کد خبر : 181667 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

رژیم های غلط لاغری

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]اگر حاضرید برای لاغر شدن هر رژیم و برنامه غذایی را امتحان کنید، بهتر است قبل از هر تصمیمی این مطلب را تا انتها بخوانید تا ببینید که رژیم های غلط چه بالاهایی سرتان می آورند.[/box] رژیم بجو و تف کن این رژیم اوایل قرن بیستم …

رژیم های غلط لاغری

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]اگر حاضرید برای لاغر شدن هر رژیم و برنامه غذایی را امتحان کنید، بهتر است قبل از هر تصمیمی این مطلب را تا انتها بخوانید تا ببینید که رژیم های غلط چه بالاهایی سرتان می آورند.[/box]

رژیم بجو و تف کن

این رژیم اوایل قرن بیستم ابداع شد. اولین کسی که این رژیم را گرفت مردی به نام هوراس فلچر بود که بیمه هزینه‌های درمان ناشی از چاقی او را نمی‌داد. فلچر با رژیم جویدن توانست ۴۰ پوند لاغر کند و رازش هم این بود که هر لقمه غذایش را ۴۰ بار می‌جوید و سپس باقی‌مانده غذایی که توی دهانش مانده بود را دور می‌ریخت!


رژیم عینک آبی

می‌گویند رنگ آبی اشتها را از بین می‌برد. مدافعان این رژیم به جای اینکه آشپزخانه‌شان را رنگ آبی بزنند، از بشقاب یا وسایل آبی استفاده کنند و…، یک عینک آبی روی چشم‌شان می‌گذارند و سر میز می‌نشینند. شاید این روش خیلی سخت نباشد ولی زندگی را تبدیل به یک فیلم طولانی سه‌بعدی می‌کند.

رژیم گراهام

سیلوستر گراهام، کشیش پروتستانی بود که در قرن نوزدهم زندگی می‌کرد و کاملا گیاه‌خوار بود. او معتقد بود مردم چاق می‌شوند چون بیش از حد رابطه زناشویی با همسر خود دارند. البته رژیم گیاه‌خواری گراهام و همچنین پرهیز او از داشتن رابطه زناشویی خیلی دوام نیاورد ولی امروزه او را به عنوان پدر کراکرهای معروف گراهام می‌شناسند.


رژیم سرکه سیب

لرد بایرون به بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی متهم بود ولی باز هم دست از تبلیغ لاغری با استفاده از رژیم سرکه سیب برنداشت. ایده اصلی او این بود که برای لاغری باید روزانه مقدار کافی سرکه سیب، یک عدد تخم‌مرغ خام و یک فنجان چای بنوشید. هنوز هم خیلی‌ها از این رژیم استفاده می‌کنند و عوارض جانبی آن یعنی اسهال و تهوع را به جان می‌خرند تا لاغر شوند.


رژیم زیبای خفته

وقتی خوابید نمی‌توانید غذا بخورید. پس برای لاغر شدن باید بیشتر بخوابید و کمتر بیدار بمانید تا هوس غذا خوردن به کله‌تان نزند.


رژیم سیگار

این رژیم در سال‌های ۱۹۲۰ حسابی روی بورس بود و حتی توسط پزشکان نسخه می‌شد. بر اساس این برنامه هر وقت کسی گرسنه می‌شود، به جای غذا خوردن باید یک نخ سیگار دود می‌کرد و اساس رژیم این بود که چاقی شما را می‌کشد ولی سیگار فقط باعث می‌شود سرطان ریه بگیرید!


رژیم صابون لاغری

در سال‌های ۱۹۳۰ این حرف سر زبان‌ها افتاده بود که اگر نمی‌توانی چربی‌هایت را بسوزانی حداقل آنها را از روی بدنت بشور. صابون‌هایی برای این کار هم وارد بازار شده بود ولی خیلی زود این رژیم شکست خورد چون معلوم شد این صابون‌ها فرقی با صابون‌های شست‌و‌شوی دست معمولی ندارند.

رژیم پنبه

گرسنه هستی؟ یک تکه پنبه بخور! البته به شرط اینکه طعم «هیچی» را دوست داشته باشی. کسانی که این رژیم را می‌گیرند از اندازه گلوله‌های پنبه که درست اندازه لقمه‌های غذاست راضی‌اند ولی متاسفانه نمی‌دانند که با این رژیم هم ممکن است دچار انسداد روده شوند و هم سرطان بگیرند و در نهایت بمیرند البته با وزن ایده‌آل‌شان!

رژیم کرم کدو

وقتی می‌شود انگل‌های گرسنه را به جان معده و روده انداخت و از چاقی خلاص شد، چرا باید رژیم بگیریم و غذاهای سالم بخوریم؟ این رژیم در قرن بیستم ابداع شد ولی خیلی به محبوبیت نرسید. چون مردم می‌دانند که خوردن انگل چه‌قدر مضر است و چه آسیب‌هایی به بدن می‌زند؟ مسلما نه! علتش این است که ۹۰ درصد مردم دنیا حاضر نیستند لب به کرم بزنند حتی اگر بدانند که با خوردن آن مانکن می‌شوند.

در این برنامه کاهش وزن شما درست به اندازه قبل غذا می‌خورید ولی این انگل‌ها در غذای شما سهیم می‌شوند و شما را لاغر می‌کنند اما دردسرهایی مانند سوءهاضمه و دردهای شدید شکمی، سوءتغذیه و کبمود پروتئین، نفخ، انسداد روده، تشنج و مننژیت و… را نیز برای‌تان به ارمغان می‌آورند و شاید حتی شما را بکشند.

رژیم های غلط لاغری

رژیم خام‌خواری

هر متخصص تغذیه‌ای با این ایده موافق است که کاهش مصرف فست‌فودها و اسنک‌ها و در عوض جانشین کردن آنها با انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، راهی معقول و موثر برای کاهش وزن است اما چرا باید برای این کار از خوردن غذاهای پخته شده صرف‌نظر کنید و فقط به خام‌خواری بچسبید؟ کسانی که به این رژیم ایمان دارند، معتقد هستند که پخت و پز مواد مغذی موجود در غذا را از بین می‌برد درحالیکه حتی بعد از حرارت دیدن خیلی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر در مواد غذایی باقی می‌ماند.

رژیم قلیایی

رژیم غذایی قلیایی یعنی حذف لبنیات، شیرینی، کافئین، الکل، غذاهای مصنوعی و فرآوری‌شده و مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات بیشتر. این رژیم قطعا نکات مثبتی دارد؛ از یک طرف شما باید مواد غذایی را تازه مصرف کنید و از طرف دیگر مصرف موادغذایی چرب و فراوری شده محدود می‌شود و این به خودی خود به شما برای رسیدن به وزن ایده‌آل‌تان کمک می‌کند. اما موضوع این است که پایه و اساس این رژیم دروغ است زیرا هیچ رژیمی واقعا نمی‌تواند روی PH بدن آنقدرها اثر بگذارد و آن را قلیایی‌تر یا اسیدی‌تر بکند و بدن برای این کار مکانیسم‌های خاص خود را دارد. همچنین حذف لبنیات از رژیم غذایی می‌تواند شما را دچار کمبود جدی کلسیم کند.

رژیم گروه خونی

یک درمانگر طبیعی به نام پیتر دادامو این رژیم را پایه‌گذاری کرد و اساسش این است که مواد غذایی خاص با گروه خونی شما وارد واکنش‌های شیمیایی می‌شوند. به‌عنوان مثال کسانی که گروه خونی O دارند باید گوشت‌های کم‌چرب، میوه و سبزی بخورند و از خوردن گندم و محصولات آن و شیر و لبنیات خودداری کنند. در حالیکه افرادی با گروه خونی A باید گیاه‌خوار شوند و آنهایی که گروه خونی B دارند باید مرغ، ذرت، گندم، گوجه‌فرنگی، بادام‌زمینی و کنجد را از برنامه غذایی روزانه‌شان حذف کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد گروه خونی روی کاهش وزن موثر و تنظیم رژیم بسته به گروه خونی می‌تواند بسیار محدود و خسته‌کننده باشد.

رژیم ورولف

در این برنامه غذایی شما باید بر اساس تقویم قمری روزه بگیرید. در روزهایی که ماه کامل است یا روز اول ماه باید در حالت ناشتایی کامل باشید و جز آب و آب‌میوه اجازه خوردن هیچ خوراکی دیگری را ندارید. نوع پیشرفته این رژیم شامل یک شبانه‌روز، ناشتایی و پس از آن ادامه رژیم در روزهای خاص بر اساس وضعیت ماه است. در حالیکه متخصصان می‌گویند وزنی که به دنبال گرسنگی‌های طولانی از دست می‌رود به سرعت باز می‌گردد و این مساله هیچ ربطی به وضعیت ماه نسبت به کره زمین ندارد!

رژیم شیرینی

درست است که در این رژیم مجاز به خوردن شیرینی هستید اما نه هر شیرینی، بلکه باید انواع خاصی از شیرینی را مصرف کنید که پرپروتئین و پرفیبر هستند و در طول روز ۵۰۰-۶۰۰ کالری انرژی به بدن شما می‌رسانند. این شیرینی‌ها وعده صبحانه، ناهار و میان‌وعده‌های شما را تشکیل می‌دهند و به عنوان شام می‌توانید یک وعده معمولی ۵۰۰-۶۰۰ کالری بخورید تا انرژی دریافتی روزانه‌تان به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری در روز برسد. شاید با این رژیم وزن کم کنید و خودداری از مصرف غذا در طول روز ممکن است به پرخوری در وعده شام منجر شود جوری که حسابی از خجالت‌ خودتان در بیایید.

رژیم ۵ لقمه


هر غذایی که دوست دارید انتخاب کنید، اما فقط ۵ لقمه از آن بخورید. در این رژیم باید از صبحانه چشم پوشیده و در وعده ناهار و شام ۵ لقمه غذا بخورید. این ایده که حجم مصرف مواد غذایی را برای رسیدن به وزن ایده‌آل کم کنیم غلط نیست، اما مشکل رژیم ۵ لقمه این است که حتی اگر غذایی انتخابی شما پرکالری هم باشد با خوردن این حجم از آن به زور روزی ۹۰۰-۱۰۰۰ کالری به بدن‌تان می‌رسد و به مرور دچار کمبود موادمعدنی و انواع ویتامین‌ها می‌شوید.

رژیم لیموناد

این رژیم قدمت زیادی دارد و امروزه انواع مختلف آن میان خانم‌ها و آقایانی که دغدغه وزن دارند، محبوب است. پایه و اساس این رزیم این است که باید ظرف مدت زمان مشخصی فقط لیموناد، آب‌سبزیجات، شربت‌افرا یا آب طعم‌دار شده با فلفل قرمز بخورید! با این رژیم قطعا لاغر می‌شوید، اما به محض اینکه شروع به خوردن غذاهای جامد بکنید، همه وزنی که از دست دادید سرجایش برمی‌گردد. عوارض جانبی این رژیم شایع شامل خستگی، تهوع، سرگیجه و کم‌آبی است و باعث از دست رفتن عضلات بدن می‌شود.

رژیم غذای کودک

اگر نوزاد می‌تواند با خوردن غذای پوره‌شده بزرگ می‌شود، قطعا خوردن این مواد غذایی بهش ما صدمه نمی‌زند. موضوع اصلی اینجاست که شما نوزاد نیستید! کسانی که این رژیم را می‌گیرند روزی ۱۴ قوطی غذای بچه می‌خورند که حدود ۲۰ تا ۱۰۰ کالری انرژی دارد و در پایان روز هم اجازه دارند که یک شام سبک داشته باشند. این افراد به مرور لاغر می‌شوند ولی به سرعت توان خود را از دست می‌دهند و دچار خستگی و کمبود انرژی می‌شوند.

رژیم سوپ کلم

رژیم سوپ کلم، مادربزرگ همه رژیم‌های غلط کم‌کالری است که این روزها در دنیا رواج دارد. در طول رژیم شما اجازه دارید سوپ کلم بدون چربی، و هر دو سه روز یکبار شیر یا موز بخورید که کالری چندانی ندارد. قطعا با این رژیم لاغر می‌شوید چون غذایی که می‌خورید پرفیبر بوده و آب زیادی دارد و معده را پر می‌کند. البته برای این نوع لاغر شدن باید پیه نفخ و افزایش گاز معده را به دلیل مصرف مقدار زیاد کلم به تن‌تان بمالید و منتظر بازگشست سریع وزن‌تان باشید چون با این برنامه غذایی بافت عضلانی‌تان را از دست می‌دهید نه چربی‌.

رژیم گریپ فروت

رژیم گریپ فروت یک رژیم ۱۲ روزه است که به شما نوید می‌دهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید از شر چاقی و چربی‌های اضافی‌تان خلاص شوید. تمرکز این رزیم روی خوردن منابع غذایی پرپروتئین و گریپ‌فروت است که ۸۰ سال هم قدمت دارد.

در این رژیم شما مجاز هستید همه غذاهای دلخواه‌تان رو بخورید به شرط اینکه بیش از روزی ۱۰۰۰ کالری به بدن‌تان نرسد. البته نکته اصلی این است که باید غذای خود را در دمای اتاق مصرف کنید و هیچ غذای خیلی گرم یا خیلی سردی در برنامه روزانه‌تان نباشد و همه مواد غذایی هم در ظروف آلومینیومی سرو شود. یکی دیگر از مهم‌ترین نکته‌هایی که در این رژیم باید آن را رعایت کنید این است که اگر قرار است ماده غذایی مصرف کنید که حاوی نشاسته است(منظور سبزیجات نشاسته‌ای است، نه برنج و سیب‌زمینی و…) ، ۴ ساعت قبل یا بعدش نباید پروتئین خورده باشید.

رژیم لاغری عروس کی. ای

رژیم کی. ای یکی از روش‌های سریع لاغری است که به اسم رژیم عروس در دنیا مشهور است، اما رعایتش کردن همان و بروز انواع و اقسام عوارض که چهره زیبای عروس را خراب می کند، همان!

رژیم کی. ای یک برنامه کاهش وزن ۱۰ روزه بوده و در این مدت فرد قرار نیست از طریق دهان غذا بخورد یا سراغ غذاهای معمول بخور. راز این رژیم در استفاده از یک محلول مغذی که پروتئین، کربوهیدرات و چربی دارد و از طریق لوله‌‌ای در بینی به عروس خانم می‌رسد، نهفته است.

یکی از مشکلات اصلی این رژیم این است که شما باید این لوله و کیسه‌ حاوی محلول مغذی را همه جا به خودتان ببرید و این می‌تواند تنفس کردن را برای‌تان دشوار کرده یا باعث بروز زخم در مخاط بینی یا حتی عفونت‌های خطرناک در این ناحیه شود. از طرف دیگر این رژیم فیبر کافی ندارد و شما باید یبوست شدیدی را در این ۱۰ روز تحمل کنید و همچنین آنچنان انرژی خود را برای کارهای روزمره از دست می‌دهید که ترجیح می‌دهید کل ساعت‌های روز خواب باشید.

اشکال این رژیم کجاست؟ اولا که باید همه جا و همه وقت کیسه محلول را که به بینی‌تان متصل شده، همراه داشته باشید. تنفس مشکل، یبوست شدید و نداشتن انرژی نیز در طول روز از جمله ساده‌ترین مشکلاتی است که دنبال کردن این برنامه غذایی برایتان به ارمغان می‌آورد. از طرف دیگر چسبیده بودن یک لوله به بینی در تمام طول روز هم ممکن است شما را در معرض عفونت‌های خطرناک قرار دهد

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تناسب اندام بازدید 482 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php