کد خبر : 41272 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵

جایگزین های مناسب گوشت

امروزه با تحقیقاتی که روی افراد مختلف جهان صورت گرفته تا حد ممکن باید مصرف گوشت بخصوص گوشت قرمز را کاهش داد، زیرا مصرف گوشت قرمز بصورت زیاد باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، نقرس، دیابت و… می‌شود. سایر پروتئین‌های حیوانی به‌جای گوشت قرمز می‌توان از …

امروزه با تحقیقاتی که روی افراد مختلف جهان صورت گرفته تا حد ممکن باید مصرف گوشت بخصوص گوشت قرمز را کاهش داد، زیرا مصرف گوشت قرمز بصورت زیاد باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، نقرس، دیابت و… می‌شود.

جایگزین های مناسب گوشت

سایر پروتئین‌های حیوانی

به‌جای گوشت قرمز می‌توان از مرغ، تخم‌مرغ، گوشت بوقلمون، گوشت شتر مرغ و یا محصولات دریایی مانند ماهی، میگو و… استفاده کرد، زیرا این مواد غذایی دارای چربی کمتری بوده و ارزش پروتئینی بالایی برابر با گوشت قرمز دارند.

بطور مثال گوشت بوقلمون دارای چربی کمتر و کلسترول پایین و پروتئین بالایی می‌باشد. همچنین شیر و پنیر نیز حاوی پروتئین می‌باشند. شما با کاهش مصرف گوشت قرمز می‌توانید از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت، فشارخون بالا، نقرس، بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و… جلوگیری کنید.

پروتئین‌های گیاهی

همچنین می‌توان بجای پروتئین‌های حیوانی از انواع گیاهی آن نیز استفاده کرد، بطور مثال می‌توان از انواع آجیل‌ها بخصوص گردو، بادام، فندق و پسته به‌صورت خام و بدون نمک استفاده نمود.

کره بادام زمینی

می‌توانید از کره بادام زمینی نیز استفاده کنید، زیرا دارای پروتئین می‌باشد. این ماده غذایی همراه با نان می‌تواند در صبحانه مصرف شود و مخصوصا برای کودکان کم وزن بسیار مفید می‌باشد.

سویا و شیر سویا

می‌توان از سویا نیز بجای پروتئین حیوانی استفاده کرد، زیرا میزان چربی و کلسترول آن کمتر است و از آن می‌توان در پخت بسیاری از غذا‌ها مانند ماکارونی و یا در انواع کتلت‌ها و یا درست کردن همبرگر خانگی استفاده کرد، ولی برای استفاده از سویا باید به آن ادویه‌های لازم را اضافه نمود تا طعم آن مطبوع گردد. همچنین مصرف سویا می‌تواند از بروز بسیاری از سرطان‌ها از جمله سینه، پروستات و روده جلوگیری کند.

همچنین امروزه با به بازار آمدن شیر سویا می‌توانید مقداری از پروتئین مورد نیاز خود را با مصرف این شیر بدست آورید، توفو و تمپه نیز دو محصولی می‌باشند که از سویا به دست می‌آیند.

بلغور گندم

علاوه بر اینها می‌توان از بلغور گندم نیز برای تامین پروتئین روزانه استفاده کرد که دارای فیبر و پتاسیم نیز می‌باشد. از این ماده غذایی می‌توانید در سوپ استفاده کنید.

حبوبات

از دیگر مواد غذایی که می‌توان بجای پروتئین حیوانی مصرف کرد، می‌توان حبوبات (مانند نخود، عدس، لوبیا، لپه و… ) را نام برد که دارای آهن، منیزیم و پتاسیم بالایی می‌باشند.

قارچ

بعضی از قارچ‌ها نیز دارای پروتئین می‌باشند، اما به مقدار بسیار کمی ‌و همچنین دارای پتاسیم و فیبر بالایی می‌باشند، ولی نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و مواد پروتئینی باشند.

غذاهای ترکیبی

غذا‌هایی مانند عدسی با نان و یا عدس پلو و یا خوراک لوبیا چیتی همراه با نان، خود یک غذای کامل می‌باشند. غذایی مانند نان و پنیر خود می‌تواند یک غذای کامل باشد، زیرا پنیر دارای پروتئین می‌باشد و نان هم دارای کربوهیدرات است و همچنین روغن مورد نیاز آن را می‌توان همراه با میل کردن گردو تامین نمود.

عدسی همراه با روغن زیتون و نان جو

مواد لازم برای ۶ نفر

عدس ۳۰۰ گرم ۸۹۰ کیلوکالری

سیب‌زمینی ۱۰۰ گرم ۷۰ کیلوکالری

نمک ۱ قاشق چایخوری۰ کیلوکالری

پودر آویشن یک و نیم قاشق چایخوری۰ کیلوکالری

روغن زیتون به میزان دلخواه

روش تهیه

ابتدا عدس را بخیسانید و بعد همراه با سیب‌زمینی و مقداری آب در زودپز بریزید و با حرارت ملایم، به مدت ۲ ساعت بپزید تا عدس کاملاً له شود. آن‌گاه عدس له شده را با نمک و آویشن مخلوط کنید و به مدت تقریبی ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت بسیار ملایم دم کنید تا عدس تیره رنگ شود. حالا روغن را به آن بیفزایید و برای پذیرایی در کاسه مناسبی بکشید و با آویشن بیارایید.

یادآوری: عدسی را با نان جو و لیموترش میل نمایید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سبک زندگی بازدید 455 بار
دیدگاهتان را بنویسید

مریم در تاریخ 30 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

منم اصلا گوشت نمی خورم یعنی لب نمیزنم تو غذا باشه جدا میکنم

احسان در تاریخ 29 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

چشم یگانه جان

یگانه در تاریخ 29 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

متشکرم!!

یگانه در تاریخ 29 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

نه آقا احسان درسته که مصرف زیاد گوشت قرمز خوب نیست ولی گوشت قرمز جزء پروتئین های لازم برای بدنه، مخصوصا برای ماکه جوان هستیم !!!!!!
به عنوان یک خواهر کوچکترا زت خواهش میکنم که رژیم غذایی درستی داشته باش تا همیشه سالم باشی !!!!!!
رژیم غذایی وقتی سالمه که همه چیز و از همه نوع مواد غذایی توش یاشه!!!!!!!

نگار در تاریخ 28 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

تازه یادم رفت بگم نیمرو هم که اصلا دوست نداری

احسان در تاریخ 28 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

دوستان من همین درگیری رو با مادرم دارم میگه من کلی خرج میکنم سلیقه به خرج میدم درست میکنم بهانه میگیری ولی کلا من جز این چیزایی که گفتین بقیه غذاهای خانگی و ایرانی رو دوست دارم پس شد تمام غذاهای ایروونی به جز موارد مذکور

نیلو در تاریخ 29 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

اولا ناشناس من بودم ….
دوما قرمه سبزی ،قیمه،ابگوشت ایرانیه…قبول داری؟تو اینام که گوشت داره….بدون گوشتم هیچ معنی نداره این غذاها….
منظورتو از غذای ایرانی چیه؟

نگار در تاریخ 28 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

من که از گوشت قرمز متنفرم اصلا نمیخورم.
میگم احسان پس تو چی میخوری؟؟؟؟؟گوشت که نمیخوری،غذای بیرون که نمیخوری،پیتزا که اصلا،چیبس هم که دیگه اصلا بهش فکر نمیکنی . عجب زندگی ساده ای داری!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ناشناس در تاریخ 28 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

نه تو واقعا ذهنه منو درگیر کردی….تو چی میخوری؟
پیتزا نه فست فود نه چیپس نه گوشت نه …پس چی میخوری؟
زود جوابه منو بده دارم میترکم از تعجب…..

ملودی در تاریخ 28 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

باریکلا آقا احسان.
آقا علی دمت قیژژژژژژژژژژژژژژژ مطالبت خیلی جالبه. مرسی

احسان در تاریخ 28 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

من اصلا گوشت نمیخورم گیاه خوارم باور کنین آدم سالمتره

css.php