کد خبر : 238949 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۸:۳۸

خاصیت شگفت انگیز خیار

خاصیت شگفت انگیز خیار تنظیم فشار خون بالا و پایین، پیشگیری از شکنندگی ناخن، کمک به هضم پروتئین از جمله خواص درمانی خیار است. خیار متعلق به خانواده کدوها است و پوست آن به رنگ سبز تیره است و هنگامی که پوست آن گرفته شود رنگ سبز روشن و متمایل …

خاصیت شگفت انگیز خیار

خاصیت شگفت انگیز خیار

تنظیم فشار خون بالا و پایین، پیشگیری از شکنندگی ناخن، کمک به هضم پروتئین از جمله خواص درمانی خیار است. خیار متعلق به خانواده کدوها است و پوست آن به رنگ سبز تیره است و هنگامی که پوست آن گرفته شود رنگ سبز روشن و متمایل به سفید گوشت آن مشخص می شود. خیار به عنوان میوه و سبزیجات در سالاد و سبد غذایی روزانه مردم مصرف می شود. این گیاه سرشار از مواد مغذی است که در ادامه با خواص آن آشنا خواهید شد.

خواص ضد التهابی

خیار حاوی آنتی اکسیدان های زیادی از جمله ویتامین C، بتاکاروتن، منگنز و کلی آنتی اکسیدان دیگر مانند کرستین، اپی ژنین، لوتئولین و غیره می باشد. این آنتی اکسیدان ها قاتل رادیکال های آزاد شوم بوده و همچنین ضدالتهاب هستند.

خواص ضدسرطانی

پژوهش های صورت گرفته درخصوص خواص ضدسرطانی خیار هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما با این حال بهتر است بدانید که محققان ابراز امیدواری کرده اند بتوانند از ترکیبات موجود در خیار به نام «کوکوربیتاسین ها» داروهای ضدسرطانی بسازند.

محققان معتقدند که این ترکیبات می توانند جلوی ظهور و رشد سلول های سرطانی را بگیرند. از این گذشته این میوه سبزی حاوی مواد مغذی ضدسرطان دیگری به نام لیگنان ها هم می باشد.

مقابله با بوی بد دهان

یک حلقه خیار را به سقف دهانتان چسبانده و به مدت سی ثانیه با زبانتان نگه دارید. ترکیبات فیتوشیمیک موجود در این سبزی باکتری های دهان را که باعث بوی بدن می شوند خنثی می کند. آب خیار هم برای افرادی که از مشکلات مربوط به لثه و دندان ها رنج می برند مفید است. این میوه منبع فوق العاده فیبرهای غذایی است که این فیبرها هم برای حفظ سلامت دهان و دندان موثر است.

لاغری و هضم غذا

خیار کم کالری و در عین حال سرشار از آب است. برای همین هم برای افرادی که قصد لاغری دارند بسیار مفید است. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در این میوه باعث می شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد.

اگر دچار یبوست هستید توصیه می کنیم که هر روز خیار میل کنید. به خاطر این که مصرف منظم خیار یک درمان طبیعی برای یبوست محسوب می شود.

درمان دیابت

آب خیار حاوی هورمونی است که سلول های پانکراس برای تولید انسولین به آن نیاز دارند. انسولین نیز برای بیماران دیابتی مفید است. محققان به این نتیجه رسیدند که یکی از ترکیبات خیار به نام استرول می تواند به کاهش کلسترول بالا کمک کند. از این گذشته این سبزی حاوی میزان زیادی پتاسیم، منیزیم و فیبر است. حتماً می دانید که فیبرهای غذایی برای تنظیم فشار خون بالا بسیار مفید است.

خواص خیار برای پوست و مو

خیار سرشار از آب است و مصرف آن برای شفافیت پوستتان موثر است. اگر پوست خیار را دوست ندارید آن را دور نریزید و بدانید که پوست آن برای تسکین خارش پوست و آفتاب سوختگی مفید است.

اگر می بینید که چشم هایتان پف کرده، زیر چشم هایتان گود رفته یا سیاه شده است این میوه را دریابید چون خواص ضدالتهابی آن برای رفع این قبیل مشکلات کار ساز است.سیلسیوم و گوگرد موجود در خیار به رشد سریع تر موها کمک می کند. برای این که بیشتر از خواص این سبزی بهره مند شوید آب آن را با آب هویج یا آب اسفناج مخلوط کنید.

سلامت مفاصل

خیار یکی از منابع سیلیس است که برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. از این گذشته خیار سرشار از ویتامین های A، B۱، B۶، C و ویتامین D، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم و پتاسیم می باشد. ترکیب آب خیار با آب هویج برای تسکین نقرس و دردهای آرتریتی مفید است به خاطر اینکه میزان اسید اوریک را کاهش می دهد.

حفظ سلامت ناخن ها

اگر ناخن های دست و پاهایتان زود می شکنند باید بدانید که میزان بالای سیلیس موجود در خیار مانع از سستی و شکنندگی ناخن ها می شود. خواص ادرارآوری این میوه حاوی حدود ۹۰ درصد آب است و برای همین هم مانند یک دیورتیک طبیعی عمل می کند یعنی اینکه ادرارآور است. برای همین هم از طریق ادرار ضایعات بدن را دفع می کند. مصرف منظم خیار برای دفع سنگ کلیه نیز مفید است.

از جمله خواص دیگر خیار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با گذاشتن خیار روی پوست در روزهای گرم تابستان، می توان گرما و التهاب بدن را کاهش داد.

ادرارآور است.

آب خیار تازه، سوزش سر دل، ترش کردن معده، التهاب معده و زخم معده را از بین می برد.

گذاشتن یک برش از خیار روی چشم نه تنها تسکین بخش است بلکه تورم دور چشم را نیز از بین می برد.

مصرف روزانه آب خیار به کنترل بیماری های اگزما، ورم مفاصل، و نقرس کمک می کند.

برای بیماری های سینه، شکم و ریه مفید است.

پتاسیم موجود در خیار فشار خون بالا و پایین را متعادل می کند.

وجود آنزیمی به نام ارپسین در خیار به هضم پروتئین کمک می کند.

به تقویت و رشد مو کمک می کند بخصوص اگر با آب هویج، اسفناج و کاهو مخلوط شود.

آب خیار اگر با آب هویج مخلوط شود برای مشکلات رماتیسمی ناشی ازاسیداوریک اضافی در بدن، مفید است.

ثابت شده خیار برای افرادی که از بیماری های دندان و لثه بخصوص چرک دندان رنج می برند، مفید است.

به خاطر اینکه سرشار از مواد معدنی است، از شکنندگی ناخن ها پیشگیری می کند.

در رابطه با بیماری های کلیه، مثانه و لوزالمعده دارای خواص مفید درمانی است.

طی یافته های اخیر، مصرف خیار و یا آب خیار برای مبتلایان به دیابت مفید است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، خواص بازدید 549 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php