کد خبر : 56691 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶

آرام بخشی طبیعی با نام به‌لیمو

کارشناس مسئول گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: گیاه دارویی به‌لیمو نقش موثری در ایجاد احساس آرامش در فرد مصرف کننده دارد. مهدی قنبری با بیان این مطلب افزود: به‌لیمو دارای اسامی علمی مختلفی است، مطالعات تاریخی نشان می‌دهد، اولین بار گیاه به‌لیمو در باغ رویال گاردن مادرید شناسایی شده …

کارشناس مسئول گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: گیاه دارویی به‌لیمو نقش موثری در ایجاد احساس آرامش در فرد مصرف کننده دارد.

آرام بخشی طبیعی با نام به‌لیمو

مهدی قنبری با بیان این مطلب افزود: به‌لیمو دارای اسامی علمی مختلفی است، مطالعات تاریخی نشان می‌دهد، اولین بار گیاه به‌لیمو در باغ رویال گاردن مادرید شناسایی شده و بعدها گیاه‌شناس اسپانیایی، نام آلوسیا را برای آن انتخاب کرده است، همچنین این گیاه توسط گیاه‌شناسی در آمریکای جنوبی شناسایی و اسم لیپی برای آن نتخاب شده است.

وی ادامه داد: به‌لیمو درختچه‌ای خزان‌کننده بوده و تا ارتفاع سه متر و گاهی در شرایط مطلوب آب و هوایی تا ارتفاع پنج متر بزرگ می‌شود.

وی افزود: به‌لیمو، آب و هوای گرم را پسندیده و خاک شنی و سبک را دوست دارد، در مزارع به‌لیمو باید گیاه را از معرض وزش بادهای شدید دور نگاه داشت، در مناطق سردسیر آفتاب کامل و در مناطق گرمتر نیم سایه مناسب رشد گیاه به‌لیمو است.

وی گفت: مناطق سردسیری مانند شمال غرب ایران باعث یخ‌زدگی گیاه می‌شود، در برخی منابع دمای منهای شش درجه را دمای بحرانی آن گزارش کرده‌اند، برخی منابع دیگر منهای 10 درجه را آستانه تحمل ریشه این گیاه به سرما دانسته‌اند.

قنبری از فواید مصرف به‌لیمو به اثرات فعال بیولوژیکی بعضی از گونه‌ها اشاره و اظهار کرد: اثر ضد ویروسی، آنتی باکتریال، اثر ضد قارچی و ضد آفات و حشرات از جمله این خواص هستند.

وی ادامه داد: به‌لیمو ناراحتی‌های شکمی را تسکین می‌دهد، این بخاطر قدرت تسکین دهندگی ملایم آن است، از خواص مهم به‌لیمو خاصیت ملایم آنتی اکسیدانی است به گونه‌ای که از اکسیده شدن نوتروفیل‌های نوعی گلبول سفید ممانعت می‌کند، همچنین مصرف به‌لیمو از آسیب دیدن ماهیچه‌ها در فعالیت‌های شدید ورزشی ممانعت کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به مواد مغذی موجود در به‌لیمو به خواص تب‌بری، اشتها آور بودن و تسکین دهندگی آن تاکید کرد.

وی افزود: همچنین مصرف صحیح آن مانع از تشنج و اختلال در سیستم گوارشی شده و به هضم غذا کمک می‌کند و در رفع باد شکم نیز بسیار موثر است.

وی مصرف دم کرده برگ گیاه به‌لیمو را خوب و با طعمی مطبوع و خوشایند با اثراتی بسیار آرامبخش دانست و اشاره کرد: مصرف یک لیوان دم نوش به‌لیمو قبل از خواب و بعد از بیداری می‌تواند آرامش جسمانی را به بدن برگردانده و خواب را تنظیم کند.

قنبری یادآور شد: از اثرات مهم دیگر مصرف روزانه به‌لیمو افزایش شاخص شادابی و سرحال بودن است، مصرف زیاد برگ به‌لیمو توصیه نشده و شواهد نشان دهنده وجود اثرات زیان‌آور است.

وی گفت: تامین آرامش از مهمترین دغدغه‌های انسان‌ها است، رویکرد انسان‌ها به داروهای شیمیایی اکنون باید عوض شود، اکنون با وجود گیاهانی که به سرعت می‌توانند در تامین آرامش درونی و جسمانی موثر باشند می‌توان زندگی آرامی را تجربه کرد، گیاه دارویی به‌لیمو از نمونه گیاهانی است که می‌تواند این آرامش را برای انسان ایجاد کند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 428 بار
دیدگاهتان را بنویسید

پریناز در تاریخ 19 آذر 1392 گفته : پاسخ دهید

مرسی خیلی خوب بود

css.php