کد خبر : 1816 تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۳

راهنمای جامع خرید انواع تلویزیون ال سی دی

مقدمه همواره خرید به عنوان یکی از کارهای جذاب به شمار می‌آید، به خصوص اگر در زمینه تجهیزات الکترونیکی و یا کامپیوتری باشد. این کار جذاب (یعنی خرید)، وقتی سخت و دشوار می‌شود که شما اطلاعات لازم در مورد محصول نداشته باشید و بدتر از آن اینکه فروشنده هم دانش …

راهنمای جامع خرید انواع تلویزیون ال سی دی

مقدمه
همواره خرید به عنوان یکی از کارهای جذاب به شمار می‌آید، به خصوص اگر در زمینه تجهیزات الکترونیکی و یا کامپیوتری باشد. این کار جذاب (یعنی خرید)، وقتی سخت و دشوار می‌شود که شما اطلاعات لازم در مورد محصول نداشته باشید و بدتر از آن اینکه فروشنده هم دانش کافی نداشته باشد!
لازم به ذکر است که هدف ما در این مقاله، ارائه اطلاعاتی مفید برای خرید و آشنایی با بعضی از اصطلاحات پرکاربرد در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی است و نه ساختار و عملکرد آنها.

وفاداری به برند
خیلی‌ها دوست دارند تجهیزات الکترونیکی منزل همگی از یک مارک و برند باشد. مثلا اگر یخچال و تلویزیون و ویدیو سامسونگ دارند، تلویزیون ال‌‌سی‌دی خود را هم از مارک سامسونگ انتخاب می‌کنند. این نوع انتخاب در بین بسیاری از مردم رایج است، به همین دلیل کمپانی‌های بزرگ در دنیا از ریش‌تراش و خمیر دندان گرفته تا یخچال، فریزر و ال‌سی‌دی هم تولید می‌کنند.
به هر حال اگر شما هم از این گروه افراد هستید، بهتر است به جای پرسه زدن در بازار، مستقیم به سراغ مارک مورد نظر خود بروید.

بودجه، فاکتور اصلی
برای بسیاری از ما، بودجه همیشه اولین و مهم‌ترین عامل است و براساس بودجه انتخاب خود را مشخص می‌کنیم. قبل از رفتن به بازار و مشاهده مدل‌های مختلف و البته جذاب! ابتدا میزان هزینه‌ای را که برای این کار در نظر گرفته‌اید، مشخص کنید.
به خاطر داشته باشید مقدار بودجه می‌تواند کاملا محدوده انتخاب شما را عوض کند. اندازه و سایز تلویزیون‌های ال‌سی‌دی رابطه‌ای مستقیم با قیمت دارد (با فرض یکسان بودن مشخصات)؛ هر قدر صفحه تلویزیون بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود، البته امکانات و فناوری‌های به کار رفته نیز تاثیر زیادی در کاهش و یا افزایش قیمت یک محصول دارند.
البته ممکن است تلویزیون‌هایی با اندازه و ویژگی‌های نسبتا یکسان ولی با قیمت‌های مختلف در بازار پیدا کنید که دلیلش چیزی جز معروفیت کمپانی سازنده نخواهد بود.

اندازه
اندازه تلویزیون به میزان زیادی بستگی به فضای اتاقی که قرار است در آن نصب شود دارد و البته به میزان بودجه! در ال‌سی‌دی کیفیت تصویر به فاصله و زاویه دید شما از تلویزیون ارتباط زیادی دارد. برای انتخاب سایز مناسب با فضای اتاق بهتر است از فرمول زیر استفاده کنید. این فرمول می‌تواند حداقل فاصله نشستن تا تلویزیون را نیز مشخص کند:
اندازه صفحه تلویزیون بر حسب اینچ *۲ = حداقل فاصله‌ای که جلوی تلویزیون باید خالی باشد.
فقط یادتان باشد که این اندازه بر حسب اینچ است و با ضرب کردن آن در عدد۲٫۵۴ بهترین مسافت دید بر حسب سانتی‌متر به دست می‌آید. به طور مثال برای ال‌سی‌دی ۴۲ اینچ، حداقل فاصله تا تلویزیون در حدود ۲۱۳ سانتی‌متر است.
رعایت فاصله مناسب بسیار اهمیت دارد. اگر بیش از اندازه به صفحه تلویزیون نزدیک شوید، تصاویر را آن طور که باید نمی‌بینید و به خصوص لبه‌های تصویر را به صورت دندانه‌دار مشاهده می‌کنید.

راهنمای جامع خرید انواع تلویزیون ال سی دی

شکل ۱: این تصویر حداقل فاصله تا تلویزیون را نشان می‌دهد

رزولوشن
همانطور که می‌دانید رزولوشن، میزان وضوح تصویر را مشخص می‌کند.
به عنوان مثال رزولوشن ۷۲۰ * ۱۲۸۰ را در نظر بگیرید: عدد اول (۱۲۸۰) نماینده تعداد ستون‌ها و عدد دوم نماینده (۷۲۰) تعداد سطرها است. این میزان هر قدر بیشتر باشد، یعنی تعداد پیکسل‌ها بیشتر شده و در نتیجه وضوح تصویر بیشتر می‌شود.
در خصوص رزولوشن تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، دو واژه بسیار استفاده می‌شود:
HD و FULL HD
(HDسرواژه عبارت High Definition است). در تلویزیون‌های HD، رزولوشن تصویر در دو اندازه ۷۲۰ × ۱۲۸۰ و ۷۶۸ * ۱۳۶۶ و در تلویزیون‌های Full HD
رزولوشن ۱۰۸۰ * ۱۹۲۰ است. در بسیاری از کاتالوگ‌ها و سایت‌ها از دو عبارت
۷۲۰p و ۱۰۸۰i (در بعضی موارد ۱۰۸۰p) استفاده می‌کنند که ۷۲۰p مترادف
HD و ۱۰۸۰i مترادف با Full HD است.
اشاره : در ادامه در خصوص حروف i و p که در انتهای دو عدد ۷۲۰ و ۱۰۸۰ آمده توضیح خواهیم داد.

همانطور که می‌دانید نسبت تصویر یا همان Aspect Ratio در تلویزیون‌های معمولی لامپی ۴:۳ است. یعنی نسبت طول به عرض در صفحه این تلویزیون‌ها ۴ به ۳ است. اما در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی این نسبت به ۱۶:۹ تغییر کرده و صفحه نمایش آنها مستطیل شکل شده است که به آنها اصطلاحا WideScreen (صفحه پهن) نیز گفته می‌شود.
با توجه به این موضوع اگر فراموش کرده باشید که رزولوشن تصویر در تلویزیون‌های ۱۰۸۰i (تلویزیون‌های Full HD) چقدر است به راحتی می‌توانید آن را با یک ضرب و تقسیم ساده به دست آورید:
با توجه به اینکه نسبت تصویر در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی ۱۶:۹ است، بنابراین با ضرب عدد ۱۰۸۰ در عدد ۱۶ و تقسیم آن بر عدد ۹ می‌توانید به عدد ۱۹۲۰ برسید
(۱۰۸۰ * ۱۹۲۰).

راهنمای جامع خرید انواع تلویزیون ال سی دی

شکل ۲: نمایی نزدیک از یک تصویر در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی از نوع Full HD

راهنمای جامع خرید انواع تلویزیون ال سی دی

شکل ۳: نمایی نزدیک از یک تصویر در تلویزیون‌های HD

نکته: بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای و فیلم‌های دی‌وی‌دی از نسبت تصویر ۱۶:۹ پشتیبانی می‌کنند اما شبکه‌های تلویزیونی داخلی ایران، هنوز از نسبت ۴:۳ استفاده می‌کنند. در این حالت اگر بخواهید شبکه‌های تلویزیونی داخلی را با فرمت Wide تماشا کنید، تصویر کمی کشیده می‌شود. اما تلویزیون‌های ال‌سی‌دی این امکان را دارند که تصاویر دریافتی را به صورت ۴:۳ نیز پخش کنند.

اگر رزولوشن تلویزیون‌های Full HD را در هم ضرب کنید به عدد ۲۰۷۳۶۰۰ میلیون پیکسل می‌رسیم به همین دلیل به آنها تلویزیون‌های ۲ مگاپیکسلی نیز اطلاق می‌شود. اما ۲ مگاپیکسل، در چه مصارفی به کار می‌آید؟
برای تماشای برنامه تلویزیون، ماهواره و دی‌وی‌دی، تلویزیون‌های HD مناسبند، اما برای فیلم‌های Blu-ray و همچنین کنسول‌های بازی پیشرفته مانند
PSP 3 و Xbox 360 می‌توان از تلویزیون‌های ۲ مگاپیسکلی یعنی Full HD استفاده کرد.

کنتراست
کنتراست به زبان ساده میزان اختلاف بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت یک تصویر است. هر قدر این اختلاف بیشتر باشد، رنگ‌هایی بهتر و بالطبع تصاویری شفاف‌تر و طبیعی‌تر خواهیم داشت.
کنتراست ۵۰۰۰:۱ حداقل مقداری است که باید در نظر بگیرید. البته امروزه در بازار با اعداد اعجاب‌انگیزی مواجه می‌شوید. کنتراست کمتر از ۵۰۰۰:۱ به خصوص برای تلویزیون‌های ۳۲ اینچ به بالا توصیه نمی‌شود.

نکته: برای تشخیص اختلاف کیفیت تصویر، بهترین کار اعتماد به چشمان خود است. در زمان خرید معمولا چندین مدل در اندازه‌های مختلف یک تصویر را پخش می‌کنند. شما می‌توانید با تمرکز روی هر تصویر اختلاف رنگ و شفافیت آنها را تشخیص دهید.

زمان پاسخ‌گویی
یکی از مواردی که در خرید ال‌سی‌دی باید به آن توجه داشت، مقدار زمان پاسخ‌گویی یا همان Response time است. Response time مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک پیکسل از حالت فعال (سیاه) به حالت غیرفعال (سفید) برسد و دوباره به حالت فعال (سیاه) بازگردد. این میزان بر حسب میلی‌ثانیه بیان می‌شود. به عنوان مثال اگر پیکسل در ۴ میلی‌‌ثانیه از سفید به سیاه تبدیل و سپس مجدداً در عرض ۴ میلی‌‌ثانیه به رنگ سیاه باز گردد، زمان پاسخ‌گویی آن برابر ۸ میلی‌ثانیه است.
زمان پاسخ‌گویی یکی از فاکتور‌های مهم در ال‌سی‌دی است، برای اینکه این ویژگی به میزان زیادی در نمایش تصاویر پرتحرک و سریع، تاثیرگذار است. در یک ال‌سی‌دی که زمان پاسخ‌گویی سریعی ندارد، در تصاویر پرتحرک (تصاویر ورزشی و فیلم‌های اکشن) سایه و یا شبحی از تصویر قبلی در صفحه باقی می‌ماند.
این میزان هر قدر کمتر باشد، ال‌سی‌دی در نمایش صحنه‌هایی با تصاویر سریع، بهتر عمل می‌کند.
در انتخاب تلویزیون بهتر است این میزان کمتر از ۸ میلی‌ثانیه ( بین ۴ تا ۵ میلی‌ثانیه) باشد، به خصوص اگر مسابقات ورزشی مانند اتومبیل‌رانی و فیلم‌های اکشن زیاد نگاه می‌کنید.

نرخ تازه‌‌سازی
در تلویزیون‌های معمولی لامپی (به دلیل ماهیتی که دارند) صفحه در هر ثانیه بین ۵۰ تا ۶۰ بار از بالا به پایین، خط به خط بازسازی (Refresh) می‌شود.
تعریف نرخ تازه‌سازی یا همان Refresh rate در ال‌سی‌دی با تعریف آن در تلویزیون‌های لامپی، کمی متفاوت است.
نرخ تازه‌سازی در ال‌سی‌دی، به تعداد فریمی که در ثانیه روی صفحه نمایش داده می‌شود، اطلاق می‌شود. به همین دلیل به آن Frame rate نیز گفته می‌شود. به عنوان مثال اگر نرخ تازه‌سازی یک ال‌سی‌دی، ۱۰۰ هرتز باشد یعنی اینکه در هر ثانیه می‌تواند ۱۰۰ فریم را نمایش دهد. اغلب تلویزیون‌های موجود در بازار ایران از نرخ تازه‌سازی ۵۰ تا ۶۰ هرتز برخوردارند. ۶۰ هرتز تقریبا مقدار خوبی است ولی وقتی صحبت از تصاویر سریع به میان می‌آید (به خصوص در تصاویر ورزشی) برای اینکه هیچ فریمی را از دست ندهید، تلویزیون‌هایی با نرخ تازه‌سازی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هرتز انتخاب مناسبی‌ خواهند بود.

زاویه دید
این زاویه هر قدر بیشتر باشد، به شما این امکان را می‌دهد که با قرار گرفتن در کناره‌های صفحه نیز تصویر خوبی داشته باشید. البته بهترین حالت تماشای تلویزیون این است که روبه‌روی آن بنشینید.
بعضی از ال‌سی‌دی‌ها از زاویه دید مناسب ۱۷۸ درجه برخوردارند. اما برای خرید، حداقل زاویه ۱۶۰ درجه و یا همان ۸۰ درجه از مرکز میزان خوبی است.

ورودی‌ها
ورودی‌ها در تلویزیون یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است ال‌سی‌دی انتخابی ۲ ورودی HDMI داشته باشد تا بتوانید دستگاه‌های جانبی HD‌ را به آن متصل کنید.
داشتن ورودی USB‌ به سلیقه شما بستگی دارد، البته وجود این ورودی خالی از لطف نیست. بعضی از ال‌سی‌دی‌ها نیز از کارت‌های حافظه پشتیبانی می‌کنند که کار دیدن عکس و فیلم‌هایی را که با دوربین تهیه شده‌اند بسیار راحت می‌کند.

تصویر در تصویر
قابلیت تصویر در تصویر یا همان PiP از امکاناتی است که مورد توجه گروهی از خریداران قرار دارد. همانطور که می‌دانید با این قابلیت می‌توان آن واحد دو تصویر از دو منبع مختلف (یکی آنتن و دیگری ورودی ویدیو) روی تلویزیون داشت. اگر دنبال آن هستید که هر دو تصویر را از کانال‌های تلویزیونی داشته باشید، باید تلویزیونی خریداری کنید که حتما دو تیونر داشته باشد. چون اغلب تلویزیون‌ها فقط یک تیونر دارند، معمولا می‌توان یک تصویر از تلویزیون و تصویر دیگر را از دستگاه‌هایی که به تلویزیون متصل کرده‌اید (مانند ویدیو، دی‌وی‌دی، دوربین و …. ) همزمان داشت.

مفهوم pو i آخر اعداد
صفحه نمایش تلویزیون باید مرتب اسکن شود تا تصاویر شفاف‌تر و واضح‌تری ارایه دهد. تصاویر به دو روش اسکن یا به اصطلاح Refresh می‌شوند. اولین نوع اسکن که در تلویزیون‌های استاندارد استفاده می‌شود، به حالت یک خط در میان است، یعنی در هر اسکن یک‌بار کل خطوط فرد و در اسکن بعدی کل خطوط زوج پیمایش می‌شوند. به این نوع اسکن Interlace گفته می‌شود و حرف i نیز بیان‌گر همین کلمه است.
دومین روش، اسکن کل خطوط زوج و فرد باهم است، یعنی در هر بار اسکن تمام خطوط همزمان Refresh می‌شوند که به آن اسکن Progressive گفته می‌شود و حرف p نیز بیان‌گر همین کلمه است.

راهنمای جامع خرید انواع تلویزیون ال سی دی

شکل ۴: تفاوت اسکن در روش Interlace نسبت به روش Progressive

گارانتی
سعی کنید تلویزیون خود را از نمایندگی‌های معتبر به همراه گارانتی اصلی تهیه کنید. شاید این مورد هزینه‌های بیشتری برای شما در بر داشته باشد اما مطمئنا این هزینه بیهوده نخواهد بود.

سخن پایانی
نکاتی که در این مقاله به آن پرداختیم، مواردی بود که در تمام تلویزیون‌ها مشترک است، از سونی و سامسونگ و ال‌جی گرفته تا پاناسونیک و جی‌وی‌سی‌ و … اما آنچه که باعث می‌شود، در شرایط مساوی یک مدل نسبت به مدل دیگر برتری داشته باشد، فناوری‌ خاص و گاهی منحصر به فرد است که بعضی از کمپانی‌ها در ساخت محصولات خود از آن بهره‌ می‌برند. از این قبیل فناوری‌ها می‌توان به موارد افزایش کیفیت صدا، کاهش نویز تصویر، پخش مستقیم فیلم از روی حافظه فلش و … اشاره کرد.
در پایان مشخصات به عنوان مثال مشخصات دو نمونه از تلویزیون‌های موجود در بازار ایران را نشان می‌دهیم تا بتوانید بین مطالب این مقاله و مشخصات اعلام شده توسط شرکت‌های سازنده مقایسه‌ای داشته باشید.

راهنمای جامع خرید انواع تلویزیون ال سی دی

راهنمای جامع خرید انواع تلویزیون ال سی دی

TV, TV LCD خرید, آموزش, انواع LCD, تلویزیون, خرید تلویزیون, راهنمای خرید, راهنمای خرید ال سی دی, کدام ال سی دی

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 610 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php