کد خبر : 187786 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

صبحانه مثل پادشاه، ناهار مثل شاهزاده، شام مثل گدا؟

فواید خوردن صبحانه حتما شما هم بارها این نصیحت را شنیده‌اید که برای سلامتی صبحانه را مثل پادشاه‌ها کامل و مقوی، ناهار را کمتر و شام را بسیار سبک بخورید. این توصیه اما پایه علمی دارد و درست است؟ در یک کلام باید گفت: بله. تحقیقات جدید هم نشان داده …

صبحانه مثل پادشاه، ناهار مثل شاهزاده، شام مثل گدا؟

فواید خوردن صبحانه

حتما شما هم بارها این نصیحت را شنیده‌اید که برای سلامتی صبحانه را مثل پادشاه‌ها کامل و مقوی، ناهار را کمتر و شام را بسیار سبک بخورید. این توصیه اما پایه علمی دارد و درست است؟

در یک کلام باید گفت: بله. تحقیقات جدید هم نشان داده که این توصیه قدیمی درست است و برای سلامتی بدن‌تان تاثیر جدی دارد. مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و همچنین وعده‌های پرکالری برای شام اصلا کار مناسبی نیست.
دکتر جاناتان جانسون، از دانشگاه ساری درانگلیس می گوید: به نظر می‌رسد که بدن انسان برای سوزاندن کالری، در اوقات معینی از روز بهتر کار می‌کند. دکتر جانستون معتقد است که بدترین موقع برای پر کردن معده از قند و چربی، آخر شب است یعنی وقتی که مقدار این مواد در خون زیاد است.

دکتر جانسون به همین منظور روی خودش آزمایشی انجام داده است. او در حالی که در طول شب چیزی نخورده بود، در صبح مقداری از خودش خون گرفت و بعد در ساعت ۱۰ صبح یک صبحانه معمولی انگلیسی خورد. بلافاصله بعد از خوردن این صبحانه و نیز در چند ساعت آینده، هر نیم ساعت یک بار از خودش خون گرفت و مورد آزمایش قرار داد.

دوازده ساعت بعد یعنی ساعت ۱۰ شب دومین غذای روزانه را که درست مانند صبحانه‌‌اش بود خورد و بعد گرفتن خون از خودش را به منوال روز ادامه داد. نتایج نمونه‌های خون نشان داد که بعد از صرف صبحانه میزان قند خون سریعا به وضع عادی برگشته و سه ساعت بعد از صبحانه کم شدن میزان چربی خون شروع شد. پس از شام که دقیقا مانند صبحانه بود اما میزان قند خون بسیار طولانی تر بالا بود و مقدار چربی خود هم حتی ۴ ساعت بعد از شام باز هم بالا می‌رفت.

دکتر جانسون می گوید: بدن ما واقعا دوست ندارد که هنگام شب با مقدار زیادی چربی و قند دست و پنجه نرم کند. برای بدن تاثیر منفی خوردن در نصف شب به مراتب از خوردن همان چیز در طول روز، بسیار بیشتر است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سبک زندگی ، فواید مواد غذایی بازدید 356 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php