کد خبر : 269518 تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲:۵۵

آشنایی با تجهیزات ایمنی ساختمان از کپسول آتش نشانی تا جعبه آتش نشانی

حادثه خبر نمی‌کند! این جمله یک جمله کوتاه و در عین‌ حال تلخ است که درک کردنش جهت اقدام برای پیش‌گیری می‌توانید از آسیب‌‌های مختلف جلوگیری کند. این حوادث می‌تواند سیل، زلزله و یا آتش‌سوزی باشد که بدون هیچ اطلاع قبلی اتفاق افتاده و موجب آسیب رساندن به جان و …

حادثه خبر نمی‌کند! این جمله یک جمله کوتاه و در عین‌ حال تلخ است که درک کردنش جهت اقدام برای پیش‌گیری می‌توانید از آسیب‌‌های مختلف جلوگیری کند. این حوادث می‌تواند سیل، زلزله و یا آتش‌سوزی باشد که بدون هیچ اطلاع قبلی اتفاق افتاده و موجب آسیب رساندن به جان و مال افراد می‌شود. اما برای جلوگیری از این موضوع راه حل‌هایی وجود دارد برای مثال شما می‌توانید با تجهیزات ساختمانی برای جلوگیری از این حوادث آشنا شده تا در صورت مجهز نبودن ساختمان خود حتما در صورت مجهز کردن آن اقدام کرده یا اگر ساختمانتان مجهز است، با این تجهیزات آشنا شوید تا در مواقع اضطراری دچار ترس یا استرس نشوید. پس تا آخر مقاله همراه ما بمانید.

تجهیزات ایمنی ساختمان

– کپسول آتش نشانی

آشنایی با تجهیزات ایمنی ساختمان از کپسول آتش نشانی تا جعبه آتش نشانی

کپسول آتش نشانی یک محفظه فولادی قرمز رنگ می‌باشد که در چند سایز مختلف جهت خاموش کردن آتش در طبقه‌های ساختمان‌ها نصب می‌‌شوند. این محفظه با ترکیبات مختلفی تولید شده که از جمله از آن‌ها کپسول آتش‌نشانی فوم یا کف، پودر و گاز، دی اکسید کربن و آب و گاز هستند. در این کپسول‌ها گاز نیتروژن با فشار زیاد با عامل خاموش کننده وارد کپسول شده و وقتی شما اهرم را فشار می‌دهید، عامل خاموش کننده با به بیرون پرتاب می‌شود.

https://www.kapsool125.com/categories/16-fire-extinguisher

– سیستم اعلام حریق

این سیستم یکی از ساده‌ترین و در عین حال امن‌ترین سیستمی است که جهت افزایش ایمنی ساختمان در اتاق‌ها و راهرو‌ها نصب می‌شود. نحوه کار سیستم اعلام حریق این است که به دود حساس بوده و هنگام بروز آتش نشانی به سرعت هشدر می‌دهد. نکته مهمی که باید بدانید این است که این سیستم باید هر 10 سال یک بار تعویض شود، در نتیجه پس نصب اولیه آن تاریخ دقیق اش را به خاطر بسپارید.

– جعبه آتش نشانی

فایر باکس یا همان جعبه آتش نشانی جزء اولین تجهیزات اطفا حریق و ایمنی ساختمان به شمار می‌آید که در آن سیستم‌های اطفا حریق مانند قرقره نگهدارنده‌ی شیلنگ آتش نشانی و کپسول‌های اطفا حریق، ابزار‌های امدادی و … نگهداری می‌شوند. که در دو مدل تو کار و روکار به بازار عرضه می‌شود.

https://www.kapsool125.com/categories/40-firebox

آشنایی با تجهیزات ایمنی ساختمان از کپسول آتش نشانی تا جعبه آتش نشانی

– سیستم کنترل فعال

این سیستم موجب کاهش پاسخ‌ های سازه که با انرژی و نیروی خارجی که بر سازه وارد شده، می شوند. سیستم کنترل فعال، یک ابزار قابل کنترلی دارند که به سازه ها خلاف جهت نیرو های برشی، نیرو وارد می‌کند. این سیستم ها نسبت به بقیه سیستم ها تاثیر بیشتری دارند ولی دارای معایبی مانند هزینه های اجرایی و نگهداری نیز هستند. میراگر‌ های جرم فعال یکی از سیستم های کنترل فعال محسوب می شوند.

 

– سیستم کنترل نیمه فعال

این سیستم ها از سیستم های فعال انرژی کمتری استفاده می کنند و انرژی در آن ها مرتبا داخل سیستم تزریق نمی شوند. رایانه موجود در این سیستم ها جهت اندازه گیری بازخورد ها طراحی شده که بر ساس ساز و کار از ثبل پیش بینی شده سیگنال مناسب برای عملکرد سیستم نیمه فعال می فرستند. این سیستم ها همانطور که گفته شده تاثیر کمتری نسبت به سیستم های کنترل فعال دارند اما دارای هزینه بسیار پایین تامین و نگهداری این سیستم ها و تعبیه آن ها می‌باشند.
میراگر با مجرا متغیر نیز برای ایجاد سختی متغیر، یک نوع از سیستم های کنترل نیمه فعال محسوب می‌شوند.

 

– سیستم های کنترل غیر فعال

سیستم های کنترل غیر فعل برای کاهش و از بین بردن قسمت بزرگی از زلزله طراحی شده اند و ابزار ها و تجهیزاتی دارند که در طول زمان زلزله تغییر تسلیم شده و تغییر شکل می‌دهند.

 

میراگر های لرزه ای و انواع آن ها

جهت کاهش تغییر مکان سامانه جداسازی در زمان ارتعاش و برای محدود کردن آن به مقدار مورد نیازی که بر اساس دستورالعمل می‌باشند، از این تجهیزات برای حافظت از حوادث لرزه که قابلیت مناسبی در جذب انرژی دارند استفاده می‌شود. این سامانه‌ها برای جداسازه ای لرزه ای ساخته شده اند. در زمان بروز زلزله، مقدار مناسبی جذب انرژی از طرف این سامانه ها صورت می‌گیرد که به لرزه ی ورودی بستگی دارد. در صورتی که میرایی مناسبی انتخاب کنی علاوه بر اینکه باعث کاهش  دامنه تغییر مکان می‌شوید، بلکه ممکن است از پاسخ شتاب نیز بکاهد.از فرایند تسلیم فلزات، اصطحکاک و لزجت سیالات جهت ایجاد استهلاک انرژی استفاده شده است. علاوه بر این میراگر ها امگان استهلاک انرژی در جداساز ها به وجود می آورند و به صورت یکپارچه با جداساز در یک تجهیز ارائه می‌شوند. تجهیزات گفته شده باید توان حمل نروی قائم را نیز دارا باشند. با این حال در اغلب مواقع میراگر ها به صورت مستقل ساخته شده که در این صورت نیازی به قابلیت حمل بار قائم ندارند. این میراگر های به کار رفته در سیستم جدا ساز لرزه از دو دسته تشکیل می‌شوند که شامل :

1- میراگر های فلزی یا هیترزیس
2- میراگر های روغنی یا ویسکوز

– آسانسور

آشنایی با تجهیزات ایمنی ساختمان از کپسول آتش نشانی تا جعبه آتش نشانی

بله درست شنیدید آسانسور نیز یکی از تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها و برج ها محسوب می‌شود که برای ساختمان های بیش از سه طبقه یا برای حرکت طول مسیر حداکثر 9 متر الزامی است. علاوه بر این یکی از مواری که در ساختمان های 8 طبقه باید رعایت شود نصب حداقل دو آسانسور به شما می‌رود.

نصب آسانسور در ساختمان ها چه اهمیتی دارد ؟

همانطور که می‌دانید بالا رفتن و پایین آمدن از پله در مدت زمان طولانی می‌تواند  مشکلاتی مانند آسیب زدن به مفاصل زانو و مشکلات مختلف دیگری برای سالمندان به وجود آورد. نصب آسانسور در ساختمان ها باعث بالا بردن کیفیت زندگی ساکنین می‌شود.

جالب است بدانید که آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که توسط گروه سنی مختلف مورد استفاده قرار گرفته و عمومی‌ترین وسیله جا به جایی عمودی در جهان محسوب می‌شود. استفاده از این وسیله در اماکن عمومی و خصوص آنقدر افزایش یافته که دیگر کمتر کسی از آن استفاده نمی‌کند.

سیستم آسانسور به پله برقی شباهت دارد اما پله های برقی ممکن است باعث افزایش میزان مصرف انرژی ساختمان شما به صورت غیر ضروری و بالا رفتن چرخه حیات هزینه های ساختمان شما بشوند.

سخن آخر

در این مقاله تجهیزات ایمنی ضروری و مورد نیاز ساختمان ها جهت جلوگیری از مواردی مانند زلزله، آتش سوزی و آسیب رساندن به مفاصل را بیان کردیم تا در زمان بروز حوادث اینچنینی بتوانید از جان و مال خودتان، دیگران و عزیزنتان محافظت کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

1/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : رپورتاژ بازدید 2,247 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php