کد خبر : 269545 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲

تفاوت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم و واسط چیست؟

درگاه پرداخت امروزه بسیاری از کسب و کارها صرفا برپایه‌ی اینترنت راه اندازی شده و تمامی خدمات و محصولات خود را با بهره‌گیری از سایت‌ها و سوشال مدیا، عرضه می‌کنند. یکی از قسمت‌های حساس و مهم در راه‌اندازی کسب و کارهای آنلاین، مدیریت پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی است که نه …

تفاوت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم و واسط چیست؟

درگاه پرداخت

امروزه بسیاری از کسب و کارها صرفا برپایه‌ی اینترنت راه اندازی شده و تمامی خدمات و محصولات خود را با بهره‌گیری از سایت‌ها و سوشال مدیا، عرضه می‌کنند. یکی از قسمت‌های حساس و مهم در راه‌اندازی کسب و کارهای آنلاین، مدیریت پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی است که نه تنها باید کاملا امن باشد، بلکه باید به ساده‌ترین شکل ممکن، امکان پرداخت اینترنتی را فراهم کنند. همانطور که حدس می‌زنید، وظیفه‌ی درگاه پرداخت هم همین تسهیل تراکنش‌های امن و مطمئن است.

انواع درگاه پرداخت

درگاه‌های پرداخت در دسته‌بندی تخصصی به دو بخش مستقیم و واسط تقسیم می‌شوند. درگاه‌های مستقیم به آن دسته از درگاه‌هایی گفته شده که مستقیما توسط یکی از 12 مجموعه مجاز ارائه شده و مستقیما به حساب بانکی مالک کسب و کار متصل است. در نقطه‌ی مقابل، درگاه واسط به آن دسته از درگاه‌هایی گفته می‌شود که توسط یک موسسه‌ی پرداخت‌یار ارائه شده باشد. هر کدام از این دو مدل درگاه پرداخت اینترنتی، مزایای و محدودیت‌های خود را داشته که در ادامه هر دو مورد را بررسی خواهیم کرد.

درگاه پرداخت مستقیم

درگاه مستقیم مستقیما توسط یکی از 12 PSP ایران با نام‌های آسان پرداخت پرشین (آپ)، ایران کیش، پرداخت الکترونیک پاسارگاد، پرداخت نوین آرین، پرداخت الکترونیک سپهر، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سداد، فن آوا کارت، سایان کارت و نهایتا الکترونیک دماوند ارائه می‌شود. برای دریافت این مدل از درگاه‌های پرداخت، طی کردن یک پروسه‌ی قانونی زمانبر اجباری بوده و عموما مراحل دریافت این درگاه بین 1 تا 3 ماه (پس از انجام تمامی امور) زمانبر خواهد شد.

مزیت اصلی استفاده از این مدل درگاه‌ها، صفر بودن کارمزد به ازای هر تراکنش بوده که طبیعتا برای بسیاری از کسب و کارها، خوش آیند است. با این حال، محدودیت‌های بسیاری در این درگاه‌ها وجود دارد که در بخش بررسی درگاه پرداخت واسط، متوجه آن‌ها خواهید شد.

درگاه پرداخت غیر مستقیم

درگاه پرداخت واسط توسط موسسات مالی قدرتمند که تحت نظر بانک مرکزی فعالیت کرده و در حقیقت نقش پرداخت یار را بر عهده دارند، ارائه می‌شود. مجموعه‌‎هایی همانند یکتاپال، زرین پال، زیبال، پی فا و … همگی نقش پرداخت‌یاران را برعهده داشته تا باعث تسهیل راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی شوند. از جمله مزایای استفاده از درگاه پرداخت واسط پرداخت‌یارها می‌توان به امکان تحویل درگاه در کمتر از 24 ساعت، عدم نیاز به اینماد (در بعضی درگاه‌ها)، پشتیبانی 24 ساعته، آماده‌سازی کدهای مورد نیاز، ارائه‌ی پلاگین‌ها برای وبسایت‌های وردپرسی و … اشاره کرد.

پرداخت‌یارها به دلیل قرار گرفتن در بخش خصوصی، پتانسیل بالایی را برای کسب و کارها اینترنتی ارائه کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به لینک پرداخت و همچنین خدمات تسهیم و کسب درآمد اشاره کرد. در وبسایت پرداخت‌یارها و در قسمت پیشخوان، عموما نمودارها و ابزارهای تحلیلی برای رصد کردن آنی تمام تراکنش‌ها و ارزیابی عملکرد روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه ارائه شده که در درگاه‌های مستقیم، ارائه نشده است.

درگاه پرداخت بدون اینماد

تمامی درگاه‌های پرداخت مستقیم نه تنها به اینماد، بلکه به بسیاری از مدارک دیگر نیاز داشته و مهمترین مشکل در سر راه گرفتن این مدل درگاه‌ها، پروسه‌ی زمانبر ثبت درخواست تا تایید آن‌ها است. علاوه بر آن، درصورتیکه فرد دارای معوقات بانکی و یا چک برگشت خورده باشد، عملا امکان دریافت این درگاه‌ها را نخواهد داشت. این در حالی است که برای گرفتن درگاه واسط همانند درگاه پرداخت یکتاپال، نه تنها به هیچ پروسه‌ی زمانبر نیاز نیست، بلکه به سادگی می‌توان برای دریافت آن، اقدام کرد.

تسویه حساب درگاه

فارغ از نوع درگاه پرداخت استفاده شده (چه مستقیم و چه واسط)، عموما تسویه حساب در پایان روز اداری و یا نهایتا در روز بعد اداری انجام می‌شود. حتی در درگاه‌های پرداخت مستقیم که به حساب بانکی فرد متصل است، پس از انجام تراکنش هیچگونه مبلغی به حساب صاحب حساب منتقل نشده و در پایان روز، مبالغ به حساب منتقل خواهند شد. بنابراین، از این جهت هیچگونه تفاوتی میان انواع درگاه‌ها وجود ندارد.

کارمزد

درگاه‌های مستقیم هیچگونه کارمزدی برروی تراکنش‌ها اعمال نکرده (کارمزد مبحث متفاوتی از مالیات است)، اما در درگاه‌های واسط، عموما نهایتا تا 1 درصد از تراکنش انجام شده، بعنوان کارمزد دریافت خواهد شد. نکته‌ی جالب اینجاست که اگر از درگاه‌های واسط معتبری همانند یکتاپال استفاده نمایید، امکان دریافت این کارمزد از مشتری وجود داشته و شما به عنوان صاحب کسب و کار می‌توانید کل مبلغ لحاظ شده را دریافت نمایید.

کیفیت پشتیبانی

بر خلاف درگاه‌های مستقیم که لیست خدمات آن‌ها مشخص بوده و عموما فعالیت بیشتری نسبت به شرح وظایف خود را انجام نمی‌دهند، تیم پشتیبانی درگاه‌های واسط همواره پاسخگوی مشتریان خود بوده و علاوه بر آن، تیم‌های تحقیقاتی نیز همه روزه در حال ارائه‌ی کدها، پلاگین‌ها و APIهای جدید برای مشتریان خود هستند تا امر راه اندازی وبسایت‌ها را تسهیل و تسریع نمایند. برای مثال، اگر قصد راه اندازی یک سایت کاملا خاص با زبان برنامه نویسی جدیدی را داشته باشید، تیم پشتیبانی یکتاپال همواره در کنار شماست تا کدها و دسترسی‌های جدید را برای شما ایجاد نماید.

چه سایت هایی به درگاه پرداخت نیاز دارند؟

هر کجا که نیاز به انجام تراکنش‌های مالی باشد، نیاز به درگاه پرداخت وجود دارد. اگرچه امکان استفاده از روش پرداخت کارت به کارت نیز برای وبسایت‌ها فراهم شده است، اما برای اتوماتیک کردن پرداخت و ثبت سفارشات و همچنین بالا بردن اعتمادپذیری سایت (خصوصا در کسب و کارهای تازه تاسیس)، طبیعتا داشتن درگاه پرداخت معتبر، قدم مهمی برای جذب بیشتر مخاطبان و تبدیل بهتر مخاطب به مشتری است.

 

تفاوت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم و واسط چیست؟

مراحل دریافت درگاه واسط چیست؟

برای دریافت درگاه واسط، کافی است که به سایت یکی از پرداخت‌یارها از جمله یکتاپال مراجعه کرده و مراحل احراز هویت را انجام دهید. سپس با معرفی دامنه‌ی سایت مد نظر، درگاه پرداخت واسط برای شما در کمتر از 24 ساعت فعال شده و پس از آن می‌توانید با استفاده از مرچنت کد ارائه شده (و یا با استفاده از API مربوطه)، سیستم فروش اینترنتی خود را تکمیل نمایید. عموما برای دریافت درگاه واسط تنها به تصویری از مدارک هویتی، امضای یک فرم تعهدنامه و نهایتا معرفی حساب بانکی به نام خود فرد نیاز است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 854 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php