کد خبر : 221529 تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۱۰

چرا از انبیاء فقط چهار پیامبر در رکاب امام زمان (عج) قرار می گیرند؟

چرا از انبیاء فقط چهار پیامبر در رکاب امام زمان (عج) قرار می گیرند؟ در روایات بسیاری به رجعت رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و دیگر پیامبران هنگام ظهور حضرت قائم(عج) اشاره شده است. برخی سؤال می‌کنند که چرا از میان 124 هزار پیامبر مرسل تنها چهار پیامبر در رکاب حضرت …

چرا از انبیاء فقط چهار پیامبر در رکاب امام زمان (عج) قرار می گیرند؟

چرا از انبیاء فقط چهار پیامبر در رکاب امام زمان (عج) قرار می گیرند؟

در روایات بسیاری به رجعت رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و دیگر پیامبران هنگام ظهور حضرت قائم(عج) اشاره شده است.

برخی سؤال می‌کنند که چرا از میان 124 هزار پیامبر مرسل تنها چهار پیامبر در رکاب حضرت قائم(عج) قرار می‌گیرند؟ آیا تفاوتی بوده که باعث شد این پیامبران انتخاب شوند؟

در پاسخ باید گفت که در روایات بسیاری به رجعت رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع)، و پیامبرانی؛ نظیر اسماعیل بن حزقیل[1] که در راه خدا آزار فراوان دیده‌اند، و قومشان آنها را یاری نکردند، تصریح شده است؛ از این‌رو از روایات برمی‌آید که پیامبران زیادی رجعت خواهند نمود و منحصر به چهار پیامبر مرسل نیست؛ مانند این‌که امام صادق(ع) فرمود: «این سخن خداى متعال که می‌فرماید: “همانا ما پیامبران خود و کسانى را که ایمان آورده‌اند در زندگى دنیا و در روزى که گواهان بر می‌خیزند یارى و نصرت می‌نمائیم”،[2] به خدا قسم که درباره رجعت است، به جهت این‌که بسیاری از پیامبران در دنیا نصرت و یاری نشدند».[3]

به‌علاوه؛ بنابر روایات چهار نفر از انبیا هم‌چنان زنده هستند که دو نفر از آنان یعنی خضر(ع) و إلیاس(ع) بر روی زمین زندگی می‌کنند و دو نفرشان جناب ادریس(ع) و عیسى(ع) در آسمان‌اند: خضر، عیسى، الیاس و ادریس؛[4] نه این‌که مرده باشند و بعد هنگام ظهور امام مهدی(عج) رجعت نمایند.

به هر حال؛ شاید بتوان درباره حکمت رجعت تعدادی از پیامبرانی که رجعت می‌کنند، چنین گفت که ایجاد فرصت براى آنها بشود؛ پیامبرانى که در زندگى خود نسبت به دیگر پیامبران، موفقیت کمتری داشتند و یارى نشدند و مردم، آنها را تنها گذاشتند و نتوانستند ظرفیت‌هاى وجودى خود را تحقّق بخشند، هنگام ظهور امام مهدی(عج) این فرصت را می‌یابند که آن ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانند و به کمال لایق خویش دست یابند. از این ره‌گذر، مردم جهان نیز بهره‌مند می‌شوند.

پی‌نوشت ها:

[1]. ر. ک: «مقصود از اسماعیل در سوره مریم»، سؤال 21362.

[2]. غافر، 51.

[3]. حلی، حسن بن سلیمان بن محمد، مختصر البصائر، ص 91 – 92، قم، مؤسسه النشر الإسلامی، چاپ اول، 1421ق؛ جزائری، نعمت الله، النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین، ص 4، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1404ق.

[4]. ر. ک: «زندگی طولانی بعضی از پیامبران»، سؤال 1643؛ «جایگاه عیسی(ع) در آخرالزمان»، سؤال 23697؛ «زندگی‌نامه حضرت ادریس(ع)»، سؤال 1712؛ «زندگی‌نامه الیاس نبی»، سؤال 64434.

3.6/5 - (21 امتیاز)
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 4,032 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php