کد خبر : 44295 تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶

آب سرد کبد را چرب می‌کند

یک متخصص طب سنتی مصرف ترشی و خوراکی‌های سرد را موجب سردی کبد و پس از آن چربی کبد دانست و نسبت به مصرف این مواد هشدار داد. دکتر مجید انوشیروانی گفت: کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است، سرد شدن کبد در …

یک متخصص طب سنتی مصرف ترشی و خوراکی‌های سرد را موجب سردی کبد و پس از آن چربی کبد دانست و نسبت به مصرف این مواد هشدار داد.

آب سرد کبد را چرب می‌کند

دکتر مجید انوشیروانی گفت: کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است، سرد شدن کبد در اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند و یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود.

وی مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد را موجب سرد شدن کبد دانست و ادامه داد: کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند.

این متخصص تشریح کرد: مصرف سرکه، آبغوره، سایر ترشی‌های خانگی و خوراکی‌های سرد نظیر ماست، دوغ ترش، خیار، کدو و غیره همچنین نوشیدن مایعات سرد نیز به تدریج موجب سرد شدن کبد می‌شود.

انوشیروانی در رابطه با چرب شدن کبد سرد گفت: با سرد شدن کبد مقدار تولید صفرا کم و غلیظ تر می‌شود که به دنبال آن مقدار ترشح صفرا نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این صفرای غلیظ به کندی در مجاری صفراوی حرکت می کند و به دنبال آن، انسداد نسبی در این مجاری رخ می دهد که در این مرحله در سونوگرافی کیسه صفرا ممکن است «لجن صفراوی» گزارش شود که خود مقدمه ایجاد سنگهای صفراوی است.

این متخصص طب سنتی انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده را از عواملی دانست که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و اظهار کرد: در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود.

به گفته وی یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمرۀ عاملی است که در پیدایش کبد چرب دخیل است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 576 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php