کد خبر : 38631 تاریخ انتشار : جمعه 6 سپتامبر 2013 - 1:24

شعری زیبا از مریم حیدرزاده، یک حقیقت تلخ…

131754772711

يه نفر خوابش مياد و واسه ي خواب جا نداره

يه نفر يه لقمه نون براي فردا نداره

يه نفر مي شينه و اسکناساشو مي شمره

مي خواد امتحان

کنه که تا داره يا نداره

يه نفر از بس بزرگه خونشون گم مي شه توش

اون يکي اتاقشون واسه همه جا نداره

بابا مي خواد واسه دخترش عروسک بخره

انتخابم مي کنه، پولشو اما نداره

يکي دفترش پر از نقاشي و خط خطيه

اون يکي مداد براي آب و بابا نداره

يکي

ويلاي کنار درياشون قصره ولي

اون يکي حتي تو فکرش آب دريا نداره

يکي بعد مدرسه توپ چهل تيکه مي خواد

مامانش ميگه اينا گرونه اينجا نداره

يه نفر تولدش مهمونيه،‌ همه ميان

يکي تقويم واسه خط زدن رو روزا نداره

يکي هر هفته يه روز پزشکشون مياد خونش

يکي داره مي ميره، خرج مداوا نداره

يکي انشاشو مي ده توي خونه صحيح کنن

يکي از بر شده درد و، ديگه انشا نداره

يه نفر مي ارزه امضاش به هزار تا عالمي

يکي بعد عمري رنج و زحمت امضا نداره

تو کلاس صحبت چيزي مي شه که همه دارن

يکي مي پرسه آخه چرا مال

ما نداره

يکي دوس داره که کارتون ببينه اما کجا

يکي انقد ديده که ميل تماشا نداره

يکي از واحداي بالاي برجشون مي گه

يکي اما خونشون اتاق بالا نداره

يکي جاي خاله بازي کلاس شنا مي ره

يکي چيزي واسه نقاشي ابرا نداره

يکي پول نداره تا دو روز به

شهرشون بره

يکي طاقت واسه ي صدور ويزا نداره

يکي فکر آخرين رژيماي غذاييه

يکي از بس که نخورده شب و روز نا نداره

يکي از بس شومينه گرمه مي افته از نفس

يکي هم براي گرماي دساش ها نداره

دخترک مي گه خدا چرا ما….مادرش مي گه

عوضش دخترکم، او خونه ليلا

نداره

يه نفر تمام روزاش پر رنج و سختيه

هيچ روزيش فرقي با روزاي مبادا نداره

يکي آزمايش نوشتن واسش،‌ اما نمي ره

مي گه نزديکياي ما آزمايشگا نداره

بچه اي که تو چراغ قرمزا مي فروشه گل و

مگه درس و مشق و شور و شوق و رؤيا نداره

يه نفر تمام روزا و

شباش طولانيه

پس ديگه نيازي به شباي يلدا نداره

ياد اون حقيقت کلاس اول افتادم

دارا خيلي چيزا داره ولي سارا نداره

راستي اسمو واسه لمس بهتر قصه مي گم

مليکا چه چيزايي داره که رعنا نداره؟

بعضي قلبا ولي دنيايي واسه خودش داره

يه چيزايي داره توش

که توي دنيا نداره

هميشه تو دنيا کلي فرق بين آدما

اين يه قانون شده و ديروز و حالا نداره

خدا به هر کسي هر چيزي دلش مي خواد بده

همه چي دست اونه،‌ ربطي به شعرا نداره

آدما از يه جا اومدن، همه مي رن يه جا

اون جا فرقي ميون فقير و دارا نداره

کاش يه

روزي بشه که ديگه نشه جمله اي ساخت

با نمي شه، با نمي خوام،‌ با نشد، با نداره

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب
دیدگاهتان را بنویسید

کاکل پسر در تاریخ 9 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

نگار هرچی بگه درسته

مهدی در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

ببخشید نگار خانوم نمیخاستم ناراحتتون کنم.شرمنده.

نگار در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

آقا مهدی من اکثریت حرفامو به شوخی میزنم هیچی از من به دل نگیر و اگه ناخواسته کسی رو ناراحت کردم همین جا ازش عذرخواهی میکنم

مهدی در تاریخ 8 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

آورین از اولشم قشنگ معلوم بود بچه باجنبه ای هستی.درود برتو!

نگار در تاریخ 8 سپتامبر 2013 گفته :

درود بر شما. پس چی فکر کردی تازه این اولشه

سورنا در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

فاطمه بانو، با نظرتون موافقم ، اصل و شالوده آرامش فعلي اكثر جوامع امروزي همين قناعته ولي فراموش نكنيد ما هر قدر هم تلاش كنيم خداي متعال براي ما حد معيني از روزيرو پيش بيني كرده بعدشم اگر انفاق رو از جامعه بگريم قناعت بي معني ميشه و جامعه از هم ميپاشه: بازم ممنون از لطفتون.

ع - ف در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

یی نفر مریض میشه پول نداره عمل کنه – یی نفر دکتر خصوصی تو خانه داره میاره=یی نفر هر کار کنه شانسی نداره – یی نفر از آسمان براش میباره = یی نفر کلیه یش میده نانی بوخواره – یی نفر بس پول دلار روهم میزاره = و……………. باتشکر از خانم حیدر زاده خیلی شعراش دوست دارم

سامان در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

خدایی این شعرو ساخته تا یاس بیاد به سبک رپ بخوندش :دی

کاکل پسر در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

نگار جون تو هرچی بگی درسته

نگار در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

آره خودم میدونم

parinaz در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

محتوای شعر خیلی غمناکه ولی جمله ها………….
البته من خودم خانم حیدرزاده رو دوست دارمااااا جسارت نشه

saeid در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

mersi kheili ziba bod

فاطمه در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

سلام
سورنا شعرت جالب بود
شعر های خانم حیدر زاده همیشه منو تحت تاثیر قرار می دن اینو می دونم خداوند خان نعمتش را برای همه انسان ها گسترده هرز کس به اندازه وسعش (استعداد- اندیشه – جنم – انسانیت )از این سفره بهره مند میشه اگه منه نوعی درست عمل کنم فرصت زندگی خوب را از کسی نمی گیرم اگه من اوضاع خوب باشه دور وبرم پر از گدا گودوله باشه اون یه لقمه نون درست از گلوم پایین نمی ره منه نوعی هم از فرصت ها م به درستی استفاده کنم تا دیگه حسرت زندگی دیگران را نخورم
(((قناعت چیز خوبیه)))

سورنا در تاریخ 6 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

يكي راه ميره ولي پا نداره* يكي حال داره ولي نا نداره * يكي خوشگله كرم پودر ميزنه * يكي بيريخته سرخاب نداره * يكي ميخنده دندون نداره * اونو باش آجر ميبره فرقون نداره* يكي پنچر شده چرخ جيبش * اونيكي تراول با كاميون مياره* بچه ميگه به مادر كه آخه چرا ؟*سفره ما مرغ و فسنجون نداره *مادرش ميگه گمشو عزيزم وقت ندارم* بزنگ به پيتزايي غذاي خوب بياره* يكي سنگك ميخوره اما * معدش سوراخه انگار كه سيگار داره ولي فندك نداره* چي ميدونه اوني كه به سوسمار*پفك ميده ولي دستش نمك نداره! من به تعدادي از آثار بانو حيدرزاده علاقه دارم و اصلا قصدم شوخي با هيچكس و هيچ چيز نبود فقط حس كردم اين اثر خيلي تلخه گفتم شااااايد يه نفرو يه زره شاد كنم واقعا به اميد اونروزي كه روزی بشه که دیگه نشه جمله ای ساخت

با نمی شه، با نمی خوام،‌ با نشد، با نداره

نگار در تاریخ 6 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

پیشنهاد میکنم حتما شعر بالا رو بخونید اما نظر نمیدم چون نمیخوام دوباره همه به جون هم بیفتن

مهدی در تاریخ 6 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

بامنی؟؟؟جون خودم استقلال نبرده اصلا حوصله ندارم بخونم.حالا نظر بده من قول میدم بچه ها همو نزنن.

نگار در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته : پاسخ دهید

نه با تو نبودم . آخه اگه نظر بدم دوباره در جوابم چند نفر شعار میدن به قول خودت ماهم قاطی هستیم

مهدی در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته :

حالا تورو خدا ی نظر بده دل این همه هوادارو نشکن.

نگار در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته :

چرا کلیک کردی روی من؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مهدی در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته :

ببخشید نگار خانوم نمیخاستم ناراحتتون کنم.شرمنده.

نگار در تاریخ 7 سپتامبر 2013 گفته :

دشمنت شرمنده من اون حرفو به شوخی زدم