کد خبر : 68132 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲

زیباترین پیشگویی قرآن

ای رسول ما! ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده نسل و بی عقب است. شأن نزول در مورد شأن نزول این سوره، اکثر مفسران اعتقاد دارند که چون فرزندان پسر پیامبر (صلی …

ای رسول ما! ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن (و بدان) دشمن تو قطعاً بریده نسل و بی عقب است.

زیباترین پیشگویی قرآن

شأن نزول

در مورد شأن نزول این سوره، اکثر مفسران اعتقاد دارند که چون فرزندان پسر پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) از دنیا رفتند، دشمنان خوشحال شدند که بعد از پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) دین او نیز نابود خواهد شد و کسی ادامه دهنده راه او نخواهد بود.

روایت شده که روزی پیامبر اکرم وارد مسجد شدند و در مسجد عاص بن وائل و عمرو بن العاص هم بودند. عمرو به کنایه و استهزا گفت: یا ابا الابتر، زیرا مردم زمان جاهلیت رسم داشتند به مردی که فرزند نداشت ابتر یا دم بریده می گفتند.[1]

خداوند سوره کوثر را برای شادی قلب پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) نازل کرد تا به وی بگوید که دشمن تو ابتر است و دین و نسبی ندارد و دین اسلام باقی و برقرار خواهد ماند.

این خود یکی از پیشگویی های زیبای قرآن است؛ چرا که اولاً نسل و دین پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) از طریق فرزندان فاطمه(علیهم السلام) گسترش یافت و ثانیاً فرزندان و خاندان آن دشمن خدا، بعد از چند نسل به کلی منقرض گشتند.

از کوثر چه می دانیم؟

تمامی مفسّران اعم از مفسران شیعه یا سنی، معنای کوثر را «خیر کثیر» می دانند. اما واقعاً منظور از کوثر چیست؟

در روایتی آمده است که وقتی این سوره نازل شد پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) بر فراز منبر رفت و سوره را بر مردم تلاوت فرمود. اصحاب عرض کردند: این چیست که خداوند به تو عطا فرموده است؟ فرمود: نهری است در بهشت، سفیدتر از شیر، صاف تر از قدح، در دو طرف آن قبه هایی از درّ و یاقوت است.

در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم که فرمود: کوثر نهری است در بهشت که خداوند آن را به پیامبرش در عوض فرزندش (عبدالله که در حیات او از دنیا رفت) به او عطا فرمود.

بعضی گفته اند: منظور همان حوض کوثر است که تعلق به پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) دارد و مؤمنان به هنگام ورود در بهشت از آن سیراب می شوند.

بعضی آن را به نبوت تفسیر کرده و بعضی دیگر به قرآن و بعضی به کثرت اصحاب و یاران و بعضی به کثرت فرزندان و ذریه که همه آن ها از نسل دخترش فاطمه زهرا(علیهماالسلام) به وجود آمدند و آنقدر فزونی یافتند که از شماره بیرونند و تا دامنه قیامت یادآور وجود پیامبر اکرمند.[2]

بعضی نیز آن را به شفاعت تفسیر کرده اند که در هر کدام به عنوان مصداقی از کوثر قابل احتمال است.

در بین مفسران اهل سنت فخر رازی پانزده احتمال در مصداق کوثر ذکر کرده است و به عنوان قول سوم می نویسد:

«مراد از کوثر اولاد و فرزندان رسول خداست به این جهت که این سوره در رد بر کسانی نازل شد که عدم وجود اولاد پسر و تداوم نسل را بر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) خرده می گرفتند، بنابراین معنی سوره این است که خداوند به او نسلی می دهد که او در طول زمان باقی می ماند. [3]

کوثر و سلسبیل

شایسته است در اینجا حدیثی را که مرحوم بحرانی در تفسیر خود «البرهان فی تفسیر القرآن» در ارتباط با سوره کوثر آورده است ذکر کنیم.

او از عبدالله بن عباس نقل می کند «از پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) شنیدم که فرمودند: خداوند به من و علی پنج چیز عنایت کرد: به من جوامع الکلم و به علی جوامع العلم را عطا کرد. مرا نبی و او را وصی قرار داد. به من کوثر و به او سلسبیل عطا کرد. به من وحی فرمود و به او الهام. من به سوی او به معراج رفتم و درهای آسمان و حجاب ها به رویم گشوده شد تا اینکه علی به من نگریست و من به او نگریستم.

راوی گوید: پس پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) گریه کرد.

گفتم: پدر و مادرم فدایت؛ چه چیز شما را گریاند؟

فرمودند: ای ابن عباس! اولین سخنی که خداوند با من تکلم کرد این بود که ای محمد! پایین را بنگر. من به حجاب ها نگریستم که پاره شدند و آسمان باز شد و علی را دیدم. در همان حال سرش را به طرف من بلند کرد و با من سخن گفت و من نیز با او سخن گفتم.

ابن عباس گوید: پرسیدم یا رسول الله! پروردگارت چه چیزی گفت؟ فرمود: به من گفت ای محمد! علی را وصی و وزیر و جانشین بعد از تو، قرار دادم. بدان که او سخن تو را گوش می دهد.

پس خداوند ملائکه را امر کرد تا بر علی درود فرستند و دیدم که ملائکه در حال رفت و آمد هستند؛ هیچ فرشته ای نمی گذشت مگر اینکه این گونه به من تهنیت می گفت. ای محمد(صلی الله علیه واله وسلم) قسم به خدایی که تو را به حق برانگیخت، با جانشینی پسر عمّت علی، سرور و شادی بر تمام ملائکه وارد شد.

زیباترین پیشگویی قرآن

من (پیامبر) حاملین عرش را دیدم که سرهایشان را به سمت زمین پایین آوردند. گفتم ای جبرئیل! چرا حاملین عرش سرشان را به پایین خم کرده اند؟ گفت: ای محمد(صلی الله علیه واله وسلم) تمام ملائکه به صورت علی ابن ابیطالب (صلی الله علیه واله وسلم) می نگریستند به جز حاملین عرش؛ خداوند به آن ها نیز اجازه داده است تا برای ساعتی به چهره علی (علیه السلام) بنگرند.

ابن عباس گوید: گفتم: یا رسول الله! مرا سفارش فرما.

فرمودند: بر تو باد به دوستی علی بن ابیطالب قسم به کسی که مرا به حق مبعوث کرد، از بنده هیچ حسنه ای پذیرفته نمی شود مگر با حب علی بن ابیطالب. خدای تعالی داناتر است که اگر عمل فرد با ولایت علی بود از او می پذیرد و اگر همراه با ولایت نبود از او چیزی سوال نمی کند و دستور ورود او را به آتش می دهد.[4]

باید ابرهای آسمان در ماتم عظمایی که بر دخت پیامبر و همسرش علی وارد آمد به جای باران خون ببارند.

شما را چه شد که این قدر زود عهد و پیمان را شکستید و راه بی وفائی را در پیش گرفتید؟ هنوز خانه پیامبر، بدن مطهر او را در برگرفته است. این چه بلوایی است که بر پا کرده اید؟ سقیفه دیگر چه صیغه ای است؟ به کجا می روید؟

یا رسول الله به آنان بگویید:

هنگامی که آیه اولوالامر نازل شد، جابر از شما پرسید: یا رسول الله، اولوالامر کیانند؟ پاسخ دادید: علی و حسن و حسین و فرزندان حسین. آنگاه دوازده امام را یک یک نام بردید تا حجت را بر آن ها تمام کرده باشید.

یا رسول الله، به آنان بگویید: علی آئینه اکمال دین است. علی نشانه اتمام نعمت خدا بر بندگان و آیت رضایت پروردگار است. پس چرا کنارش زدند؟ مگر آنان قرآن نخوانده بودند. مگر در غدیرخم حضور نداشتند؟

یا رسول الله، شما به آنان بگویید که کوثری که خداوند به شما بخشید همان فاطمه ای است که آنان دیگر صدای گریه هایش را نمی شنوند. بگویید که خدا دین شما را با فرزندان فاطمه گسترش می دهد. اف بر این انسان که چقدر فراموشکار است؛ همین زهرایی که جگر گوشهء پیامبر بود، در عزای پدرش سیلی خورد، پهلویش شکست، بازویش سیاه و فرزند بدنیا نیامده اش هلاک شد.

همین علی که نور چشم پیامبر بود با طناب بر دست و گردن به مسجد برده شد تا به زور از او بیعت بگیرند.

آری وقتی با دسیسه و نفاق، قرآن از اهل بیت خدا می شود، وقتی بین دو امانت پیامبر فاصله می افتد، باید منتظر دیدن این صحنه ها بود.

باید دید که به واسطهء این جنایت ها، مهدی فاطمه مخفیانه به دنیا بیاید و مخفیانه رشد کند تا دشمنان از وجود او مطلع نشوند و شیعه از درک محضرش محروم بماند تا وعدهء الهی بر تشکیل حکومت صالحان پا برجا باشد.

آری در اثر دسیسهء سقیفه و نادیده گرفتن پیوند قرآن و عترت، آن شرارت ها بر خاندان پاکان و یاران و دوستداران آن ها و دین الهی وارد شد که امواج آن تا به امروز همچنان در تلاطم است.

اگر فرقه وهابیت به اسم، تمام آثار تاریخی اسلام را در سرزمین وحی نابود می کند.

اگر بقیع به خرابه ای تبدیل می شود و بر مزار فرزندان زهرا در بقیع حتی یک شمع هم نمی سوزد.

اگر بوسه زنندگان به قبر پیامبر و فرزندانش را تازیانه می زنند و بقیع را منطقه ممنوعه می دانند.

اگر شیعیان اهل بیت از دور بر غربت فرزندان زهرا در بقیع خون گریه می کنند.

اگر تلاش پنهان و آشکار در جریان است تا در خانه خدا نام و آثار علی وجود نداشته باشد. همه و همه از آثار سقیفه است.

پی نوشت ها:

[1] – تفسیر القمی 2/445

[2] – نمونه/ 27/371

[3] – عترت رسول در کتاب خدا /37

[4] – البرهان فی تفسیر القرآن 5/512

 

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 597 بار
دیدگاهتان را بنویسید

مرجان در تاریخ 24 بهمن 1392 گفته : پاسخ دهید

اره درسته من این سوال و از داییم هم پرسیدم بهم گفت…..شاید این جور اشخاص از زندگی برخی ها اطلاعات داشته باشن……اما……..اون از زمان حاله ………نه اینده…….وفقط میتونن از گذشته و حال اطلاعات بدن و فقط خدا هست که از اینده اگاهی کامل داره……..وگفت بخاطر همینه که مردم اعتقاد به پیشبینی هاشون دارن…البته بعضی از مردم منظورم همه نیست……..واینکه از گذشته و حال اطلاع دارند واین از نظر علم روانشناسی به اثبات رسیده….شنیدی تو علم روانشناسی بخشی هست به اسم هیبنوتیزم؟؟؟همین هیبنوتیزم هست که اطلاعاتی از گذشته و حال و به ادمها میده….
اما در اخر هنوز به این فکر میکنم که چطور ممکنه رمال ها از علم روانشناسی اطلاع داشته باشن؟؟؟اگر به نتیجه رسیدم کامنتشو میزارم.تشکر

عاطفه در تاریخ 24 بهمن 1392 گفته : پاسخ دهید

ایناز جونم کاملا موافقم
اقا پژمان چه ربطی داشت؟
و مرمر جون……….با قسمتی از گفته هات موافقم اما با بعضیاش نه
درسته خدا تنها اگاه مطلقه……..ورمال و این حرفا به نظر من کشک……و حالا اگر حرفی رو یه رمالی میزنه و بر حسب اتفاق درست میشه نباید بذاری بر حسب داناییش بلکه یا اون چیز خیلی ساده و بدیهی بوده و یا خود اون شخص یه نشونه هایی دست اون رمال داده
وخدا……………!
خدا ممکنه همه ی بنده هاش چه اون با اخلاصه و چه اون مشرک رو امتحان کنه …….پس امتحان و قضا قدر الهی ربطی به شخصی که پیش رمال میره یا نه نداره

مرجان در تاریخ 23 بهمن 1392 گفته : پاسخ دهید

بچه ها یه سوال؟؟؟؟؟؟
تو قران یه جاهایی گفته شده که تنها کسی که از اینده خبر داره کلا خداهست/مگر افراد معدودی که فقط خدا بخواداونم نه اینکه همه چیز و از اینده بدونن/به طور محدود//اما با وجود این که خود قران اینو گفته؟و باوجود این که این همه تلوزیون راجع به رمال های دروغی ای که میگیرنشون بازم بعضی ها اعتقاد دارن که این رمال ها همه چیز و میدونن………جالب اینجاست که وقتی با ادم هایی با این نوع اعتقاد صحبت میکنی میگن ؟؟؟؟؟؟فلان شخص کامل از اینده مطلع است؟؟؟؟؟و واقعا هم اون شخص چیزهایی بهشون میگه که قانع اشون میکنه که مثلا ما یه چیزی بارمون هست…در واقع درست هم بهشون میگه ها….حالا به نظرتون چرا بعضی از پیش بینی هاشون درست در میاد……..
برداشت خود من اینه که چون ما ادم ها به یه چیز که باور پیدا میکنیم…خوش حال میشیم وموجی میفرستیم به عالم کائنات وچون عالم ماورائ هست بخاطر همین اون امواج و در جهت مثبت ساطع میکنه….واما خدا بنده هایی رو که اعتقاد دارن به رمال ها رو ازمایش میکنه و بعد بر حسب حرف اون رمال عملی میکنه تا به موقع اش…………..
کسی هست با نظرم موافق باشه یا نظر دیگه ای دارید؟؟؟؟؟؟؟؟بگید لطفا/؟؟؟؟؟

پژمان در تاریخ 15 بهمن 1392 گفته : پاسخ دهید

آیناز نمیدونستم بسیجیی خخخخخخخ

آیناز در تاریخ 15 بهمن 1392 گفته : پاسخ دهید

همه پیشگویی های قران زیباست مخصوصا تشکیل حکومت صالحان در زمین …. به امید ان روز

css.php