کد خبر : 180792 تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

دلیل‌های پیری زودرس

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]بزرگسالان نیازمند ۷ الی ۸ ساعت خواب با کیفیت در طول شب هستند. به خاطر داشته باشید که تنها ۳ شب کم خوابی تا ۶۰ درصد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود[/box] اکثر افراد از اینکه عادتهای غلط زندگی مثل سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل …

دلیل‌های پیری زودرس

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]بزرگسالان نیازمند ۷ الی ۸ ساعت خواب با کیفیت در طول شب هستند. به خاطر داشته باشید که تنها ۳ شب کم خوابی تا ۶۰ درصد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود[/box]

اکثر افراد از اینکه عادتهای غلط زندگی مثل سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل موجب پیری زودرس می‌شود آگاه هستند. اما تغذیه ناسالم و استرس‌های مکرر چه طور؟ در ادامه به برخی از علت‌های بروز پیری زودرس اشاره می‌شود.

۱- رژیم غذایی بد:

آنچه می‌خورید بیشتر از هر چیز دیگری سلامت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. داشتن رژیم غذایی بد مثل غذاهای چرب یا سرخ کرده و قندهای ساده باعث تحمیل کردن مواد شیمیایی زاید و چربی‌های غیراشباع به بدن و ایجاد فقر مواد غذایی لازم و ضروری بدن می‌شود. در حقیقت اگر شما غذاهای حیات‌بخش بخورید باعث پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود عملکرد ارگان‌های بدن می‌شود. به طور عمومی در رژیم غذایی شما باید طیف وسیعی از منابع غذایی بنیادی شامل پروتئین‌های سبک، قندهای پیچیده، سبزیجات، حبوبات، آجیل، میوه‌ها و غلات باشد.

مطالعات فراوان نشان می‌دهد که مواد رنگی موجود در پوست میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که قطعا برای لامتی مفید است و مانع سرطان و مبارزه با سموم می‌شود. از غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب کنید. از لبنیات کم چرب استفاده کنید. شکلات، قندهای ساده و شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنید. قند اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می‌شود چیزی که نهایتا سبب افزایش وزن و در نتیجه راهی مطمئن برای بیماری‌های قلبی فشار خون و دیابت است.

۲- عدم شادی در زندگی:

عدم شادی نه تنها باعث ایجاد افسردگی می‌شود بلکه تاثیر بسیار منفی نیز بر سلامتی دارد در حقیقت افراد افسرده دو برابر بیشتر از افراد دیگر مستعد بیماری‌های قلبی هستند. همچنین ثابت شده است که افراد مبتلا به افسردگی، استرس و اضطراب و مالیخولیا مستعد سرطان می‌باشند. بنابراین نیروی فکر و روان خود را دست کم نگیرید. این انتخاب شماست که در مقابل سختی‌های زندگی احساس منفی داشته باشید یا نگرش مثبت.

یک مطالعه انجام گرفته ثابت می‌کند که تا چه اندازه فکر و روان تاثیر قوی بر عملکرد فیزیکی بدن از جمله سیستم ایمنی دارد. در این مطالعه نشان داده شد که در بیماران مبتلا به سرطانی که به مدت ۱۲ هفته روزانه ۳۰ دقیقه از ته دل می‌خندند تعداد سلول‌های ایمنی مبارزه علیه سرطان افزایش می‌یابد. همچنین خنده باعث آزاد شدن آندروفین می‌شود (ترکیبی که باعث بروز احساس خرسندی می‌شود). بی‌تردید افراد شاد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را تجربه می‌کنند.

۳- عدم تحرک و ورزش:

تاکنون فرد سالم یا صد ساله‌ای را دیده‌اید که در برنامه زندگی خود ورزش و تحرک ندارد، دیده‌اید؟ مسلما نه.! ورزش و تحرک عنصری ضروری برای داشتن متابولیسم سالم، چرخه انرژی صحیح و دفع سموم است. چاقی و عدم تحرک راهی مطمئن برای پیری زودرس و میزبانی از بیماری‌هاست. ورزش‌های پرتحرک عاملی برای افزایش سرعت متابولیسم، مصرف کالری مبارزه با چربی‌های اضافه بدن است. راه رفتن سریع، شنا، دوچرخه‌سواری، راهپیمایی از جمله این ورزش‌هاست. داشتن برنامه ورزشی منظم روزانه مانع ابتلا به دیابت غیروابسته به انسولین می‌شود.

استرس و نگرانی از جمله پیامدها و محصولات دنیای نوین است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای سلامتی به ارمغان می‌آورد. زمانی که شما استرس را تجربه می‌کنید بدن شما برای مقابله با این وضعیت شروع به برنامه‌ریزی می‌کند و این باعث مصرف زیاد انرژی می‌شود. در چنین شرایطی هورمون آدرنالین از غده آزاد می‌شود و بدن دستور می‌دهد که قند ذخیره شده در کبد را به صورت گلوکز در خون رها کند تا انرژی لازم و کافی را برای مبارزه با این وضعیت فراهم کند.

متاسفانه این قند آزاد شده به دلیل عدم استفاده صحیح به صورت چربی ذخیره می‌شود که نتیجه آن افزایش وزن است. برای رهایی از استرس هر روز نفس عمیق بکشید و به خود استراحت دهید. به خاطر داشته باشید که شما آدم هستید و نه یک ماشین. روزانه ۱۵ دقیقه در ظهر استراحت کنید برای تمدید انرژی. اگر تنها ۵ دقیقه زمان برای استراحت دارید در این زمان تنها چشمان خود را ببندید تا تنش‌ها و استرس‌ها را دفع کنید.

۴- کمبود خواب:

بزرگسالان نیازمند ۷ الی ۸ ساعت خواب با کیفیت در طول شب هستند. به خاطر داشته باشید که تنها ۳ شب کم خوابی تا ۶۰ درصد باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود. بدون داشتن استراحت کافی بدن خسته می‌شود و فشار زندگی راه را برای ایجاد اختلال و بیماری‌ها به همراه می‌آورد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، پوست و مو بازدید 172 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php