کد خبر : 181976 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱

راه‌های افزایش اعتماد به نفس

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]وقتی خطایی می‌کنید، مدام خودتان را سرزنش نکنید. بعضی افراد پس از گذشت ماه‌ها یا حتی سال‌ها از کار خطایی که انجام داده‌اند، هنوز آن را مرور و خودشان را به خاطر آن سرزنش می‌کنند. این کار هیچ فایده‌ای ندارد؛[/box] راه‌های افزایش اعتماد به نفس یک …

راه‌های افزایش اعتماد به نفس

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]وقتی خطایی می‌کنید، مدام خودتان را سرزنش نکنید. بعضی افراد پس از گذشت ماه‌ها یا حتی سال‌ها از کار خطایی که انجام داده‌اند، هنوز آن را مرور و خودشان را به خاطر آن سرزنش می‌کنند. این کار هیچ فایده‌ای ندارد؛[/box]

راه‌های افزایش اعتماد به نفس

یک چیز بسیار واضح است وآن نیاز همه افراد به اعتماد به نفس است؛ ولی بعضی‌ها به دلایل گوناگون اعتماد به نفس کمی دارند و همین باعث می‌شود در موقعیت‌های مختلف به دردسر بیفتند.

۱- به خودتان احترام بگذارید

بین احترام گذاشتن به خود و دوست داشتن خود و خودشیفتگی تفاوت زیادی وجود دارد. درست نیست که ما مدام به توانایی‌های‌مان ببالیم و به اصطلاح پز آنها را بدهیم؛ ولی اینکه هرازچندی توانایی‌های‌مان را به خودمان یادآور شویم واز موفقیت‌های‌مان حرف بزنیم، کار مثبتی است.

این کار اعتماد به نفس ما را بالا می‌برد. اگر هرروز مقابل آینه به خودتان بگویید که چقدر توانا هستید،روی اعتماد به نفس شما اثر بسیار مثبتی خواهد گذاشت. البته اگر نمی خواهید این کار را انجام دهید، هیچ اجباری نیست.گاهی اوقات همین که در پایان روز موفقیت‌های کوچک آن روز را به خودتان گوشزد کنید، کافی ست.

۲-کاری را که دوست دارید انجام دهید

یکی از روش‌های بالابردن اعتماد به نفس، انجام کارهایی است که دوست داریم و به آنها تسلط داریم؛ چرا که وقتی کاری را دوست داشته باشیم، برای انجامش نهایت تلاش خود را می‌کنیم و همه توان‌مان را به کار می‌گیریم و در آن موفق خواهیم شد. دستاوردهای مثبتی که ما در زندگی به دست می‌آوریم، یکی از عوامل افزایش اعتماد به نفس ما هستند.

۳- با صدای بلند با خودتان حرف بزنید

وقتی شما با صدای بلند راجع به اندیشه‌ها واهداف و موفقیت‌های‌تان با خود حرف می‌زنید، تاثیر بسیار مثبتی بر اعتماد به نفس شما دارد؛ چرا که در عقاید خود راسخ تر می‌شوید. می دانید که عده ای ممکن است با شما مخالفت کنند ولی شما در دفاع از عقیده‌تان محکم ایستاده‌اید و برای این کار اعتماد به نفس لازم را دارید. وقتی شما با صدای بلند درباره دستاورهای‌تان بشنوید، بیش از پیش خود را باور خواهید داشت.

۴- بپذیرید که عالی نیستید

هیچ کس در دنیا کامل نیست. اغلب اوقات افراد اعتماد به نفس‌شان را از دست می‌دهند، چون می‌خواهند کارهای‌شان را به شکلی ایده‌آل انجام دهند و وقتی نمی‌توانند، سرخورده می‌شوند. هیچ کس نمی‌تواند همیشه موفق باشد، نمره ۲۰ بگیرد و همه تست‌های کنکور را صددرصد بزند. بیش از حد از خودتان انتظار نداشته باشید و بپذیرید که نه تنها شما، که هیچ کس عالی نیست. با انتظار ایده‌آل از خود، فقط به اعتماد به نفس‌تان صدمه می‌زنید.

۵- به دیگران کمک کنید

حتما لازم نیست میلیونر باشید تا بتوانید به دیگران کمک کنید. روش‌های دیگری هم غیر از پول دادن برای کمک به دیگران وجود دارد.اگر دانش آموز خوبی هستید و توانایی یاد دادن به دیگران را دارید، برای این کار داوطلب شوید و به کسانی که توانایی پرداخت شهریه کلاس‌های تقویتی را ندارند به رایگان کمک کنید. این کار و حس اینکه برای دیگران مفید هستید، اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد.

۶- مدام از خودتان انتقاد نکنید

وقتی خطایی می‌کنید، مدام خودتان را سرزنش نکنید. بعضی افراد پس از گذشت ماه‌ها یا حتی سال‌ها از کار خطایی که انجام داده‌اند، هنوز آن را مرور و خودشان را به خاطر آن سرزنش می‌کنند. این کار هیچ فایده‌ای ندارد؛ فقط شما با مرور بیهوده خاطرات گذشته که دیگر قابل تغییر نیست اعتماد به نفس‌تان را تضعیف می‌کنید. انتقاد و سرزنش هیچ کس به اندازه خودتان اثر منفی بر اعتماد به نفس‌تان نمی گذارد.

۷- مهارت‌های مقابله با استرس‌ها را بیاموزید

لازم نیست برای اینکه اعتماد به نفس‌تان را حفظ کنید، چشم‌تان را به روی واقعیت ببندید؛ بلکه باید برای مقابله با مشکلات و استرس‌ها توانا باشید. سعی کنید در ماجرای تلخی که پیش می‌آید، روی جنبه‌های مثبت آن تمرکز کنید و از هر شرایطی، هرچند سخت و منفی، نهایت استفاده را ببرید. اگر می‌بینید که در مهار استرس و اضطراب خود مشکل دارید و راه آن را نمی‌دانید، از یک مشاور کمک بگیرید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : روانشناسی ، سبک زندگی بازدید 208 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php