کد خبر : 179146 تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۷:۳۰

آیا فرشتگان می میرند؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص قیامت اینکه آیا در روز قیامت که همه موجودات نابود می شوند، فرشتگان نیز شامل این امر خداوند هستند؟ پاسخ: در یکی از آیات آمده است «و یوم ینفخ فی الصور ففزع من فی السماوات و من فی الارض الا من شاء الله».(۱)در این …

آیا فرشتگان می میرند؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص قیامت اینکه آیا در روز قیامت که همه موجودات نابود می شوند، فرشتگان نیز شامل این امر خداوند هستند؟

پاسخ:

در یکی از آیات آمده است «و یوم ینفخ فی الصور ففزع من فی السماوات و من فی الارض الا من شاء الله».(۱)در این آیه خداوند فرموده است که همه می میرند، به جز آنان که خداوند می خواهد.

در این که موارد استثنا چه کسانی اند، اختلاف شده است، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل آیه می فرماید:

بعضی گفته اند: کسانی که از مردن استثنا شده اند، جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل هستند، چون نامبردگان هنگان نفخ صور نمی میرند و بعد از آن می میرند.

برخی گفته اند: آن چهار نفر از ملائکه به اضافه حاملان عرش استثنا شده اند، یا این که بگوییم مرگ عبارت است از «جدایی روح از جسد»و این تنها در جانداران دارای جسد تصور دارد، اما ملائکه و ارواح نمی میرند. منظور ازاستثنا ملائکه می باشند که اینان در اثر نفخ صور نمی میرند. مؤید این گفتار، بعضی از روایاتی است که از ائمه (ع) رسیده است، مانند روایتی که در ذیل آیه «لمن الملک الیوم لله الواحد القهار؛(۳)

ملک برای کیست امروز برای خداوند یگانه قهار است» وارد شده است که فرموده اند: جمله «لله الواحد القهار» سخن ارواح انبیا است، یعنی ارواح انبیا می گویند: لله الواحد القهار، بنابراین ارواح و ملائکه نمی میرند و فقط موجوداتی که دارای جسد هستند، مانند انسان ها و حیوانات می میرند، یعنی روح از جسم شان خارج می شود ، پس ملائکه مانند جبرئیل و عزرائیل نمی میرند.

در برخی از روایات آمده که با نفخ صور، همه موجودات، حتی فرشتگان نیز می میرند، یعنی اگر چه در ابتدا، برخی از فرشتگان از مرگ استثنا می شوند ، اما در نهایت همه می میرند و غیر از خدا باقی نمی ماند و سپس با نفخ صور دوم انسان ها زنده می شوند(۴)

پی نوشت:

۱- نمل آیه ۸۷٫

۲- المیزان، ج۱۷، ص ۲۹۳٫

۳- تفسیر نمونه، ج۱۹، ص ۵۴۱٫

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 499 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php