کد خبر : 7780 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۲:۰۷

حریم سلطان چطور موجب دوستی بالکان و ترکیه شده است؟

سریال «حریم سلطان» موفق شده است با اتکا به گذشته‌ای مشترک، مردم بالکان و ترکیه را با هم دوست و همراه کند. زندگی سلطان سلیمان به شکل‌های مختلف تعریف شده است؛ سریال تلویزیونی، کتاب‌های مختلف و سفر‌نامه‌ها. او طرفداران بسیاری از دور و نزدیک ترکیه دارد. به گفته تحلیلگران شهرت …

حریم سلطان چطور موجب دوستی بالکان و ترکیه شده است؟

سریال «حریم سلطان» موفق شده است با اتکا به گذشته‌ای مشترک، مردم بالکان و ترکیه را با هم دوست و همراه کند. زندگی سلطان سلیمان به شکل‌های مختلف تعریف شده است؛ سریال تلویزیونی، کتاب‌های مختلف و سفر‌نامه‌ها. او طرفداران بسیاری از دور و نزدیک ترکیه دارد. به گفته تحلیلگران شهرت سلیمان همچنین بخش مهمی از رابطه خارجی ترکیه با بالکان را به شکلی غیر‌رسمی شکل داده است. حالا سریال «حریم سلطان» براساس زندگی عشقی سلیمان و علاقه او به خرم،‌زنی که از بردگی به همسری پادشاه می‌رسد، به موفقیتی عجیب در ترکیه و بالکان رسیده است. فصل اول سریال سال 2011 روی آنتن رفت و این روز‌ها فصل سوم آن پخش می‌شود.

اما این سریال چطور موجب دوستی بالکان و ترکیه شده است؟

بیر گول دمیرتاس، متخصص امور بالکان در دانشگاه TOBB در آنکارا معتقد است: «روابط ترکیه با کشور‌های همسایه‌اش دیگر فقط در سطح کشوری شکل نمی‌گیرد، بلکه جوامع مختلف و شخصیت‌های مختلف غیر‌‌سیاسی دو کشور نیز با هم ارتباط برقرار می‌کنند.»
این استاد دانشگاه افزود در گذشته امپراتوری عثمانی در تاریخ اغلب کشور‌های بالکان «برگی سیاه» بود، اما «حریم سلطان» به مردم این فرصت را داده تا از منظری دیگر تاریخ مشترک خود را ارزیابی کنند.

مالیشا می‌یوویچ، از مدیران یک انتشارات در صربستان معتقد است: سلطان سلیمان حالا مدرن شده است. کل منطقه این سریال را نگاه می‌کنند و در مورد این پادشاه کتاب می‌خوانند، پادشاهی که تنها یک زن را دوست داشت و دنیا زیر یوغش بود. به این می‌ماند که ترکیه موفق شد مانند گذشته با این سریال کل منطقه را دوباره زیر سلطه خود بگیرد و حس نوستالژی مردم بالکن را برای گذشته‌ای نه چندان شیرین دوباره زنده کند.»

با اینکه سنت سفر مردم بالکان به استانبول به سال‌های دور برمی‌گردد، اما از زمان پخش سریال بر تعداد مسافران بالکان – استانبول افزوده شده است. طبق آمار این روز‌ها 50 درصد مسافران بالکان به ترکیه از طرفداران پروپاقرص سریال هستند. به گفته راهنماهای گردشگران در طی سفر اغلب بالکانی‌ها در مورد سریال و میراث سلیمان صحبت می‌کنند. عجیب اینجاست که سریال موجب شده است مردم بالکان متوجه شباهت‌های بسیار خود با ترک‌ها شوند،‌امری که تا چندی پیش منکر آن بودند. به نظر می‌رسد با اینکه عده‌ای از پخش سریال خشونت نیستند، اما «حریم سلطان» موفق شده است بهتر از هر سفیر صلح دیگری برگ سیاه حکومت عثمانی در بالکان را تا حدودی از خاطره‌ها بیرون براند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سینما ، فیلم بازدید 680 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php