کد خبر : 180566 تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۰۴

زشت ‏ترینِ چیزها از نظر امام حسین (ع)

یکی از ویژگی های منحصر به فرد سیدالشهدا (ع) علم گسترده و همه جانبه ایشان می باشد، به نحوی که این امر در روایات فراوانی بیان شده است. در این باره خزّاز قمى با سند خود از یحیى بن نعمان نقل مى‏کند که گفت: در محضر امام حسین (ع) شرفیاب …

زشت ‏ترینِ چیزها از نظر امام حسین (ع)

یکی از ویژگی های منحصر به فرد سیدالشهدا (ع) علم گسترده و همه جانبه ایشان می باشد، به نحوی که این امر در روایات فراوانی بیان شده است.

در این باره خزّاز قمى با سند خود از یحیى بن نعمان نقل مى‏کند که گفت: در محضر امام حسین (ع) شرفیاب بودم. عربى نقابدار با چهره‏ اى تیره رنگ، وارد شد و سلام کرد. حضرت، سلام او را پاسخ داد. آن مرد گفت: اى فرزند رسول خدا (ص)؛ سؤالى دارم؟ فرمود: بپرس. گفت: فاصله میان ایمان و یقین، چه قدر است؟ حضرت فرمود: چهار انگشت. گفت: چگونه؟ حضرت فرمود: ایمان، آن است که آن را مى‏شنویم و یقین، آن است که آن را مى ‏بینیم و فاصله بین گوش و چشم، چهار انگشت است.

پرسید: فاصله میان آسمان و زمین، چقدر است؟ فرمود: یک دعاى مستجاب. پرسید: فاصله میان مشرق و مغرب، چقدر است؟ فرمود: به اندازه سیر یک روز آفتاب. پرسید: عزّت آدمى، در چیست؟ فرمود: بى ‏نیازیش، از مردم. پرسید: زشت‏ترین چیزها، چیست؟ فرمود: در پیران، هرزگى و بى ‏عارى در قدرتمندان، درنده خویى در شریفان و نجیب زادگان، دروغگویى در ثروتمندان، بخل و تنگ نظرى و در عالمان، حرص است.

عرض کرد: راست گفتى، اى فرزند رسول خدا. اکنون بفرما شمار امامان، پس از رسول خدا (ص)، چند است؟ حضرت فرمود: دوازده نفرند، به شمار نقباى بنى اسرائیل. عرض کرد: آنان را براى من، نام ببر. راوى گوید: امام حسین (ع) در اندیشه فرو رفت. سپس سر خود را بلند نموده، فرمود: آرى، اى برادر عرب؛ تو را آگاه مى ‏سازم: همانا امام و خلیفه پس از رسول خدا (ص)، امیرمؤمنان على (ع) و حسن (ع) و من و نه نفر، از نسل من است.

راوى گوید: آن اعرابى برخاست، در حالى‏که با خود مى‏گفت: پیامبر اکرم (ص) بر سیماى او، دست محبّت کشید. از این رو، در رخساره ‏اش نور و درخشندگى است. پدر و مادر او، از برترین قریش ‏اند و جدّ او، بهترین اجداد است.

منابع:

۱- خزاز قمی رازی، کفایه الأثر: ۲۳۲٫

۲-علامه مجلسی، بحار الأنوار ج ۳۶: ۳۸۴٫

۳-بحرانی، تفسیر البرهان ج ۴: ۱۶۷٫

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 246 بار
دیدگاهتان را بنویسید

ashii در تاریخ 10 آذر 1394 گفته : پاسخ دهید

جالب وزیبا بود با تشکر از شما دوست خوب

css.php