کد خبر : 1843 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵

واکسن ضد استرس ایجاد شد

یک دانشمند آمریکایی پس از 30 سال تحقیقات موفق شد اولین واکسن ضد استرس را که می تواند افراد را آرام کند توسعه داد. به گزارش مهر ، یوگا و مصرف قرص های آرامبخش در سال های آینده به دست فراموشی سپرده می شوند به طوری که استرس مزمن می …

واکسن ضد استرس ایجاد شد

یک دانشمند آمریکایی پس از 30 سال تحقیقات موفق شد اولین واکسن ضد استرس را که می تواند افراد را آرام کند توسعه داد.

به گزارش مهر ، یوگا و مصرف قرص های آرامبخش در سال های آینده به دست فراموشی سپرده می شوند به طوری که استرس مزمن می تواند به سادگی با ترزیق یک واکسن برطرف شود.

رابرت ساپوسکی استاد نوروساینس دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا پس از 30 سال تحقیقات نشان داد که می توان مواد شیمیایی مغز را با استفاده از یک واکسن برای ایجاد یک حالت «راحتی متمرکز» تغییر داد.

وی با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک، یک روش درمانی جدید که می تواند درمان های آرامش بخش دارویی را حذف کند نشان داد.

این دانشمند در مرحله اول بررسی های خود ، آسیب های ناشی از استرس را بر روی حیوانات ساکن کنیا رصد کرد و هورمون هایی به نام «گلوکورتیکوئید» که بر روی بخشی از سیستم ایمنی بدن عمل کرده و به مبارزه با سرطان و التهابات کمک می کنند مورد مطالعه قرار داد.

نتایج این بررسی ها حاکی از آن بودند که تمام پستانداران این هورمونها را تولید می کنند در کنار آن کلید خاموش کننده آن را هم دارند. به طوری که پس از رفع تهدید استرس زا ترشح این هورمون در بدن آنه متوقف می شود. این درحالی است که انسان مدرن تنها پستانداری است به مقدار زیادی «گلکوکورتیکوئید» را در پاسخ به نگرانیهای روزانه تولید می کند اما کلید بعد از تهدید استرس زا را ندارد و بنابراین نمی تواند ترشح این هورمون را متوقف کند. این هورمون از نظر بیولوژیکی سلولهای مغزی را نابود کرده و سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

اکنون این دانشمند آمریکایی از طریق تکنیکهای مهندسی ژنتیکی، ویروس تبخال را به عنوان یک «محافظت کننده نورونی» و با هدف خنثی کردن فعالیت بیش از حد هورمون های استرس قبل از اینکه بتوانند به بدن آسیب برسانند دستکاری کرد.

این ویروس دستکاری شده که به عنوان یک واکسن به موش های یکه کلید خاموش کننده این هورمون در آنها از کار افتاده بود تزریق شد توانست به خوبی عمل کرده و تولید این هورمون را پس از رفع تهدید استرس زا متوقف کند.

این دانشمند در این خصوص توضیح داد:«صادقانه بگویم من هنوز از عملکردهای این واکسن متحیرم. بهرحال ما پس از انجام آزمایشات متعدد نشان دادیم که می توانیم آسیب های نورونی ناشی از استرس را با کمک این واکسن کاهش دهیم».

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 699 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php