کد خبر : 156160 تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲

کاخ سفید: توافق با ایران نزدیک است

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که حصول توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ نزدیک است. پایگاه خبری هیل نوشت: جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵،‌ گفت: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که این مذاکرات …

کاخ سفید: توافق با ایران نزدیک است

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که حصول توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ نزدیک است.

پایگاه خبری هیل نوشت: جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵،‌ گفت: در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که این مذاکرات پس از ضرب الأجل ۳۰ ژوئن نیز ادامه یابد اما این به معنی به بن‌بست رسیدن مذاکرات نیست.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: مذاکره کنندگان ما برای دستیابی به یک توافق نهایی پس از این ضرب‌الأجل در وین باقی خواهند ماند.

ارنست تصریح کرد: من نمی‌خواهم در اینجا عدد و رقم بیاورم اما واضح است که مذاکره کنندگان ما متوجه موانع در مذاکرات هستند. با این حال دستیابی به توافق نهایی نزدیک است.

به گزارش پایگاه خبری هیل،‌ مذاکره کنندگان ایران و شش قدرت جهانی هم اکنون در حال نهایی کردن پارامترهای فنی هستند که اوایل ماه آوریل در لوزان سوئیس بر سر آنها توافق شد که محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی تهران را در پی خواهد داشت.

این کشورها پیش از این اعلام کرده بودند در ضرب‌الأجل ۳۰ ژوئن به توافق نهایی دست پیدا خواهند کرد اما مذاکره‌کنندگانی که هم اکنون در وین با یکدیگر دیدار می‌کنند با موضوعات پیچیده‌ای شامل زمان‌بندی لغو تحریم‌ها و میزان بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران روبرو هستند که حصول توافق در زمان تعیین شده را سخت کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین در این نشست، گفت: مذاکره کنندگان آمریکا چند روز دیگر برای ادامه رایزنی‌ها در وین می‌مانند اما رئیس جمهور اوباما توافقی که مسیر ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مسدود نکند یا این کشور را ملزم به پذیرفتن بازرسی‌های سرزده نکند نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: اگر ایرانی‌ها یک توافق نهایی را که مطابق با چارچوب تفاهم به دست ‌آمده در ماه آوریل است نپذیرند توافقی وجود نخواهد داشت.

ارنست در ادامه تلاش کرد تا ادامه مذاکرات هسته‌ای پس از ۳۰ ژوئن را کم اهمیت جلوه دهد و گفت که این مسأله غیرمعمول و غیرمنطقی نیست. پیش از این نیز در لوزان رایزنی‌ها چند روز پس از ۳۱ مارس ادامه داشت و در ۲ آوریل به نتیجه رسید.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا باید پیش از ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) متن توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره ارائه دهد تا قانون‌گذاران آن را در یک فرصت ۳۰ روزه مورد بازبینی قرار دهند اما اگر توافق تا این تاریخ نهایی نشود مهلت کنگره برای بازبینی آن ۶۰ روز خواهد بود.

غرب و آمریکا در حالی روی خواسته زیاده خواهانه خود مبنی بر بازرسی‌های سرزده و دسترسی به سایت‌های نظامی ایران پافشاری می‌کند که ایران تأکید دارد اجازه این کار داده نخواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هفته گذشته در ترسیم خطوط قرمز هسته‌ای ایران اعلام کردند اجازه بازرسی‌های غیرمتعارف، پرس‌وجو از شخصیت‌های ایران و بازرسی از مراکز نظامی داده نخواهد شد.

ایشان همچنین درباره موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس در خصوص پایبندی ایران به تعهداتش تأکید کردند: ما با این مسأله مخالفیم چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست بنابراین ما به آن بدبین هستیم.

رهبر معظم انقلاب افزودند: آنها می‌گویند آژانس باید اطمینان پیدا کند، این چه حرف نامعقولی است؟ چگونه اطمینان پیدا کند مگر این‌که وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار سیاسی ، مجله خبری بازدید 498 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php