کد خبر : 10131 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۵

نام‌ های ایرانی عجیب و غریب

واضح است هیچ پدر و مادری در هیچ برهه تاریخی، بعمد نام فرزندش را طوری انتخاب نکرده است که بعدها فرزندش را به دلیل همان نام مسخره کنند. درواقع، نیت همه پدر و مادرها برای انتخاب نام فرزندشان، انتخاب نامی نیک و زیبا بوده است، اما با گذر زمان، نام‌ها …

واضح است هیچ پدر و مادری در هیچ برهه تاریخی، بعمد نام فرزندش را طوری انتخاب نکرده است که بعدها فرزندش را به دلیل همان نام مسخره کنند. درواقع، نیت همه پدر و مادرها برای انتخاب نام فرزندشان، انتخاب نامی نیک و زیبا بوده است، اما با گذر زمان، نام‌ها هم پوست می‌اندازد.

گاه اسمی که در دوره‌ای برایش سر و دست می‌شکستند، یکباره به نامی تبدیل می‌شود که حتی صاحب آن جرات نمی‌کند اسمش را به‌طور علنی در جمع بیان کند و البته گاهی هم نامی که در دوره‌ای به‌عنوان یک اسم قدیمی و رنگ و رو رفته شناخته شده است، چند سال بعد به یک نام عامه‌پسند تبدیل می‌شود.

نام‌ های ایرانی عجیب و غریب

با این حساب، شاید استفاده از عنوان اسامی عجیب و غریب عنوان درستی نباشد، زیرا نامی که مثلا برای یک شهروند اصفهانی عجیب و غریب است، احتمال دارد در استانی دیگر شناخته شده و پرکاربرد باشد. به همین دلیل در این گزارش تلاش شده است فهرستی از نام هایی آورده شود که برای اغلب اقوام ایرانی، عجیب و بهت‌آور به شمار می‌آید.

از پتو و پشه تا زردآلو و کلاغ

در محله ما، خانم مسنی زندگی می‌کرد که بسیار بامحبت بود و به‌عنوان بزرگ و معتمد محل شناخته می‌شد، طوری که در اغلب جشن و عزا‌های محله،« پتو» خانم حضوری فعال و مفید داشت.آن موقع‌ها برای ما دانش‌آموزان ابتدایی، نام پتو دستمایه‌ای برای شوخی و خنده بود، گرچه هیچ وقت بچه‌های محل به خودشان جسارت ندادند نام پتو خانم را در حضور خودش مسخره کنند، اما باید اعتراف کنم در همان دوران خردسالی و در جمع‌های کودکانه‌مان، بارها به نام پتو خندیدیم البته وقتی بزرگ‌تر شدیم و پتو خانم مهربان هم از دنیا رفت، بارها به دلیل خنده‌های کودکانه‌مان تاسف خوردیم، اما واقعیت این است که هم‌اکنون بسیاری از شهروندان ایرانی در گوشه و کنار این کشور، نام‌هایی به مراتب عجیب و غریب‌تر از پتو دارند که حتی گاهی خودشان هم از نامشان ناراضی هستند، اما مرور زمان باعث شده بناچار بنامشان عادت کنند.

مطابق تحقیقات مرکز آمار ایران، نام‌های عجیب ایرانی، ریشه در نام مکان‌های جغرافیایی، حیوانات، گیاهان یا مشتقاتی از صفات مختلف است. مثلا اسامی‌ای مثل «آمریکا»، «اروپا»، «همدان»، «بغداد»، «بندرعباس»، «بوشهر »و «اهواز »از جمله اسامی عجیب مردان ایرانی است که از نام مکان‌های جغرافیایی مشتق شده‌ است.

همچنین برخی اسامی مردانه هم است که از نام زمان‌های مختلف گرفته شده؛ نام‌هایی چون «امروز» ، «تیر ماه» ، «روزعلی»، «اذان وقت» و نام زنانه «شب چراغ» از جمله این اسامی حیرت‌انگیز است.

نام‌هایی مثل« پشه»، «تیله گرگ»، «ساس»و «کلاغ »هم از جمله نام‌های مردانه‌ای است که از نام حیوانات مختلف گرفته شده است.

«زردآلو»، «فلفل»، «گیلاس»، «نخود» و «تریاک»هم در زمره نام‌های نامانوسی است که ریشه معنایی آنها از نام نباتات و خوردنی‌ها گرفته شده است.

نام‌های دیگری همچون «قیمتی»، «فقیر»، «فتنه»، «قاچاق»، «سوخته»، «آرشیو»، «آسیب»، «اجباری»، «اخی»، «اشتر»، «اهریمن»، «بیابانی»، «فضا»، «فراری»، «کابوس»، «بهداشت»، «علاقه»، «غم»، «غارت »و «لذت » فقط تنها گوشه‌ای از۷۵۴۹نام نامانوسی است که صاحبان این اسامی عجیب و غریب می‌توانند با مراجعه به مراکز ثبت احوال در شهرشان، بدون هیچ مانعی نسبت به تغییر نامشان اقدام کنند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 338 بار
دیدگاهتان را بنویسید

sayna در تاریخ 16 بهمن 1391 گفته : پاسخ دهید

okkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

css.php