساله که چند سال پیش مادر خود را به دلیل ابتلا به …

 

جراحی سینه آنجلینا جولی!

 

آنجلینا جولی بازیگر سینمای تجاری برای مبارزه با بیماری سرطان و به حداقل رساندن خطر ابتلا به این بیماری هر دو سینه خود را تخلیه کرد. پس از بررسی‌ پزشکان مشخص شد که این بازیگر 37 ساله که چند سال پیش مادر خود را به دلیل ابتلا به سرطان سینه از دست داد، ژن معیوبی را از خانواده مادری‌اش به ارث برده که این ژن می‌تواند این بازیگر جوان را در آینده‌ای نزدیک با خطر ابتلا به سرطان سینه روبه‌رو کند. این موضوع بهانه‌ای شد تا جولی به دلیل اضطراب و ترس از تنها گذاشتن 6 فرزند و همسرش جراحی‌ای را برای درمان انتخاب کند که احتمال ابتلا به سرطان را برای همیشه در او به صفر برساند. در این مطلب علاوه بر آنکه ماجرای بیماری و درمان آنجلینا جولی را از زبان او و پزشک معالجش می‌خوانید، در ادامه دیدگاه دکتر علیرضا شهاب‌الدین جراح عمومی را درباره سرطان سینه و جراحی ماستکتومی خواهید خواند.

آنجلینا جولی: پیشگیری بهتر از درمان است

مادرم 10 سال با بیماری سرطان سینه دست و پنجه نرم کرد تا بالاخره به دلیل ابتلا به این بیماری از دنیا رفت. مدت زیادی از مرگ او نگذشته بود که متوجه شدم احتمال ابتلای من نیز به واسطه وراثت ژنتیک زیاد است. آزمایش‌های لازم را انجام دادم و پزشکان به من خبر دادند که ژن معیوبی دارم و احتمال ابتلا به سرطان سینه در من بیشتر از 80 درصد است. ضمن آنکه نگران ابتلا به سرطان تخمدان نیز بودم چرا که 50 درصد احتمال ابتلا به آن نیز در من وجود داشت، بلافاصله برای پیشگیری از خطر و کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه دست به کار شدم. و حالا تنها 5 درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه در من وجود دارد و دیگر جای نگرانی نیست.

دکتر کریستی‌فانک، پزشک معالج جولی:

احتمال ابتلای جولی به سرطان بالای 80 درصد بود
سرپرست تیم معالج آنجلینا جولی درباره ژن معیوب که او از مادرش به ارث برده اعلام کرد:« آنجلینا با وجود این ژن به احتمال 87 درصد در آینده‌ای نزدیک به سرطان سینه مبتلا می‌شود. ضمن آنکه این ژن معیوب می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در او به 50 درصد برساند، بنابراین برای پیشگیری از ابتلای جولی با این بیماری و ریسک بالای ابتلا به بیماری تصمیم گرفتیم جراحی ماستکتومی را به او پیشنهاد کنیم و از او بخواهیم با این جراحی هر دو سینه خود را تخلیه کند تا احتمال ابتلا به این بیماری را از 87 درصد به 5 درصد کاهش دهد. ضمن آنکه جولی تصمیم گرفت برای محکم‌کاری رحمش را نیز خارج کند و به این ترتیب برای همیشه با سرطان سینه و رحم خداحافظی کند. بنابراین از ابتدای ماه فوریه پروسه درمانی آنجلینا جولی را آغاز کردیم و این روند تا پایان ماه آوریل ادامه داشت.»

عمل جراحی 8 ساعته

دوم فوریه مراحل مقدماتی درمان آغاز شد. در این دوره کمی نگران بودم اما همراهی براد پیت در این روزها به لحاظ روحی مرا در شرایط خوبی قرار می‌داد. 2 هفته طول کشید تا مقدمات لازم انجام شد و من تحت نظارت تیم پزشکی بودم تا سرانجام روز جراحی فرا رسید. مرا به اتاق عمل بردند و در تمام این لحظات براد پیت همراه من بود و به من دلداری می‌داد. چند دقیقه بعد از ورود به اتاق عمل بی‌هوش شدم. جراح حین عمل بافت سینه را تخلیه کرده و هر آنچه ممکن بود سلامت مرا به خطر بیندازد از بدنم خارج کرده است. بعد از چند ساعت وقتی به هوش آمدم تعداد زیادی سیم و لوله را در اطرافم دیدم که هر کدام به طریقی به بدنم وصل شده بودند. این حس را داشتم که در صحنه فیلمی علمی- تخیلی بازی می‌کنم اما من به زندگی عادی برگشته بودم و این برایم خوشحال کننده بود.

خیلی زود از پروتز استفاده می‌کنم

جراحم برایم توضیح داد که بعد از 9 هفته می‌توانم جراحی زیبایی انجام دهم و از پروتز سینه استفاده کنم. امروز علم پزشکی پیشرفت‌های زیادی کرده و از این بابت نگران نیستم. می‌دانم که با انجام این جراحی خیلی زود روند عادی زندگی را دنبال خواهم کرد و خوشحالم که توانستم این تصمیم را بگیرم و برای حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه به این جراحی تن دهم. می‌دانم خیلی سخت است که به دیگران بگویم در صورتی که در شرایط مشابهی مثل من هستند، عمل ماستکتومی کنند اما لحظاتی در زندگی وجود دارد که باید میان سلامتی و زیبایی یکی را انتخاب کنی و من سلامتی و زندگی در کنار خانواده و بچه‌هایم را انتخاب کردم.

امیدوارم تجربه‌ام برای همه زنان مفید باشد

آجلینا جولی می‌گوید: «قبول دارم که واژه سرطان بسیار ترسناک و دلهره‌آور است اما پیشگیری از ابتلا به آن قطعا از درمان آن ساده‌تر و راحت‌تر است. امیدوارم زنان دیگر در سراسر جهان از تجربه من استفاده کنند. نگران نباشید تا دیر نشده آزمایش‌های لازم را انجام دهید. امروز با یک آزمایش ساده می‌توانید احتمال ابتلا به سرطان را بررسی کنید و در صورت وجود خطر برای کاهش عوارض احتمالی آن اقدام کنید. اگر چه پذیرش جراحی ماستکتومی واقعا سخت است. برای یک زن دشوار است که بخش مهمی از زیبایی‌اش را از دست بدهد اما این برای درمان من لازم بود. من ترجیح دادم تا سینه‌هایم را از دست بدهم اما بتوانم با خاطری آسوده و راحت در کنار همسرو 6 فرزندم زندگی کنم بدون آنکه آنها نگران بیماری یا مرگ زود‌هنگام من باشند. خیلی‌ها گفتند این تجربه‌ای شخصی است و شاید بهتر باشد رسانه‌ای نشود اما من می‌دانم که با طرح این موضوع و به اشتراک گذاشتن این تجربه می‌توانم به خیلی از زن‌هایی که به بیماری سرطان سینه مبتلا هستند، کمک کنم.»

احتمال ابتلای چه کسانی به این سرطان بیشتر است

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان خانم‌هاست و یکی از شایع‌ترین علت‌های مرگ در میان خانم‌های بین 20 تا 60 سال است. سرطان سینه در 3 گروه طبقه‌بندی می‌شود،؛ سرطان تک‌گیر که بین 65 تا 70 درصد زنان را در بر می‌گیرد. گروه دیگر سرطان‌هایی است که به صورت فامیلی یا خانوادگی در افراد دیده می‌شود. به این ترتیب که در یک خانواده 2 تا 3 خانم وجود دارند که به سرطان سینه مبتلا هستند و گروه سوم افرادی هستند که سرطان در آنها به‌دلیل جهش ژن BRCA پدید می‌آید. دقیقا همان حالتی که برای خانم جولی پیش آمده است. در صورتی که فردی این ژن را داشته باشد احتمال ابتلا به سرطان سینه در او 85 تا 90 درصد است و احتمال ابتلای او به سرطان تخمدان نیز 20 تا 40 درصد است. فردی که این ژن را دارد حتی ممکن است در سن کم نیز به سرطان سینه مبتلا شود و متاسفانه احتمال ابتلا به سرطان‌های دیگر مانند سرطان کولون، تخمدان و پانکراس نیز در او وجود دارد.

آیا همه باید آزمایش ژنتیک بدهند؟

ما به افرادی که در خانواده درجه یک آنها یک تا 2 خانم زیر 50 سال به سرطان سینه مبتلا شده‌باشند یا در خانواده آنها 2 خانم در هر سنی به سرطان تخمدان مبتلا شده باشند، توصیه می‌کنیم که بررسی ژنتیک انجام دهند. این در حالتی است که فرد بیمار را به لحاظ ژن بررسی می‌کنیم در صورتی که او ژن BRCA را داشته باشد باید در دیگر خانم‌هایی که نسبت نزدیک و درجه یک به او دارند این آزمایش بررسی شود. همین اتفاق برای آنجلینا جولی نیز افتاده. او بعد از ابتلای مادرش به سرطان و بررسی ژن BRCA در مادرش، احتمال وجود این ژن را در خود بررسی کرد و متوجه شد که باید هر چه سریع‌تر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان اقدام کند.

چه راه‌حل‌‌هایی وجود دارد

برای افرادی که ژن ‌BRCA در آنهاست پیشنهادهای مختلفی وجود دارد. یکی از راه‌حل‌ها این است که آنها هر 2 سینه را بردارند و در همان جلسه جراحی پلاستیک انجام دهند و بازسازی و ترمیم سینه‌ها را انجام دهند. راه دیگر این است که بعد از بچه‌دار شدن هر 2 تخمدان خود را نیز بردارند. و البته در دورانی که به خاطر داشتن فرزند صبوری می‌کنند باید تحت مراقبت متخصص و پزشک باشند. به طور کلی توصیه‌ ما این است که خانم‌ها از 25 سالگی هر 6 ماه یک بار نزد متخصص بروند و هر سال ماموگرافی کنند و هر سال یک بار سونوگرافی ترانس واژینال و آزمایش 125-CA را انجام دهند که احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در آنها بررسی می‌کند.

چرا سرطان سینه سراغ بعضی‌ها می‌آید

فاکتورهای مختلفی برای ابتلا به سرطان سینه وجود دارد. زندگی شهرنشینی یکی از عوامل ابتلا به این بیماری است. کیفیت زندگی و شیوه زندگی مردم در این زمینه خیلی موثر است. به استثنای مواردی که سرطان سینه به صورت ژنتیک به افراد منتقل می‌شود علت های دیگری نیز وجود دارد. افرادی که زود عادت ماهانه می‌شوند و دیرتر از بقیه دوران یائسگی را تجربه می‌کنند، افرادی که بچه‌دار نشدند، افرادی که بالای 30 سال بچه‌دار می‌شوند، افراد چاق همین‌طور افرادی که به کرات رادیوتراپی قفسه سینه برای آنها انجام شده است از جمله افرادی هستند که بیشتر در‌‌معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

روش‌های پیشگیری کدام است

بارداری و شیردهی و ورزش کردن به میزان متعادل از جمله روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان سینه است. سفارش ما به همه خانم‌ها این است که از 20 سالگی هر ماه خودشان بخش سینه را معاینه و احتمال وجود توده در این ناحیه را بررسی کنند. از 35 سالگی ماموگرافی پایه انجام دهند و نتیجه آن را نگه دارند تا بتوانند در آینده آن را با نتایج بعدی مقایسه کنند. از 40 سالگی هر سال ماموگرافی انجام دهند و به این ترتیب سلامت و تندرستی خود را تضمین کنند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 711 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php