کد خبر : 13111 تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۴

حضور نوکیا در دادگاه جنجالی به نفع اپل

در سال گذشته قاضی دادگاه جنجالی درخواست اپل برای ممنوع کردن فروش ۲۶ محصول متخلف سامسونگ که پتنت های اپل را به نوعی نقض کرده بودند، با این دلیل که اپل باید ابتدا ثابت می کرد همین پتنت ها بوده اند که عامل تقاضا برای محصولات شرکت کره ای شده …

در سال گذشته قاضی دادگاه جنجالی درخواست اپل برای ممنوع کردن فروش ۲۶ محصول متخلف سامسونگ که پتنت های اپل را به نوعی نقض کرده بودند، با این دلیل که اپل باید ابتدا ثابت می کرد همین پتنت ها بوده اند که عامل تقاضا برای محصولات شرکت کره ای شده اند، رد کرد. اما حالا اپل دست به کار شده و در دادخواست استیناف این رای، معیار وضع شده توسط قاضی را بیش از حد سختگیرانه قلمداد کرده. جالب اینجا ست که در این راه، یک دوست دور از ذهن -و یک دشمن قدیمی- هم به کمکش آمده: نوکیا.

حضور نوکیا در دادگاه جنجالی به نفع اپل

موبایل ساز فنلاندی به عنوان یک شاهد ناخوانده که هیچ یک از طرفین دادگاه آن را دعوت نکرده اند، در همین هفته وکیل خود را به دادگاه فرستاد تا در دفاع و پشتیبانی از اپل مطالب خود را ارائه کند. نوکیا مشخصاً حمایت خود از درخواست اپل برای ممنوعیت فروش محصولات متخللف سامسونگ را اعلام کرده.

به زعم نوکیا، قوانین پتنت ها وسیله ای است برای توسعه تکنولوژی ها به منظور فایده رساندن به عموم مردم ولی در عین حال می تواند برای قدغن کردن قطعی فروش محصولات متخلف “در شرایط مقتضی” نیز به کار رود. نوکیا معتقد است درخواست و معیار وضع شده از طرف قاضی کُه باعث وارد آمدن “صدمات گسترده به چشم انداز حراست از پتنت ها در ایالات متحده” می شود.

نوکیا می گوید علاوه بر این، طبق سنت محاکم امریکا چنین رأیی می تواند در آینده به عنوان یک استاندارد بسیار سختگیرانه، توسط سایر محاکم در پرونده های مشابه نیز مورد استناد قرار گرفته و پذیرفته شود. استانداردی که تقریباً هرگز کسی از عهده پاسخگویی به آن بر نخواهد آمد و این نیز به نوبه خود، یک سیستم اعطای لیسانس اجباری را به شرکت ها تحمیل خواهد کرد که انگیزه برای نوآوری را از بین می برد.

جالب است بدانید نوکیا و اپل که از رقبای مطرح بازار تلفن های هوشمند هستند خود در سال ۲۰۰۹ یک دادگاه پتنتی داشتند که با پرداخت مبلغی نامشخص از سوی اپل به نوکیا، خاتمه پیدا کرد. ولی نوکیا اخیرا در مورد حمایت از حقوق پتنت ها فعال تر شده و اکنون نیز به عنوان تنها شرکتی که حاضر به حمایت داوطبانه از اپل شده، هیزم به تنور رقابت اپل و سامسونگ ریخته. تنوری که به نظر می رسد حالا حالا ها سرد نخواهد شد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار تکنولوژی ، مجله خبری بازدید 352 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php