کد خبر : 53643 تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

از این ۱۲ ماده غذایی در قرن ۲۱ غافل نشوید!

یک کدبانوی دانا باید بداند چطور هم در سفره خانواده تنوع ایجاد کند و هم با انتخاب مفیدترین مواد غذایی سلامت خانواده را تضمین کند. این پیشنهادها به شما کدبانوی دانا کمک می کند. با بالا رفتن سن اثرهای تغذیه نامناسب کم کم ظاهر می شوند. در نتیجه ممکن است …

یک کدبانوی دانا باید بداند چطور هم در سفره خانواده تنوع ایجاد کند و هم با انتخاب مفیدترین مواد غذایی سلامت خانواده را تضمین کند. این پیشنهادها به شما کدبانوی دانا کمک می کند.

از این ۱۲ ماده غذایی در قرن ۲۱ غافل نشوید!

با بالا رفتن سن اثرهای تغذیه نامناسب کم کم ظاهر می شوند. در نتیجه ممکن است بیماری های مختلفی مانند مشکلات قلبی، پوکی استخوان، پیری زودرس، افزایش وزن، سرطان ها یا دیگر بیماری های مزمن سراغ تان بیاید و سلامتی تان به طور جدی تهدید شود. اگر جزو خانم هایی هستید که به رژیم غذایی شان چندان اهمیت نمی دهند، بهتر است به این ۱۲ ماده غذایی توجه خاصی داشته باشید. هر یک از آنها می تواند بخش های مختلف بدن را از عوامل بیماری زا دور نگه دارد تا سرحال باشید و در میانسالی و پیری هم از مشکلات جدی دور بمانید.

پنیر پارمسان

برای مقاومت استخوان ها

کلسیم یکی از اصلی ترین ماده معدنی تشکیل دهنده استخوان هاست که از بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان پیشگیری می کند. ماست و شیر کم چرب از جمله منابع خوب کلسیم هستند و به همین دلیل پزشکان همواره به خانم ها توصیه می کنند این دسته از لبنیات را در رژیم غذایی شان داشته باشند اما بعضی از خانم ها نمی توانند بار در روز شیر بخورند. اگر شما هم جزو این قبیل افراد هستید، پیشنهاد دیگر این است که برای جبران کمبود کلسیم بدن تان پنیر پارمسان بخورید. هر ۲۸ گرم پنیر پارمسان حدود ۳۴۰ میلی گرم کلسیم دارد که در مقایسه با پنیرهای دیگر مقدار قابل توجهی است. بنابراین با کمک پنیر پارمسان بخشی از ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم روزانه مورد نیاز بدن تان به خوبی تامین می شود. البته از دیگر منابع کلسیم مانند سبزی هایی که برگ سبز تیره دارند غافل نشوید.

سیب

برای تقویت سیستم ایمنی

سیب های شیرین و کوچک فصل تابستان سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که توانایی بدن را برای مقابله با عوامل بیماری زا افزایش می دهند. سیب مانند یک داروخانه کوچک است که به شما کمک می کند عفونت ها را از بدن تان دور کرده و از بیماری های قلبی و مشکلات گوارشی دور بمانید.

بنابراین حتماً سعی کنید هر روز یک یا دو عدد سیب در رژیم غذایی تان داشته باشید.

عدس

برای تامین آهن

عدس یک خوراکی کم کالری است که مصرف یک پیمانه از آن می تواند حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را فراهم کند. بعضی از خانم ها دچار کمبود آهن هستند که ممکن است دچار بیماری کم خونی شوند؛ حتی خانم هایی که کمبود آهن دارند ولی دچار کم خونی نیستند هم ممکن است سطح کارآیی شان پایین بیاید، دچار سردرد شوند یا اینکه ضعف و مشکلات دیگری سراغ شان بیاید.

قارچ

برای مبارزه با سرطان

پژوهش های نشان داده اند مصرف روزانه حدود ۱۰ گرم قارچ خام، شانس ابتلا به سرطان سینه را تا ۶۴ درصد کاهش می دهد. قارچ تاثیر پروتئینی به نام «آروماتاز» را کاهش می دهد. این پروتئین در تولید استروژن نقش دارد؛ استروژن عاملی است که سبب بروز سرطان سینه می شود بنابراین با مصرف قارچ می توانید از ابتلا به سرطان سینه دور بمانید.

سیب زمینی

برای تناسب اندام

سیب زمینی ترکیبی دارد که می تواند وزن شما را در وضعیت متناسبی نگه دارد. سیب زمینی را به صورت آبپز مصرف کنید تا چربی های اضافه به بدن تان نرسد. سیب زمینی پتاسیم خوبی هم دارد، به همین دلیل می تواند به کنترل فشارخون و کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی کمک کند.

فلفل دلمه ای

برای حفاظت از چشم ها

فلفل دلمه ای ترکیباتی دارد که به افزایش قدرت بینایی کمک کرده و از بروز آب مروارید پیشگیری می کند. یک پیمانه فلفل دلمه ای خرد شده می تواند تقریباً دو برابر میزان ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن شما را فراهم کنند. ضمن اینکه این مقدار فلفل دلمه ای ۱۱۶ میلی گرم لوتئین و ۵۶۲ میلی گرم زیزانتین دارد که هر دوی این ترکیبات سپرهای محافظتی خوبی هستند که چشم های شما را قوی و سالم نگه دارند.

اسفناج

برای پیشگیری از پوکی استخوان

برگ های سبز اسفناج سرشار از ویتامین K، کلسیم و منیزیم هستند. این ترکیبات از بروز پوکی و شکستگی استخوان ها در سنین بالا پیشگیری می کند. در اسفناج فولات هم وجود دارد که یکی از انواع ویتامین های گروه B به حساب می آید. فولات از بروز نقص های مادرزادی نوزادان پیشگیری می کند. پس به خانم های باردار توصیه می شود اسفناج مصرف کنند. هر فنجان اسفناج خام فقط ۷ کالری دارد.

شکلات تلخ

برای کاهش استرس

بررسی ها نشان می دهد افرادی که به مدت دو هفته روزانه حدود ۳۰ گرم شکلات تلخ می خورند، سطح هورمون استرس بدن شان به طور قابل توجهی کاهش یافته و احساس آشفتگی و نگرانی سراغ شان نمی آید. این مقدار شکلات ۲۰۰ کالری دارد. احتمال ایجاد بیماری های قلبی و چاقی هم با بالا رفتن میزان هورمون استرس بیشتر می شود اما شکلات تلخ می تواند همه این احتمال ها را کاهش داده، آرامش بیشتری ایجاد کند.

ماهی ساردین

برای پیشگیری از بیماری های قلبی

ماهی منبع خوب اسیدهای چرب امگا۳ است که التهاب بدن را کاهش می دهد و از بسته شدن رگ های خونی پیشگیری می کند. اسیدهای چرب با لخته شدن خون در رگ ها هم مبارزه می کنند، بدین ترتیب خطر ایجاد سکته مغزی و قلبی را به حداقل می رسانند. برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی روزانه به یک گرم اسید چرب امگا۳ نیاز دارید. مصرف ۸۰ گرم ماهی ساردین می تواند این میزان اسید چرب مورد نیاز بدن را به سادگی فراهم کند.

آووکادو

برای تخت شدن شکم

داشتن اندامی متناسب آرزوی بیشتر خانم هاست؛ بنابراین به دنبال روش هایی هستند تا چربی های اضافی شکم را از بین ببرند. آووکادو میوه چربی است اما چربی موجود در آن نه تنها مضر نیست، بلکه به از بین رفتن چربی های شکم کمک می کند. افرادی که این نوع چربی ها را مصرف می کنند و ۲۳ درصد از رژیم غذایی شان را این نوع چربی ها تشکیل می دهند، در منطقه شکمی چربی های به مراتب کمتری دارند.

کلم بروکلی

برای جنگ با چین و چروک ها

یک فنجان کلم بروکلی می تواند مقدار ویتامین c مورد نیاز بدن را تامین و به تولید کلاژن نیز کمک کند. کلاژن ترکیبی است که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و از بروز چروک ها پیشگیری می کند. کلم های بروکلی بتاکاروتن هم دارند که این ترکیب سبب تولید ویتامین A در بدن می شود. ویتامین A به بازسازی سلول های پیر کمک کرده و سلول های تازه را جایگزین آنها می کند. این موضوع در جوانسازی پوست تاثیرگذار است.

پاستای سبوسدار

برای تامین انرژی

این پاستاها ویتامین B خوبی دارند و مواد غذایی را راحت تر به انرژی تبدیل می کنند. در نتیجه با مصرف مقدار کمی از این پاستاهای سبوسدار، انرژی مورد نیاز بدن فراهم می شود. مواد غذایی سبوسدار فیبر خوبی دارند که این فیبر احساس سیری شما را افزایش می دهد، در نتیجه بعد از خوردن مواد غذایی فیبردار کمتر احساس گرسنگی می کنید. بدین ترتیب با مصرف کالری کمتر از چاقی دور می مانید. برای رسیدن به وزن ایده آل می توانید روی مواد غذایی سبوسدار حساب کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت بازدید 853 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php