کد خبر : 2741 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰

وقتی شرایط استخدام آرایش است !

صفحه آگهی روزنامه را که ورق می زنی چشمت به تقاضای استخدام کارمند خانم با ظاهری مناسب می خورد؛ آدرس شرکت را گرفته و آماده حرکت می شوی اما خبر نداری که شانس انتخابت به میزان آراستگی مدنظر شرکت که همان آرایش زیاد است، بستگی دارد.   این روزها وقتی صفحات روزنامه ها را …

صفحه آگهی روزنامه را که ورق می زنی چشمت به تقاضای استخدام کارمند خانم با ظاهری مناسب می خورد؛ آدرس شرکت را گرفته و آماده حرکت می شوی اما خبر نداری که شانس انتخابت به میزان آراستگی مدنظر شرکت که همان آرایش زیاد است، بستگی دارد.

 

این روزها وقتی صفحات روزنامه ها را ورق می زنی در بیشتر آگهی ها عبارت “ظاهر آراسته” برای استخدام کارمند خانم توجهت را به خود جلب می کند و غرق در این افکار که ظاهر آراسته به چه معناست خود را مقابل در شرکت می بینی.

وارد که می شوی نخستین چیزی که مردمک چشمانت را گشاد می کند تیپ و ظاهر منشی شرکت است، موهایی مش شده که به شکلی عجیب در آمده و صورتی که با آرایشی زیاد بی شباهت به دفتر نقاشی نیست.

اینجاست که تازه متوجه قضیه شده و معنی ظاهری آراسته را درمی یابی، بعد از مدتی انتظار نزد آقای رئیس فراخوانده می شوی، داخل اتاق که می شوی مردی میانسال با کراوات را لم داده به صندلیش مشاهده می کنی که گویا ظاهر ساده ات چندان به مذاقش خوش نیامده است.

در حال پاسخ دادن به سوالات آقای رئیس هستی که در این بین منشی شرکت وارد شده و یک استکان چای را با لبخندی دلربا تقدیم وی می کند و متوجه می شوی که علاوه بر منشی بودن باید به جناب مدیر عامل هم ارائه خدمت کند.

استخدام با ظاهری آراسته این روزها در آگهی های روزنامه ها معنایی جز استخدام به شرط زیبایی و دلربایی ندارد و کار تا جایی پیش رفته است که داشتن ظاهری باحجاب و مقبول یک امتیاز منفی در فرآیند استخدام شرکت های خصوصی محسوب می شود.

در چنین آشفته بازاری مسئله امنیت زنان و دختران در شرکت های خصوصی یکی دیگر از مسائل و دغدغه ها به ویژه برای خانواده های ایرانی است تا جایی که بسیاری از خانواده های متدین مانع از فعالیت دخترانشان در شرکت های خصوصی می شوند.

به یکی از آگهی های استخدام روزنامه که زنگ می زنی،  خانمی که گوشی را برداشته در خصوص شرایط کاری می گوید: “برای استخدام باید زیر 30 سال داشته و حتما مجرد باشی.”

دلیل مجرد بودن را که سوال می کنی در پاسخ عنوان می کند: “خانم های متاهل دیر می آیند و زود می روند، یک روز می گویند فرزندم مریض است بعد از مدتی هم بی خیال کار می شوند و می گویند ما دیگر سر کار نمی آییم؛ تجربه به ما نشان داده که همسران خانم های متاهل مانعی برای فعالیتشان هستند.”

وی در خصوص ساعت کاری و حقوق می گوید: ساعت کار از 8.30 صبح تا 6 بعدازظهر با حقوق 380 هزار تومان در ماه است!

مریم مجتهد زاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان تنها متولی امور زنان در جامعه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا و در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات این مرکز برای نظارت بیشتر بر شرکت های خصوصی می گوید: بخش خصوصی چون در اختیار کارفرمای خصوصی است کمتر زیر ذره بین نظارت ما قرار دارد و حتی قوانینی که در جهت حمایت از زنان همچون حق شیر، مرخصی زایمان و حق عائله مندی تصویب می  کنیم در این بخش اجرا نمی شود.

وی ادامه می دهد: در بحث امنیت محیط کاری برای بانوان متولی اصلی نیروی انتظامی است که باید نظارت بر این شرکت ها را افزایش دهد تا زنان و دختران بتوانند در محیطی سالم فعالیت اجتماعی خود را انجام دهند.

اما وضعیت نابسمان شرکت های خصوصی نه تنها صدای مردم و مسئولان بلکه صدای مسئولان نیروی انتظامی را هم درآورده است.

* دختری با روابط عمومی بالا و اندام مناسب نیازمندیم

سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در افشای اهداف استخدام دختران در برخی شرکت های خصوصی می گوید: اجازه نمی دهیم با زنان مانند کالا رفتار شود و فاجعه اینجاست که در برخی مطبوعات و جراید تبلیغ می شود که دختری با روابط عمومی واندام مناسب نیازمند هستیم.

وی می افزاید: فاجعه اینجاست که چه می شود که دختران ما باید کالا باشند و ما این اجازه را نخواهیم داد، بررسی ها نشان داده که برخی شرکت ها با دادن حقوق کم واستعمارگونه که با قانون انصاف، عدل و کار متناسب نیست دختران را به کار می گیرند. به گونه ای که افراد احساس کنند که شغلی دارند.

*اجازه نمی دهیم با دختران مانند کالا رفتار شود

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه برخی از شرکت های خصوصی به دختران می گویند ماهانه مبلغی برای آرایش و فلان لباس به شما داده می شود، ادامه می دهد: به گونه ای که اگر شما آرایش کنید یا فلان لباس را بپوشید مبلغی به حقوقتان اضافه می شود اما ما اجازه نمی دهیم با دختران و زنان به مانند کالا رفتار شود.

سردار رادان اضافه می کند: اصطلاح غلطی در میان مردم رواج پیدا کرده مبنی بر فعالیت شرکت های خصوصی واین در حالی است که اساسا در قانون شرکت خصوصی نداریم چرا که قانون هفت مدل شرکت را معرفی کرده و اساسا چیزی به نام شرکت خصوصی نداریم.

* تاسیس شرکت خصوصی فرصتی برای هر اقدام ناشایست

وی بیان می کند: بعضی تصور می کنند چون اسم خصوصی بر شرکتی گذاشته شده است هر کاری که دلشان خواست می توانند در این شرکت ها انجام دهند و این غلط است.

به گزارش آنا، این روزها شرکت های خصوصی به محیطی امن برای انجام رفتارهای خلاف شرع تبدیل شده اند، در حالی که کوچکترین نظارتی بر این شرکت ها صورت نمی گیرد و تنها ملاک استخدام آنها میزان “آرایش” است.

برخی شرکت های خصوصی نمونه های بارز استفاده ابزاری از زن برای جذب مشتری هستند.

امروزه دغدغه مردم و خانواده ها این است که اگر جوانانشان از خانه خارج می شوند آیا از سلامت روحی و روانی درستی در جامعه برخوردارند یا خیر و تا چه حد این مطالبه پاسخ داده شده است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 524 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php