کد خبر : 175060 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹

رابطه فصل تولد شما و سلامتی

پژوهشگران دریافته اند فصل تولد با طیف وسیعی از پیامدهای سلامتی افراد در ارتباط است. به عنوان مثال بررسی ها نشان داده است افرادی که در زمستان و یا اوایل بهار متولد می شوند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی قرار دارند. بر اساس مطالعه اخیر، مادرانی …

رابطه فصل تولد شما و سلامتی

پژوهشگران دریافته اند فصل تولد با طیف وسیعی از پیامدهای سلامتی افراد در ارتباط است. به عنوان مثال بررسی ها نشان داده است افرادی که در زمستان و یا اوایل بهار متولد می شوند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی قرار دارند.

بر اساس مطالعه اخیر، مادرانی که نیمه دوم بارداری خود را در تابستان می گذرانند، به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید که منجر به افزایش ویتامین D در بدن جنین آنها می شود، کودکان سالم تری به دنیا می آورند.

البته اینکه چه مکانیسمی سبب تاثیر الگوهای تولد در فصل تابستان، بر قد و وزن و زمان بلوغ کودک می شود هنوز روشن نیست.

نکته مهم این است که این مطالعه صرفا به یک ارتباط بین فصل تولد و برخی پیامدهای خاص سلامتی دست یافته و در واقع برای اثبات رابطه علت و معلولی ارتباط بین این عوامل طراحی نشده است.

این مطالعه روی ۴۵۰ هزار زن و مرد صورت گرفت و شامل اطلاعاتی در مورد فصل تولد آنها، وزن تولد، شروع سن بلوغ و قد آنها در بزرگسالی بود.

بر اساس نتایج مطالعه، وزن کودکانی که در تابستان متولد شده بودند، کمی بیشتر از وزن متولدین فصل زمستان بود. در بزرگسالی نیز قد متولدین ماه های تیر، مرداد و شهریور از متولدین ماه های زمستان بلندتر بود.

متولدان تابستان بیشتر با احتمال ابتلا به افسردگی فصلی در پاییز و زمستان مواجه هستند. آن ها به خاطر قرار گرفتن در معرض نور و آفتاب زیاد در ابتدای تولد و تشکیل سیستم عصبی بر اساس آن، به گرما عادت کرده اند و احتمالا در آینده مشکل بیشتری با فصل های سرد سال خواهند داشت

زمان شروع بلوغ دختران متولد فصل تابستان دیرتر از متولدین زمستان بود و البته روشن است که به طور کلی هر چه زمان بلوغ دیرتر شروع شود، فرد در بزرگسالی سالم تر خواهد بود.

زمان شکل گیری جنین و متولد شدن او، معمولا به حالت تصادفی رخ می دهد که این موضوع عموما ربطی به طبقه اجتماعی، سن پدر و مادر و یا سلامتی آنها ندارد. بنابراین بررسی الگوهای مرتبط با ماه تولد فرد یک طرح مطالعاتی قدرتمند است که می تواند تاثیرات محیط زیست بر کودک را قبل از تولد او شناسایی کند.

برای اولین بار است که یک مطالعه ارتباط بین زمان بلوغ و فصل تولد را یافته است. نتایج نشان می دهد که فصل تولد، اثری قابل اندازه گیری در رشد و سلامتی فرد دارد، اما هنوز به بررسی های بیشتری برای درک مکانیسم این اثرات نیاز است.

پژوهشگران بر این باورند که قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید در دوران بارداری و افزایش ویتامین D در بدن جنین، نقش بسیار مهمی در این مطالعه دارد و امیدوارند تا سایر محققان نیز در بررسی ها و مطالعات خود اثرات طولانی مدت ویتامین D در اوایل زندگی انسان بر شروع زمان بلوغ و سلامتی فرد را در نظر بگیرند.

بهاری باش!

متولدین فصل بهار، از طرفی دوران بارداری سختی را پشت سر گذاشته اند. تابستان و تشدید ویار و تهوع حاملگی، پاییز و آفتاب کم و بالاخره زمستان و محدودیت در تحرک بدنی، مانع دریافت بعضی از مواد لازم در جنین می شود.

با وجود این بعد از تولد، این نوزادان بیشتر از بقیه می توانند از نور خورشید و گرمای هوا استفاده کنند.

متولدان بهار بیشتر خودکشی می کنند. محققان می گویند چون متولدان این فصل در ابتدای تولد بر اساس نور زیاد و هوای عالی سیستم روانی خود را وفق داده اند، در آینده احتمال بیشتری دارد که دچار افسردگی و در نتیجه خودکشی شوند.

مادران نوزادان متولد بهار تا مدتی مشکلی برای پوشاندن لباس گرم به کودک ندارند. می توانند با خیال راحت لباس سبک تن نوزادشان کنند و از گرمای تابستان و بهار لذت ببرند. تا رسیدن پاییز و زمستان هم کودک شان آن قدر بزرگ شده که بتوانند برایش لباس گرم بخرند.

شش ماهگی تا یک سالگی کودکان متولد بهار، در پاییز و زمستان می گذرد، بنابراین آن ها تنوع غذایی کمتری را در شروع تغذیه تکمیلی نسبت به متولدان پاییز دارند. این موضوع می تواند ذائقه این کودکان را از ابتدا محدود کند و در آینده نیز بدغذاتر از بقیه باشند.

گرم مثل تابستان

خوبی متولدین فصل تابستان این است که مادر در اواخر بارداری از هوای خوب و نور کافی بهره می برد و پس از تولد هم نور زیادی را دریافت می کند.

از طرفی تابستان فصل آلودگی های میکروبی و گوارشی است که خطر ابتلا به این بیماری ها را بدجوری زیاد می کند.

متولدان تابستان بیشتر با احتمال ابتلا به افسردگی فصلی در پاییز و زمستان مواجه هستند. آن ها به خاطر قرار گرفتن در معرض نور و آفتاب زیاد در ابتدای تولد و تشکیل سیستم عصبی بر اساس آن، به گرما عادت کرده اند و احتمالا در آینده مشکل بیشتری با فصل های سرد سال خواهند داشت.

متولدان تابستان احتمال بیشتری دارد که به قد بلندتر و تن سالم تری برسند. دریافت نور و گرمای کافی در سه ماهه اول تولد، موجب می شود استخوان بندی بهتری در این کودکان شکل بگیرد. ضمن این که مادرشان هم سه ماه آخر بارداری را در بهار گذرانده و به نور و هوای خوب دسترسی داشته است.

متولدان تابستان در معرض اختلالات گوارشی هستند. هم در سه ماهه اول که گرما می تواند موجب آلودگی های گوارشی شود و هم در یک سالگی که کودک تازه به سن غذا خوردن رسیده، احتمال ابتلا به بیماری های شایع تابستان مثل اسهال خیلی زیاد است و ابتلا به این بیماری ها در کودکی می تواند سیستم گوارشی را ضعیف کند.

متولدان تابستان از همه بیشتر عمر می کنند! یک تحقیق گسترده در آمریکا نشان می دهد متولدان تابستان به طور متوسط ۱۶۰ روز بیشتر از متولدان زمستان عمر می کنند.

تابستانی ها آخرین شانس نیمه اولی شدن هستند، بنابراین در مدرسه از همه کوچک تر هستند. به همین دلیل اغلب در سال های ابتدای دبستان دچار افت تحصیلی می شوند و توانایی کمتری در دوست یابی خواهند داشت. این مشکل در دوره راهنمایی و دبیرستان حل خواهد شد.

برای متولدان تابستان باید لباس های نوزادی خنک بخرید، چون تا رسیدن به سرما هنوز وقت دارید. برای پاییزشان هم سرهمی های گرم (موهر یا حوله ای) راحت تر از ژاکت و لباس های جدا هستند.

پاییز هزار رنگ

متولدان پاییز، دوران بارداری گرمی را پشت سر گذاشته اند که مادر در آن کمترین ویار (به دلیل سرمای زمستان) و حداکثر آفتاب و تحرک بدنی را می تواند داشته باشد.

از نظر طول عمر، متولدان پاییز بعد از تابستانی ها بیشترین طول عمر را دارند. کودکانی که در پاییز به دنیا می آیند، در چهار ماه اول زندگی وزن گیری کمتری نسبت به متولدان فصل های دیگر دارند. احتمالا کمبود نور خورشید و تنوع غذایی کم برای دوران شیردهی مادر، دلایل این موضوع هستند.

پاییزی ها معمولا در بزرگسالی آدم های شادتری هستند و کمتر دچار افسردگی می شوند. احتمالا دلیل آن هماهنگ شدن نوزاد با شرایط سخت در شش ماهه اول تولد است.

متولدان پاییز اولین دوره نیمه دومی ها هستند و در نتیجه در دبستان از تمام هم کلاسی های شان بزرگ ترند. این موضوع از طرفی موجب تقویت اعتماد به نفس آن ها می شود، به طوری که در دبستان، معمولا سرگروه ها و بچه های سرآمد از نظر فعالیت های گروهی، متولدان پاییز هستند.

از طرف دیگر ممکن است بزرگ تر بودن این بچه ها موجب افت درسی آن ها به دلیل بی انگیزگی ناشی از اختلاف سنی با دیگران شود.

بچه های سرمای زمستان

کودکانی که در زمستان متولد شده اند، اواخر دوران بارداری مادر را در فصل های سرد سال تجربه کرده اند که در آن مادر از نور کافی خورشید محروم بوده است و به همین دلیل احتمال ابتلای آن ها به بیماری های آسم، اوتیسم و حتی ام اس بیشتر از بقیه است.

مطالعات انجام شده بر روی بیماران حاکیست افرادی که در زمستان و یا اوایل بهار متولد شده اند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی قرار می گیرند.

گفته می شود وجود نوعی ویروس خاص و همچنین تغییر فصلی رژیم غذایی مهم ترین عاملی است که این بیماری را در مدت مذکور ایجاد می کند.

پزشکان بر این باورند شیوع بیماری های ویروسی در فصل زمستان بیشتر است و همین امر می تواند بر مغز در حال رشد جنین طی دوران بارداری تاثیر گذار باشد.
علاوه بر موارد گفته شده نواقص تغذیه ای در طول بارداری نیز می تواند در ابتلا به اسکیزوفرنی تاثیرگذار باشد.

برای نوزادان متولد زمستان لازم نیست کاپشن بگیرید. یک ساک حمل گرم یا کریر که روی آن پتو بیندازید، کافی است. به هر حال نوزاد در ماه های اول تولد خیلی هم بیرون برده نمی شود. به جایش می توانید برای ماه های بعدی لباس های عید خوبی بخرید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 228 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php