کد خبر : 30535 تاریخ انتشار : شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹

خواندن نماز در این مسجد مانند خواندن نماز در خانه خداست!

پیش از هزار سال پیش در شب سه شنبه ۱۷ ماه مبارک رمضان، فردى صالح به نام حسن مثله جمکرانى به دستور امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) فرا خوانده می‌شود. مسجد مقدس جمکران، در شش کیلومترى شهر مذهبى قم است. آن چه مسلم است، این است که این …

پیش از هزار سال پیش در شب سه شنبه ۱۷ ماه مبارک رمضان، فردى صالح به نام حسن مثله جمکرانى به دستور امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) فرا خوانده می‌شود.

مسجد مقدس جمکران، در شش کیلومترى شهر مذهبى قم است. آن چه مسلم است، این است که این مسجد، بیش از یک هزار سال پیش به فرمان حضرت بقیه الله، ارواحنا فداه، در بیدارى، نه در خواب تأسیس گردید و در طول قرون و اعصار، پناهگاه شیعیان و پایگاه منتظران و تجلّىگاه حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) بوده است.

شیخ صدوق در کتاب «مونس الحزین فی معرفه الحق و الیقین» نوشته است: شیخ حسن بن مثله جمکرانی گوید: شب سه شنبه هفدهم ماه رمضان سال ۳۷۳ هجری قمری در خانه خود بودم که ناگهان جماعتی آمدند و من را صدا زدند و گفتند که حضرت مهدی (عج) شما را طلبیده است.

به همراه جماعت به مکانی که هم اکنون مسجد مقدس جمکران در آن واقع شده است، رفتیم؛ در آن جا حضرت به من فرمود: به صاحب این زمین (حسن بن مسلم) بگو که این زمین، زمین شریفی است و خدای تعالی این زمین را از زمین‌های دیگر برگزیده است.

نزد سید ابوالحسن الرضا برو و به او بگو که این زمین را از حسن بن مسلم بگیرد و با همکاری مردم در این زمین مسجدی بنا گردد و به مردم بگو تا به این مکان توجه کنند و آن را عزیز دارند و چهار رکعت نماز در این جا به جا آورند. سپس حضرت خواندن نماز مخصوص در این مکان را به وی آموخت.

حسن بن مثله جمکرانی می‌گوید: به حضرت عرض کردم: برای این که دیگران حرف من را بپذیرند، به دلیل و نشانه نیاز است، چون که مردم حرف بی دلیل را نمی‌پذیرند. حضرت فرمود: ما نشانه ای و علامتی قرار می‌دهیم تا سخن تو تصدیق شود. برو نزد سید ابوالحسن الرضا و به او بگو که این کارها را انجام دهد….

من به خانه ام بازگشتم و فردا صبح به همراه «علی المنذر» به خانه سید ابوالحسن الرّضا رهسپار شدیم. وقتی که به منزلش رسیدیم، دیدیم که خدمت گزاران سید می‌گویند: آقا از سپیده دم تا کنون منتظر شما است. آیا از جمکران آمده اید؟ گفتم: آری. پس نزد سید رفتیم و بعد از سلام و احوالپرسی به من گفت: ای حسن بن مثله! من خوابیده بودم. در خواب شخصی به من گفت: بامداد مردی از جمکران به نام حسن بن مثله پیش تو می‌آید. باید سخنش را تصدیق کنی. سخن او سخن ما است.

من هم ماجرا را گفتم و به فرمان ناحیه مقدسه این مسجد ساخته شد.

نماز مسجد مقدس جمکران

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به حسن بن مثله فرمودند:
به مردم بگو تا به این مکان رغبت نمایند و آن را عزیز دارند و در آن چهار رکعت نماز بخوانند دو رکعت به نیت نماز تحیت مسجد است که در هر رکعت یک بار سوره حمد و هفت بار سورهٔ اخلاص خوانده می‌شود و ذکر رکوع و سجود را نیز هفت بار تکرار کند.

و دو رکعت دیگر را به نیت نماز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بخوانند به این ترتیب که چون سورهٔ حمد را شروع به خواندن نمایند و به «ایاک نعبد و ایاک نستعین» برسند آن را صد بار تکرار کنند و بعد از آن بقیه سوره حمد را بخوانند، سپس سورهٔ اخلاص را فقط یک بار بخوانند و آنگاه ذکر رکوع و سجود را هفت بار تکرار نمایند، رکعت دوم را نیز به همین طریق بخوانند؛ چون نماز را تمام کنند یک بار تهلیل (لا اله الا الله) بگویند و سپس تسبیحات حضرت فاطمهٔ زهرا سلام الله علیها را گفته سر به سجده گذارند و صد بار صلوات بر پیامبر و آل پیامبر بفرستند.

جناب حسن بن مثله رحمه الله می‌گوید: سپس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند:
فَمَن صَلاّها فَکأنَّما صلّی فی البیت العتیق.

هر کس این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده است.

خواندن نماز در این مسجد مانند خواندن نماز در خانه خداست!

خواندن نماز در این مسجد مانند خواندن نماز در خانه خداست!

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 283 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php