کد خبر : 222436 تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۹:۱۴

حدیث امروز: امام علی (ع): نیرومندها در نظر من پست و ناتوانند تا حق را از آنها باز ستانم

امام على (ع): آنگاه که همه از ترس سست شده، کنار کشیدند، من قیام کردم، و آن هنگام که همه خود را پنهان کردند من آشکارا به میدان آمدم، و آن زمان که همه لب فرو بستند، من سخن گفتم. و آن وقت که همه باز ایستادند من با راهنمایى …

حدیث امروز: امام علی (ع): نیرومندها در نظر من پست و ناتوانند تا حق را از آنها باز ستانم

امام على (ع): آنگاه که همه از ترس سست شده، کنار کشیدند، من قیام کردم، و آن هنگام که همه خود را پنهان کردند من آشکارا به میدان آمدم، و آن زمان که همه لب فرو بستند، من سخن گفتم.

و آن وقت که همه باز ایستادند من با راهنمایى نور خدا به راه افتادم، در مقام حرف و شعار صدایم از همه آهسته تر بود اما در عمل برتر و پیشتاز بودم، زمام امور را به دست گرفتم، و جلوتر از همه پرواز کردم، و پاداش سبقت در فضیلتها را بردم. همانند کوهى که تندبادها آن را به حرکت درنمى آورد، و طوفانها آن را از جاى برنمى کند، کسى نمى توانست عیبى در من بیابد، و سخن چینى جاى عیبجویى در من نمى یافت.

خوارترین افراد نزد من عزیز است تا حق او را باز گردانم، و نیرومندها در نظر من پست و ناتوانند تا حق را از آنها باز ستانم.

*علت سکوت و کناره گیرى از خلافت؛

در برابر خواسته هاى خدا راضى، و تسلیم فرمان او هستم، آیا مى پندارید من به رسول خدا (ص) دروغى روا دارم؟ به خدا سوگند! من نخستین کسى هستم که او را تصدیق کردم، و هرگز اول کسى نخواهم بود که او را تکذیب کنم.

در کار خود اندیشیدم دیدم پیش از بیعت، پیمان اطاعت و پیروى از سفارش رسول خدا (ص ) را برعهده دارم، که از من براى دیگرى پیمان گرفت (پیامبر (ص) فرمود اگر در امر حکومت کار به جدال و خونریزى کشانده شود، سکوت کن)

متن حدیث:

فَقُمْتُ بِالْاءَمْرِ حِینَ فَشِلُوا، وَ تَطَلَّعْتُ حِینَ تَقَبَّعُوا، وَ نَطَقْتُ حِینَ تَعْتَعُوا، وَ مَضَیْتُ بِنُورِ اللَّهِ حِینَ وَقَفُوا وَ کُنْتُ اءَخْفَضَهُمْ صَوْتا، وَ اءَعْلاَهُمْ فَوْتا، فَطِرْتُ بِعِنانِها، وَ اسْتَبْدَدْتُ بِرِهانِها، کَالْجَبَلِ لا تُحَرِّکُهُ الْقَوَاصِفُ، وَ لا تُزِیلُهُ الْعَوَاصِفُ، لَمْ یَکُنْ لِاءَحَدٍ فِیَّ مَهْمَزٌ، وَ لا لِقَائِلٍ فِیَّ مَغْمَزٌ.

الذَّلِیلُ عِنْدِی عَزِیزٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، وَ الْقَوِیُّ عِنْدِی ضَعِیفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ، رَضِینا عَنِ اللَّهِ قَضَاءَهُ، وَ سَلَّمْنا لِلَّهِ اءَمْرَهُ، اءَتَرانِی اءَکْذِبُ عَلى رَسُولِ اللَّهِ ص ؟ وَ اللَّهِ لَاءَنَا اءَوَّلُ مَنْ صَدَّقَهُ فَلا اءَکُونُ اءَوَّلَ مَنْ کَذَبَ عَلَیْهِ، فَنَظَرْتُ فِی اءَمْرِی فَإِذا طَاعَتِی قَدْ سَبَقَتْ بَیْعَتِی ، وَ إ ذَا الْمِیثاقُ فِی عُنُقِی لِغَیْرِی.

پینوشت: “نهج البلاغه، خطبه 37”

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : احادیث ، ادبیات و مذهب بازدید 286 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php