کد خبر : 38988 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱

آیا کاری می شود کرد که قدم بلندتر شود؟

چقدر قد خواهم کشید؟ بر اساس نتایج یک تحقیق در انگلیس افزایش قد انسان‌ها با پیشرفت آنان در مبارزه با بیماری‌ها رابطه مستقیم دارد. در این تحقیق آورده شده است که متوسط قد مردان در اروپا بین سال های ۱۸۷۰ و ۱۹۸۰، ۱۱ سانتی متر افزایش یافته است که این …

آیا کاری می شود کرد که قدم بلندتر شود؟

چقدر قد خواهم کشید؟

بر اساس نتایج یک تحقیق در انگلیس افزایش قد انسان‌ها با پیشرفت آنان در مبارزه با بیماری‌ها رابطه مستقیم دارد.

در این تحقیق آورده شده است که متوسط قد مردان در اروپا بین سال های ۱۸۷۰ و ۱۹۸۰، ۱۱ سانتی متر افزایش یافته است که این میزان برای هر ۱۰ سال حدود یک سانتی متر بوده است.

پروفسور تیموتی هاتون محقق دانشگاه اسکس گفت که در این تحقیق اندازه قد مردان ۲۱ ساله عضو ارتش ۱۵ کشور اروپایی بین سال‌های ۱۸۷۰ و ۱۹۸۰ با هم مقایسه شده است. اندازه قد این مردان براساس فرم های پرشده در ارتش تعیین و با یکدیگر مقایسه شده است.‌

بر اساس نتایج این تحقیق در طول ۱۱۰ سال اندازه متوسط قد یک مرد اروپایی از ۱.۶۷ به ۱.۷۸ متر افزایش یافته است.

پروفسور هاتون خاطرنشان کرد : کاهش بعضی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی (سرماخوردگی، آنفولانزا) و دستگاه گوارش، که اغلب نوزادان را از بین می‌برد، نقش کلیدی در تسریع افزایش قد در قرن گذشته ایفا کرده است.

وی افزود: دو سال اول زندگی برای رشد بسیار مهم است و کاهش مصرف شیرخشک در این سنین و تغذیه بیشتر با شیر مادر احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

به گفته این محقق کاهش در مرگ و میر نوزادان در قرن بیستم، شاخص خوبی برای بهبود شرایط زندگی مردم در این دوران است.

همچنین تمیزتر شدن هر چه بیشتر شهرها، بالا رفتن کیفیت خانه‌ها، والدین تحصیل کرده و اهمیت دادن زیاد آنها به غذا و مراقبت بیشتر از فرزندان به همراه ورزش بیشتر سبب بالا رفتن میزان قد افراد شده است.

این در حالی است که میزان افزایش قد در میان زنان اروپایی به دلیل حضور نداشتن آنها در ارتش در طول این مدت، چندان مشخص نیست.

بر اساس آمار غیر رسمی مردان کشور هلند با میانگین قد ۱۸۴ سانتی‌متر بلند قدترین مردان دنیا هستند. کشورهای دانمارک و سوئد و فنلاند نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شاید راحت ترین راه این است که به قد والدین تان نگاه کنید، اما عوامل دیگر هم در قد نهایی شما موثرند.

قد نهایی شما بسته به مجموعه ای از عوامل دارد: قد و الگوهای رشد (مانند رشد زودرس یا دیررس) اعضای خانواده تان (والدین و خواهر و برادرها)؛ هنگام رسیدن به سن بلوغ، هر بیماری مزمن و نوع تغذیه شما هم ممکن است بر رشد قدی شما تاثیر بگذارد.

بهترین راه برای نظارت بر رشد قدی تان این است که نمودار رشدی تان از دوران کودکی را با متخصص اطفال مرور کنید. پزشک شما در هر بار چک آپ قد شما را ثبت می کند. آنها قد و سن شما را روی نمودار می برند، و می دانند که الگوی رشد طبیعی برای پسران و دختران طبیعی چیست. کودکان طبیعی مسیری را روی این نمودار طی خواهند کرد که عمدتا بوسیله ژن هایشان تعیین شده است.

همچنین می توانید با انجام محاسباتی، با دانستن قد والدین تان، تخمینی از قد آینده تان به دست آورید. با فرمولی که در زیر می آید، می توانید عددی تخمینی از قد نهایی خود به دست آورید. تقریب عدد به دست آمده به علاوه/منهای 5 سانتی متر است.

برای دختران: {(قد پدر + 12.5 سانتی متر) + قد مادر} تقسیم بر دو.

برای پسران: { (قد مادر + 12.5 سانتی متر) + قد پدر} تقسیم بر دو.

اگر والدینم بلندقد یا کوتاه قد باشند، من هم مانند آنها خواهم شد؟

شاید اینگونه شود. ژن های شما که از والدین تان به ارث می برید، نقش عمده ای در الگوی رشدتان و قد نهایی تان در دوران بزرگسالی خواهد داشت. اما عوامل دیگری هم بر قد نهایی شما تاثیر می گذارند.

جهش رشدی هنگام بلوغ

جهش رشدی هنگام بلوغ به طور طبیعی دو سال طول می کشد و زمان شروع آن برای دختران و پسران متفاوت است. این جهش رشدی در دختران به طور معمول حدود 9 تا 10 سالگی شروع می شود. سریع ترین نقطه رشد قدی در دختران حدود 11 تا 12 سالگی است. در پسران این جهش رشدی حدود 11 سالگی شروع می شود و در 13 سالگی به اوج می رسد.

در طول این دوره قد پسران به طور معمول هر سال حدود 10 سانتی متر افزایش پیدا می کند. در دختران این دوره طول قد هر سال 7.5 سانتی متر افزایش پیدا می کند. به همین علت است که در نهایت طول قد مردان به طور میانگین نسبت به طول قد زنان 12.5 سانتی متر بیشتر می شود.

رشد قدی دختران و پسران در انتهای دوره بلوغ متوقف می شود. در این هنگام است که صفحات رشدی- بخش های غضروفی در انتهای استخوان های دراز که رشد استخوان در آنجا صورت می گیرد- بسته می شوند.

آیا کاری می شود کرد که قدم بلندتر شود؟

بهترین راه برای افزایش طول قد تا حداکثر ممکن است مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش کردن مرتب، و خوابیدن به اندازه کافی است.

اغلب کودکان و نوجوانان با خوردن غذاها و نوشیدنی ها نیازهای تغذیه ای برای رشد خود را به دست می آورند، و نیازی به مکمل غذایی وجود ندارد.

قرارگیری درست قامت، یک امتیاز است اما باعث نمی شود قد شما بلندتر شود: به عبارت دیگر درست ایستادن یا نشستن باعث نمی شود شما بلندقدتر شوید، اما باعث می شود که حداکثر استفاده را از قدتان بکنید.

در مورد فراورده هایی که با ادعای افزایش طول قد به فروش می رسند، محتاط باشید. انواع قرص های مکمل با برچسب هورمون رشد که در پرانتز کلمه “محرک” هم اضافه شده است، را ممکن است در بازار دارویی ببینید. اما همین ادعاها دروغین است. هورمون رشد را نمی توان به صورت خوراکی مصرف کرد. نظارت شدیدی بر این مکمل ها وجود ندارد، بنابراین درباره این ادعا با احتیاط برخورد کنید.

پزشکان ممکن است درباره برخی از علل خاص کوتاه قدی ممکن است تزریق هورمون رشد را تجویز کنند. اما استفاده معمول از هورمون رشد توصیه نمی شود. از جمله عوارض جانبی تزریق هورمون رشد دیابت و تجمع مایع در مغز است.

عدم اعتماد به نفس به خاطر تفاوت قد با هم کلاسی ها

توجه داشته باشید که شما تنها نیستید. این واکنش برای نوجوانان بسیار کوتاه قد یا بلند قد بسیار رایج و عادی است.

اما می توانید با کار کردن بر روی اعتماد به نفس تان این مشکل را حل کنید. بهترین راه این است اعتماد به نفس تان را با تاکیدکردن بر قدرتمندی هایتان تقویت کنید.

از خودتان فاصله بگیرید و به نقاط قوت خود و کارهایی که برای تان لذت بخش است، توجه کنید. اگر در ورزش، هنرها یا امور تحصیلی موفق هستید، بر این موارد متمرکز شوید. به یاد داشته باشید خصوصیات جسمی در طول زمان تغییر می کنند.

اگر قدتان کوتاه باشد، کفش در هر دوی دختران و پسران می تواند تا حدی قدتان را بلندتر نشان دهد. برخی از نوجوانان موهای شان را فر می دهند تا قدشان بلندتر به نظر رسد.

همچنین ممکن است ممکن است شما جزو نوجوانانی باشید که رشد قدی دیررس دارند. انجام آزمایش سن استخوانی با استفاده از اشعه ایکس می تواند نشان دهد که شما برای مدت طولانی تری نسبت به دوستان تان رشد خواهید کرد یا نه.

اگر قدتان خیلی کوتاه تر یا خیلی بلندتر از والدین یا خواهر و برادرهای تان است، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک بر اساس معاینه و آزمایش ها تشخیص می دهد که این حالت عادی است یا شما نیاز به ارجاع به متخصص غدد اطفال دارید.

در موارد نگرانی درباره رشد قدی تان یا سرعت رشدتان با دکترتان مشورت کنید تا او تعیین کند آیا در مسیر درست قرار دارید یا نه.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 442 بار
دیدگاهتان را بنویسید

نیلو در تاریخ 19 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

نه کاملا متناسبه من که عاشقه قدمم!!!!
من از بچگیم عشقه مانکن بودن داشتم ولی نشد دیگه…..!!!!

نغمه دولت شاهي در تاریخ 19 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

نظری ندااااااااااااااااااارم…هههههههههههههههههههههههه

رویا در تاریخ 19 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

نیلوجون یکم قدت زیادی بلندنیست؟؟

مهدی در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

درود بر او.

aida meh در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

ghad bolandiam ye nemate*****shokre khoda ghadam bolande****pesara foozooli nakonid^^^^^^^^^^^^^

کاکل پسر در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

خب میتونه قدمای بلندشو توی خونه برداره بیرون از خونه فکر کنه ببینه در جه جهتی باید قدم برداره

aida meh در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

are ghad bolandiam ye nemate********byd ghadre in nematu beduni******khoda ru shokr in nemat nasibam shode*****agha pesara rajebe ghadam foozooli nakonid*******

رویا در تاریخ 19 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

خب اینم یه حر فیه!
برای اینکه گم نشن باید جهتشونم پیداکنن بنده خداها.

رویا در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

حالاتوخونه کردی میپوشه وقتی میره بیرون چیکارکنه که قدمش بلندترباشه؟برای اینم فکری کردی؟شلوارکردی برای بیرون ضایعه.من برای شما مردامیگن.

کاکل پسر در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

نگار خانم کلا کاکلدارا انسانهی پیچیده و دانشمندی هستن

کاکل پسر در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

نیلو قدت چند متره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نیلو در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

اولا اقای بی سواد قد متری نیست سانتیه!دوما چ دخلی به تو داره؟سوما شوخی کردم!175

mostafa در تاریخ 18 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

مگه نشنیدید گه میگن اگه میخواید تو زندگی گامهای بلند بردارید شلوار کردی بپوشید

نیلو در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

خداروشکر قدم بلنده!ولی جالب بود مرسی!

کاکل پسر در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

توجه نکردی نگار خانم از یه منظر دیگه به سوال نگاه کن منظورم قدم بر داشتنه نه دیلاق شدن

نگار در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

خب چرا می پیچونی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

کاکل پسر در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

بهترین راه اینه که شلوار کردی بپوشی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

fati در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

دیووووووووووونه

نگار در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

مگه قدو بلند میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یگانه در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

چه عجب تشریف آوردین؟

رویا در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

حالا بلندبشه که چی؟

چیزی که خدا داده رو نمیشه زیادکاریش کرد.

یگانه در تاریخ 17 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

جالب بود ممنونم!!!!!!!!!!!!!!

css.php