کد خبر : 186407 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۹:۰۸

خداوند می فرماید: زندگی انسان پر از مشقت و رنج است

خداوند می فرماید: زندگی انسان پر از مشقت و رنج است خداوند در سوره بلد آیه ی ۴ می فرماید:«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ؛ که ما انسان را در رنج آفریدیم»(و زندگی او مملو از رنج ها است) «کبد» بر وزن«فَرَس» به معنای«سختی» و بر وزن«کَتْف» به معنای جگر و …

خداوند می فرماید: زندگی انسان پر از مشقت و رنج است

خداوند می فرماید: زندگی انسان پر از مشقت و رنج است

خداوند در سوره بلد آیه ی ۴ می فرماید:«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ؛ که ما انسان را در رنج آفریدیم»(و زندگی او مملو از رنج ها است)

«کبد» بر وزن«فَرَس» به معنای«سختی» و بر وزن«کَتْف» به معنای جگر و درد جگر سیاه است. همچنین«کُباد» به معنی درد جگر است. و بیش از یکبار در قرآن نیامده است.

«کبد السماء» که در وسط آسمان است به «کبد انسان» که در وسط بدن قرار دارد تشبیه شده است.[۱] مراد از «کبد؛ سختی» در آیه، این است که انسان را در رنج و تعب آفریدیم، زندگی او پر از مشقت و رنج است و همین رنج و تعب است که او را به کمال و ترقی سوق می دهد. اگر انسان در مشقت و سختی نبود برای از بین بردن آن تلاش نمیکرد و اگر تلاش نمی کرد،‌ ابواب اسرار کائنات به رویش گشوده نمی شد:«یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ؛[۲] ای انسان ! تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت می روی و او را ملاقات خواهی کرد.»

خداوند می فرماید: زندگی انسان پر از مشقت و رنج است

انسان از یک طرف دارای بُعد روحانی و از طرف دیگر دارای بعد جسمانی است. آنچه از این دو بقاء و جاویدان است؛ روح الهی انسان می باشد. روح انسان، چند صباحی در این دنیا با جسم، همراه می شود جسم نیز و به سبب مادی بودن و تعلقات او؛ با دنیا دارای اثرات و توابع است. لذا زندگی روح با جسم در این دنیا، همراه مشقّت و رنج است. تا در آزمایش الهی سر بلند بیرون آیند: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛[۳]خداوند مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدامیک از شما بهتر عمل می کند.»

از اینکه قرآن می فرماید: ما انسان را در رنج آفریدیم.» در بیان هدف از خلقت انسان است. چون هدف از خلقت انسان در آیات دیگر؛ آزمایش بندگان[۴]، عبادت[۵]، آگاهی از قدرت خداوند.[۶] رسیدن به رحمت الهیه و …. معرفی شده است. آنچه آیه فوق در بیان آن است، این است که انسان با وجود جسم خاکی، از لحظه ای که نطفه او در قرار گاه رحم واقع می شود، مراحل زیادی از مشکلات و درد و رنج ها را طی می کند تا متولد شود و بعد از تولد و دوران طفولیت و سپس جوانی و پیری مواجه با انواع مشقّت ها و رنج هاست، حتی کسانی که زندگی مرفه دارند؛ نیز دارای رنج است زمانی که انسان از درد و رنج و خستگی نجات پیدا می کند: که روح الهی از جسم جدا گردد و به لقاء دوست ملحق شود.[۷]

پی نوشت ها:

[۱] قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ذیل ماده«کبد».

[۲] انشقاق/ ۶٫

[۳] ملک/ ۲٫

[۴] همان.

[۵] ذاریات/ ۵۶٫

[۶] طلاق/ ۱۲٫

[۷] ر.ک؛ مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج۲۷، ص ۱۰، ج ۲۶، ص ۳۰۰، طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم، انتشارات بنیاد علمی و فکری علامه، ذیل آیه ۴ سوره بلد.

1/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 1,521 بار
دیدگاهتان را بنویسید

ناشناس در تاریخ 24 دی 1394 گفته : پاسخ دهید

تو رو خدا شما که مفاهیم قران رو نمی دونید سواد ندارید مردم رو به گمراهی نکشونید خدا اینگونه که شما نوشتین نگفته و از این آیه یک مفهومی و منظوری داشته که شما سوادش رو ندارین که بخواین بگین پس اون جاهای قرآن که اومده گفته انسانهای درستکار و با تقوا در دو دنیا در بهشت زندگی می کنند و ما هیچ غم و اندوهی به جانب انسانهای درستکار و باتقوا نمی فرستیم و همیشه در نازو نعمت زندگی می کنند و غم بدبختی و ناراحتی فقط مال انسانهای نادرست و دروغگو و فریبکار که با دروغاشون مثل شما می خوان مردم رو از حقیقت و راه راست منحرف کنند با شما هستم که این مطلب رو نوشتین اگر تو زندگی شخصی دجار ناراحتی و غم و غصه هستی بدون تا راه درست نری و توبه نکنی و دست از دروغ برنداری و دست از گمراه کردن مردم تا زمانی که زنده هستی هیچ وقت رنگ خوشی و خرمی رو نمی بینی حتی اگر تمام مال دنیا در دستات باشه اگر می خوای همیشه از ته دل بخندی درستکار و راستگو باش

mohammad در تاریخ 24 دی 1394 گفته : پاسخ دهید

باسلام

دوست عزیز مطالبی که در سایت قرار می گیره با ذکر منبع هستش و از خودمان چیزی نمی گیم.

برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید

http://www.mihanfal.com/186544.html

نرگس در تاریخ 24 دی 1394 گفته : پاسخ دهید

سلام هر منبعی قابل استناد نیست.
با این تفسیر که شما نوشتین انگار خداوند اشرف مخلوقات را نیافرید مگر برای عذاب…
مشخصا این چند سطر با این محدودیت در توضیح مسایل فقط منجر به سوء برداشت و عواقب برای بندگان خدا خواهد شد…
الا بذکر الله تطمئن القلوب

mohammad در تاریخ 25 دی 1394 گفته : پاسخ دهید

باسلام
از آیه ۱ تا ۱۰ سوره بلد با معنی آیه ها برگرفته از قرآن به عنوان منبعی معتبر تر در سایت قرار داده شد.

ashii در تاریخ 24 دی 1394 گفته : پاسخ دهید

پس امید که رحمت خدا شامل حال همه ای بندگانش شود

css.php