کد خبر : 181614 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

اسفناج و این همه خاصیت!

اسفناج و این همه خاصیت! اسفناج جز سبزیجات سبز پرکاربرد است که در همه جای دنیا مصرف می شود. در واقع، منبع باور نکردنی از ریز مغذی های ضروری برای سلامتی است. ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرها و پروتئین های موجود در آن باعث شده تا خورایکی عالی برای بهبود …

اسفناج و این همه خاصیت!

اسفناج و این همه خاصیت!

اسفناج جز سبزیجات سبز پرکاربرد است که در همه جای دنیا مصرف می شود. در واقع، منبع باور نکردنی از ریز مغذی های ضروری برای سلامتی است. ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرها و پروتئین های موجود در آن باعث شده تا خورایکی عالی برای بهبود سلامتی و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری ها شود.

از دوران باستان از برگ های سبز اسفناج برای تهیه انواع سوپ ها و سس ها استفاده می شود. به مرور خواص این سبزی به خصوص زمانی که خام یا همراه با دیگر مواد با خاصیت مشابه مصرف گردد شناخته شد. توجه به این فواید قطعا باعث می شود تا بیشتر در برنامه غذایی گنجانده شود.

تاثیر ضد سرطانی

مقدار بالای ویتامین های A و C، فیبرها، اسید فولیک و رنگدانه های مغذی موجب عملکرد مثبت اسفناج در مقابله با سلول های سرطانی می شود. فلاونوئیدهای موجود در آن که آنتی اکسیدان های قوی هستند قادرند تکثیر سلول های سرطانی معده و پوست را متوقف کنند. به علاوه، رنگدانه های مغذی و عملکرد فیبرها در کاهش خطر سرطان های سینه، رحم، پروستات و روده بزرگ نقش دارد.

مفید برای سیستم قلبی عروقی

اسفناج برای قلب بسیار مفید است. اسید فولیک اسفناج می تواند هوموسیستئین؛ اسید آمینه موجود در خون را کاهش دهد. سطح بالای این ماده در خون احتمال خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد و زمینه ساز حمله قلبی و سکته های مغزی می شود. همچنین ترکیباتی دارد که از سخت شدن دیوراه عروق و جریان نادرست خون پیشگیری می کند. به علاوه، اسفناج سطح پتاسیم و سدیم خون را تنظیم می کند و در بهبود فشار خون وجلوگیری از التهاب قلب مؤثر است.

بهبود سلامت استخوان ها

یک فنجان اسفناج تا ۲۰۰% نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند که این ریز مغذی برای جذب مطلوب کلسیم و کنترل سلول های استخوان ساز ضروری است. به علاوه، مواد معدنی ضروری مانند منیزیوم، روی، مس و فسفر را تامین می کند که موجب تشکیل خوب استخوان ها می شود.

پیشگیری از دیابت

مصرف منظم این سبزی به ثبات سطح قند خون و پیشگیری از دیابت کمک می کند. اسفناج برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است زیرا مقدار بالای پتاسیم آن مانع از بروز عوارض بیماری می شود.

مقابله با کم خونی

اسفناج سرشار از آهن است که این ماده معدنی گلبول های قرمز خون را بازسازی می کند و مسئول انتقال اکسیژن به همه سلول های بدن است. به خاطر این خاصیت اسفناج، مصرف مداوم آن درمانی عالی برای پیشگیری و مقابله با کم خونی است.

تقویت بینایی

لوتئین موجود در اسفناج برای بهبود سلامت بینایی و به طور کلی سیستم عصبی عالی است. در واقع، این کاروتنوئیدها به محافظت از چشم در برابر آب مروارید و دیگر بیماری های استحاله ای چشم که با افزایش سن مرتبط است، کمک می کند.

مؤثر در کاهش وزن

گرچه رعایت سالم زندگی برای کاهش وزن لازم است اما متابولیسم فعال نیز ضروری خواهد بود. مصرف منظم اسفناج به بهبود توانایی بدن برای سوخت و ساز چربی ها کمک می کند و احساس گرسنگی و در نتیجه تمایل به مصرف خوراکی های بیشتر را کاهش می دهد.

بهبود سلامت سیستم گوارشی

مقدار زیاد ویتامین C اسفناج باعث محافظت از روده بزرگ می شود و عملکرد رادیکال های آزاد را متوقف می کند. از طرفی، اسفناج به حفظ تعادل فلور روده ای کمک می کند و مانع از پیشرفت ناراحتی های گوارشی و سیستم ایمنی می شود.

پیشگیری از پیری زود هنگام

آنتی اکسیدان های زیاد اسفناج موجب دفع ترکیبات سمی بدن که عامل پیری زود هنگام هستند می شود. مصرف مقدار کافی اسفناج در هفته کیفیت زندگی را بهبود می دهد و به رغم افزایش سن، زیبایی پوست را حفظ می کند.

محافظت از پوست در برابر اشعه های فرابنفش

اشعه های فرا بنفش مهم ترین عامل آسیب سلول های پوست و پیشرفت ملانوم ( تومور حاوی رنگدانه های ملانین) است. مقدار زیاد ویتامین B اسفناج عملکرد محافظ در کنار کرم های ضد آفتاب خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 435 بار
دیدگاهتان را بنویسید

ashii در تاریخ 22 آذر 1394 گفته : پاسخ دهید

اسفناج این هم خاصیت خیلی عالی پس هر که اسفناج بخور مریض نمیشه

css.php