کد خبر : 15261 تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰

چرا خمیازه می‌کشیم؟

آیا خمیازه کشیدن می‌تواند بخاطر خنک کردن مغز باشد؟ یا شاید آدمها از روی خستگی و بی‌حوصلگی است که خمیازه می‌کشند؟ بله درست است، آدمها موقع خواب یا وقتی تازه از خواب بیدار شده‌اند و یا وقت‌هایی که خسته و بی‌حوصله هستند بیشتر خمیازه می‌کشند (ما حتی در خواب هم …

چرا خمیازه می‌کشیم؟

آیا خمیازه کشیدن می‌تواند بخاطر خنک کردن مغز باشد؟

یا شاید آدمها از روی خستگی و بی‌حوصلگی است که خمیازه می‌کشند؟

بله درست است، آدمها موقع خواب یا وقتی تازه از خواب بیدار شده‌اند و یا وقت‌هایی که خسته و بی‌حوصله هستند بیشتر خمیازه می‌کشند (ما حتی در خواب هم خمیازه می‌کشیم).

اما خمیازه به این سادگی‌ها هم نیست. اگر اینطور بود چطور می‌توانستید توجیه کنید که بعضی چتربازان قبل از اولین پرش خود خمیازه می‌کشند، همینطور بعضی ویولونیست‌ها قبل از رفتن روی صحنه و حتی ورزشکاران المپیک قبل از مسابقه‌شان؟ اینها موقعیت‌هایی نیستند که فرد در‌ آن خسته و بی‌حوصله باشد.

افراد زیادی باور دارند که خمیازه اکسیژن بیشتری وارد بدنتان کرده و دی‌اکسید‌کربن بیشتری از آن خارج می‌کند. اما این درست نیست. امروز این تئوری کاملاً نادرست تلقی می‌شود.

علت اصلی خمیازه را کسی واقعاً نمی‌داند. حدس‌های خوبی زده شده است اما احتمالاً ترکیبی از آنها درست است. اجازه بدهید ابتدا به جنبه فیزیولوژیکی آن نگاه کنید و بعد روانشناختی.

مغز داغ

یکی از بهترین علت‌های فیزیولوژیکی که برای خمیازه کشیدن ارائه شده است این است که خمیازه به خنک کردن مغز کمک می‌کند. مغز ما در یک محدوده دمایی خاص بهتر عمل می‌کند و خمیازه کشیدن جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد که بعنوان یک رادیاتور برای بیرون کردن گرما از آن کار می‌کند.

این می‌تواند توجیه خوبی برای خمیازه کشیدن چتربازان قبل از پریدن ازهواپیما باشد. وقتی می‌خواهید کاری استرس‌زا انجام دهید، مغزتان را لازم دارید، به همین دلیل خمیازه به شما کمک می‌کند مغزتان را در بهترین حالت خود قرار دهید.

خمیازه کشیدن می‌تواند تا حدی بخاطر کشیدن عضلات باشد زیرا خمیازه میل به کشیدن بدن را تحریک می‌کند. بعد از کشش آماده عمل می‌شویم.

خمیازه کشیدن در جمع

معروف است که خمیازه مسری است. همین با خواندن درمورد آن اینجا هم ممکن است خمیازه‌تان بگیرد.

خمیازه بین اعضای یک خانواده مسری‌تر است و بعد از آن هم دوستان، آشنایان و در آخر غریبه‌ها هستند.

اما همه در معرض سرایت خمیازه نیستند. افرادیکه همدل و دلسوزتر هستند، در برابر خمیازه حساس‌ترند. می‌توانید همدلی دوستانتان را با خمیازه کشیدن بسنجید.

اما چرا خمیازه کشیدن مسری است؟ شاید فقط به این دلیل است که ما به همان دلیلی که سایر جنبه‌های زبان بدن همدیگر را تقلید می‌کنیم، خمیازه کشیدن همدیگر را هم تقلید می‌کنیم.

ممکن است به این دلیل هم باشد که خمیازه کشیدن یک علامت اجتماعی برای هوشیار ماندن در زمان‌هایی است که موقعیت کمی خسته‌کننده است. خمیازه کمک می‌کند هوشیاری شما افزایش یابد.

و در آخر ممکن است فقط راهی برای نشان دادن آرامش و خونسردی ما در موقعیت‌های استرس‌زا باشد. ضمن اینکه پریدن از هواپیما از ارتفاع ۵۰۰۰ پایی، ارائه کنسرتی باشکوه در حضور تماشاچیات بسیار یا بردن طلای المپیک آنقدرها آزاردهنده نیست!

چطور حمله خمیازه را متوقف کنیم؟

چطور می‌توانید با حمله خمیازه مقابله کنید؟

در یک تحقیق مشخص شد که گذاشتن یک پارچه خنک روی پیشانی یا تنفس از بینی خمیازه را متوقف می‌کند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت بازدید 362 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php