کد خبر : 222116 تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۷:۴۸

سوغات قزوین چیست؟

سوغات قزوین چیست؟ استان قزوین یکی از استان‌های زیبا و جذاب کشور ایران است و شیرینی‌های سنتی خوشمزه و معروفش، این زیبایی را دوچندان کرده است. در این مقاله سعی داریم شیرینی‌های سنتی و صنایع دستی این استان را معرفی کنیم. شیرینی‌های سنتی استان قزوین شیرینی پادرازی، باقلوای ‌پیچ، باقلوای‌ …

سوغات قزوین چیست؟

سوغات قزوین چیست؟

استان قزوین یکی از استان‌های زیبا و جذاب کشور ایران است و شیرینی‌های سنتی خوشمزه و معروفش، این زیبایی را دوچندان کرده است. در این مقاله سعی داریم شیرینی‌های سنتی و صنایع دستی این استان را معرفی کنیم.

شیرینی‌های سنتی استان قزوین

شیرینی پادرازی، باقلوای ‌پیچ، باقلوای‌ لوزی، نان نازک (نازک پسته‌ای)، نان چرخی، نان نخودی (شیرینی نخودی)، نان برنجی (شیرنی برنجی)، شیرینی اتابکی (شیرینی ولیعهدی) و نان قندی (شیرینی قندی) انواع شیرینی‌های سنتی استان قزوین است که به معرفی بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پادرازی استان قزوین

پادرازی از دیگر شیرینی‌های خوش‌طعم استان قزوین است که مزه‌ی فوق‌العاده‌ای دارد. در تهیه‌ی پادرازی از پودر زنجبیل، آرد برنج، ترکیب تخم‌مرغ، شیر، روغن صاف قنادی، زعفران، کنجد، پودر قند، آرد نخودچی و وانیل استفاده می‌شود.

اگر به استان قزوین سفر کردید پیشنهاد می‌کنم که این شیرینی خوشمزه را با چای نوش جان کنید. چرا که شیفته‌ی طعم و عطر آن خواهید شد.

سوغات قزوین چیست؟

نان نخودی قزوین (شیرینی نخودی)

یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه‌ی اسان قزوین نان نخودی است که در طعم خود بی‌نظیر است. نان نخودی نرم و کوچک است و طرافدارای زیادی هم دارد. برای تهیه‌ی این شیرینی خوشمزه و دلنشین به آرد سفید، روغن جامد، آرد نخود، خلال پسته، پودر قند، پودر هل و زرده‌ی تخم‌مرغ نیاز است.

نان نخودی در بعضی از استان‌های کشور هم طبخ می‌شود اما نان شیری استان قزوین در نوع خود نمونه است.

نان چرخی

نان چرخی یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی استان قزوین به حساب می‌آید و مردم قزوین به این خاطر این نام را برایش انتخاب کرده‌اند که بعد از مخلوط کردن مواد اولیه، آن را داخل چرخ گوشت می‌ریزند تا کاملا چرخ شود.

در طبخ نان چرخی از پودرقند، روغن جامد، آرد برنج، آرد سفید، تخم‌مرغ، ماست، پودر پسته، بکینگ‌پودر و پودر هل استفاده می‌شود. نان نخودی بعد از اینکه درست می‌شود به مدت زیادی می‌توان آن را نگهداری کرد.

نان برنجی قزوین (شیرینی برنجی)

یکی از شیرینی‌های خوشمزه‌ی استان قزوین نان برنجی است که طعم و جذابیت خاص خود را دارد. در طبخ این شیرینی دلچسب از ترکیب پودر قند، گلاب، تخم‌مرغ، روغن جامد، آرد برنج و پودر هل استفاده می‌شود.

نان بادامی قزوین (شیرینی بادامی)

نان بادامی از شیرینی‌های سنتی و معروف استان قزوین به شمار می‌آید که خیلی خوشمزه و جذاب است. قنادان قزوینی در طبخ این شیرینی از ترکیب موادی چون آرد، پودر هل، روغن جامد، پودر قند، پودر بادام و پودر پسته استفاده می‌کنند.

نان نازک (نازک پسته‌ای)

نان نازک(نازک پسته‌ای) جزو شیرینی‌های سنتی استان قزوین است که بسیار خوشمزه است. قنادان در طبخ این شیرینی از پودر قند، پودر گردو، تخم مرغ، وانیل، آرد سفید، زعفران، روغن جامد، ماست، کره‌ی ذوب شده، نمک، بکینگ‌ پودر، پودر خمیر ترش، پودر پسته و کنجد استفاده می‌کنند. نان گردویی و نان نازک، انواعی از نان نازک هستند.

کیک شربتی

کیک شربتی در لیست شیرینی‌های سنتی استان قزوین قرار دارد که مزه‌ی دلچسبی دارد. شیرینی پزان استان قزوین بعد از اینکه کیک اسفنجی را طبخ کردند، زعفران و شربت شکر به آن اضافه کرده و شیرینی شربتی به وجود می‌آید. گردشگران این کیک لذیذ را برای اقوام خود سوغات می‌برند.

باقلوای استان قزوین

باقلوا به شکل‌های گوناگون در استان قزوین درست می‌شود. این شیرینی خوشمزه در نوع خود بی‌نظیر است و خیلی خوش‌طعم است.

بدون تردید باقلوا از گران‌ترین شیرینی‌های سنتی استان قزوین به حساب می‌آید. در روزهای پایانی ماه اسفند عطر دلنشین و خوشبوی طبخ باقلوا از خانه‌های مردم این شهر استشمام می‌شود و روح آدم را تازه می‌کند. در تهیه‌ی آن از شیر، آرد، خاک قند، بادام، پسته، پودر هل، زعفران، گلاب وزرده‌ی تخم‌مرغ استفاده می‌شود. افرادی که به قزوین سفر می‌کنند از این شیرینی برای خود و اقوام سوغات می‌برند.

شیرینی اتابکی (شیرینی ولیعهدی)

از دیگر شیرینی‌های سنتی استان قزوین می‌توان به شیرینی ولیعهدی یا اتابکی اشاره کرد که از شهرت بالایی برخوردار است. مردم خون گرم استان قزوین برای تهیه‌ی این شیرینی خوشمزه آرد برنج، آرد نول، پودر هل، روغن جامد، پودر قند و تخم‌مرغ را ترکیب کرده و داخل فر می‌گذارند.

شیرین بودن شیرینی اتابکی کم است و همین امر به جذابیت و لذیذ بودنش اضافه کرده است و محبوبت خاصی در بین دیگر شیرینی‌های استان قزوین دارد.

نان قندی (شیرینی قندی)

نان قندی یکی از شیرینی‌هایی است که تقریبا تمام مردم کشور ایران عاشق طعم و مزه‌اش هستند و از خوردن آن همراه با چای لذت می‌برند. زنان خوش‌ سلیقه و هنرمند قزوینی در روزهای پایانی سال، نان قندی را در خانه‌های‌شان درست می‌کنند و عطر دلنشینی تمام محله‌های این استان را فرا می‌گیرد.

در تهیه‌ی نان قندی از ترکیب پودر شکر، پودر هل، آرد صرفه، روغن جامد، خشخاش و بکینگ پودر استفاده می‌شود.

نان چایی

نان چایی یک از معروف‌ترین شیرینی‌های استان قزوین است که در انواع معمولی و کره‌ای طبخ می‌شود. مدل کره‌ای این شیرینی خوشمزه، بعد از اینکه درست می‌شود باید خورده شود.

وگرنه خشک شده و از دهان می‌افتد. قنادان زبردست استان قزوین برای طبخ نان چایی از موادی چون کره، تخم مرغ، آرد، خاک قند، ماست، جوش شیرین، زعفران، کنجد، روغن و پودر هل استفاده می‌کنند. مسافرانی که به استان قزوین می‌آیند بی شک از این شیرینی برای خود و آشناهایشان سوغات می‌برند.

صنایع‌دستی استان قزوین

استان قزوین به مانند دیگر استان‌های کشور ایران، صنایع‌ دستی مخصوص به خود را دارد که گردشگران ایرانی و خارجی از آن‌ها برای خود و اقوامشان خریداری می‌کنند. فرش باقی، گلیم بافی، پن بافی (نوار بافی)، جاجیم بافی، موج بافی، گلابتون دوزی، نمنم دوزی و گیوه دوزی از صنایع دستی استان قزوین به حساب می‌آیند. در ادامه به معرفی تعدادی از این صنایع می‌پردازیم.

گلیم بافی

گلیم بافی یک از صنایعی است که مردم استان قزوین در آن فعالیت دارند. مردم رودبار الموت، ارداق، ضیاء آباد و رودبار شهرستان از جمله مناطقی هستند که گلیم بافی می‌کنند.

جاجیم بافی

جاجیم بافی یکی از صنایع دستی استان قزوین است که پیشینه‌ی تاریخی دارد و در اغلب دهکده‌های قزوین هنر جاجیم بافی وجود داشته است.

در صنعت جاجی بافی از پشم شیشه استفاده می‌شود. جالب است بدانید که اکنون اهالی روستاهای استان قزوین از کامواهای رنگی در این هنر استفاده می‌کنند.

گلابتون دوزی

یکی دیگر از هنرهای دستی استان قزوین گلابتون دوزی است و در زمان‌های بسیار دور هنگامی که دختری ازدواج می‌کرد بخشی از جهازش که وسایل شخصی‌اش مانند جای شانه، کیف پول، لوازم آرایش، جای مهر و … بود، با هنر گلابتون دوزی مزین می‌کردند. درصنعت گلابتون دوزی از سیم‌های خیلی باریک به جای نخ استفاده می‌شود.

گیوه دوزی

مردم شهرهای تاکستان و قزوین در صنعت گیوه دوزی فعالیت دارند. کف گیوه‌ها در استان قزوین از چرم و پلاستیک است و همین امر تفاوتی در گیوه‌های این استان با استان‌های دیگر کشور ایران ایجاد کرده است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 762 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php