کد خبر : 3142 تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۲:۵۳

تاثیر هورمون تستوسترون بر سلامتی آقایان

تستوسترون از مهمترین هورمون های موجود در بدن انسان است که در بیضه مردان و تخمدان زنان تولید می شود. در مردان، بسیاری از نشانه های بلوغ جسمی، جنسی و حتی عملکردهای روانی، وابسته به این هورمون است. سطح پایین این هورمون، از نشانه های بیماری هیپوگنادیسم در مردان است. …

تستوسترون از مهمترین هورمون های موجود در بدن انسان است که در بیضه مردان و تخمدان زنان تولید می شود. در مردان، بسیاری از نشانه های بلوغ جسمی، جنسی و حتی عملکردهای روانی، وابسته به این هورمون است. سطح پایین این هورمون، از نشانه های بیماری هیپوگنادیسم در مردان است.

تاثیر هورمون تستوسترون بر سلامتی آقایان

در سال های اخیر تحقیقات بسیاری در رابطه با مزایای این هورمون در بدن انجام شده که نتایج کلی آن نشان می دهد این هورمون می تواند اثرات ناشی از پیری را کاهش دهد. هر چند که تحقیقات بیشتری در رابطه با خصوصیات و تاثیرات تستوسترون نیاز است. در اینجا به برخی تاثیرات این هورمون بر سلامت مردان اشاره شده است.

تراکم استخوانی
بر اساس مقاله ای که در مجله Therapeutics and Clinical Risk Management، منتشر شده، تستوسترون در تراکم ساختار استخوان ها نقش موثری ایفا می کند. بر اساس این یافته ها، مردهای مبتلا به هیپوگنادیسم در سنین بالاتر به مراتب بیشتر از مردان سالم از شکستگی استخوان ها رنج می برند. مطالعات متعددی در این زمینه بر روی مردان مبتلا به هیپوگنادیسم انجام شده که به واسطه درمان با کمک تستوسترون تا حدود زیادی بهبود یافته اند.

خلق و خوی بهتر
از دیگر نشانه های مردان مبتلا به هیپوگنادیسم، افسردگی و کاهش عملکرد ذهنی است. طبق گفته انجمن پزشکان خانواده در آمریکا، مطالعات نشان داده اند که حافظه کلامی و و عملکرد ذهنی بیماران مبتلا، با درمان به کمک تستوسترون، بهبود چشمگیری داشته است. همچنین درمان های انجام شده باعث توقف روند افسردگی در این بیماران شده است.

تاثیر در روابط جنسی
مشکلات جنسی مانند اختلال در نعوذ و کاهش میل، در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم بسیار شایع هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که تستوسترون از مهمترین عوامل افزایش میل جنسی و کاهش اختلالات مرتبط است. در عین حال، مطالعات انجام شده تاثیر تستوسترون در رضایت از رابطه جنسی را بی نتیجه نشان داده است. البته تا کنون نتیجه ای قطعی در خصوص تاثیر این هورمون بر بهبود میل جنسی در مردان مسن تر، یافت نشده است.

کنترل وزن
تستوسترون عاملی موثر در کنترل سطح چربی بدن است. به گزارش MayoClinic، کاهش سطح تستوسترون عاملی جهت افزایش تمایل بدن در جذب و ذخیره چربی و کاهش توده های عضلانی بدن است. البته این هورمون به تنهایی وظیفه تنظیم چربی بدن را ندارد، بلکه مصرف الکل و رژیم های غذایی با چربی بالا، خودشان از عوامل موثر بر افزایش وزن و البته کاهش تستوسترون بدن هستند.

تاثیر در رشد ماهیچه ها و توان جسمی
مطالعات انجام شده در رابطه با تاثیر این هورمون بر حجم عضلات و قدرت افراد نتایج متفاوتی در بر داشته است. نتیجه برخی بررسی ها، از رشد توده های عضلانی در مردان مسن تر در ازای دریافت تستوسترون حکایت کرده است. در مقابل نتیجه برخی تحقیقات این رشد عضلانی را بدون افزایش قدرت متناسب گزارش کرده است. هر چند که این علائم در بسیاری از مردان مورد مطالعه منجر به افزایش انرژی و انگیزه شده اند. به هر شکل، هنوز تحقیقات بیشتری برای دریافت تاثیر مستقیم تستوسترون بر روی حجم عضلانی و توان فیزیکی مردان لازم است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 404 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php