کد خبر : 243620 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶

توصیه شیطان به حضرت یحیی (ع)

توصیه شیطان به حضرت یحیی (ع) بر اساس روایات اهل عترت(ع) ابلیس با تمام پیامبران(ع) مراوده داشت و در این دیدارها گاهی اوقات برخی راه‎های فریب خود را معرفی می‎کرد. در یکی از این دیدارها با حضرت یحیی(ع) ملاقات داشت و برخی قلق‎های رفتاری خود را افشا کرد. داستان این …

توصیه شیطان به حضرت یحیی (ع)

توصیه شیطان به حضرت یحیی (ع)

بر اساس روایات اهل عترت(ع) ابلیس با تمام پیامبران(ع) مراوده داشت و در این دیدارها گاهی اوقات برخی راه‎های فریب خود را معرفی می‎کرد. در یکی از این دیدارها با حضرت یحیی(ع) ملاقات داشت و برخی قلق‎های رفتاری خود را افشا کرد. داستان این ملاقات را از صفحه 339 کتاب امالی شیخ طوسی (ره) نقل می کنیم.

امام صادق(ع) به نقل از پدران بزرگوار خود فرمودند: ابلیس از زمان آدم علیه‎السلام نزد همه پیامبران می‎آمد تا زمانی که مسیح مبعوث شد. با آنها گفت‎وگو و از آنها پرسش می‎کرد و با هیچ کدام بیشتر از یحیی بن زکریا(ع) انس نداشت. یحیى به او گفت: اى ابا مرّه (لقب شیطان؛ کنایه از ریشه بدى و بیمار دلى) من به تو نیازى دارم. گفت تو ارجمندتر از آن هستی که من خواهش تو را رد کنم؛ هر چه می‎خواهی بخواه که من در فرمانت مخالفت ندارم.

یحیی(ع) فرمود: اى ابا مرّه می‎خواهم همه دام‎هایت که آدمیزاده را با آنها شکار می‎کنى به من نشان دهی. گفت بسیار خب و بعد فردا را به او نوید داد. نقل است که ابلیس با چهره ‏اى مانند میمون و تنى مثل خوک و دو چشم دراز در چهره‏ ظاهر شد و … تا آنجا که یحیی(ع) به ابلیس فرمود چه چیز چشمت را روشن‎تر کند؟ گفت: زن‎ها؛ که دام‎ها و بندهاى منند و چون نفرین صالحان و لعنت آنها بار مرا سنگین کنند نزد زن‎ها بروم و به آنها خوشدل شوم.

یحیى(ع) به ابلیس گفت: این کلاهخود که بر سر دارى چیست؟ گفت از نفرین مؤمنان با آن خود را نگه می‎دارم. گفت: این آهنى که درون آن می‎بینم چیست؟ گفت دل صالحان را با آن قلاب کنم. یحیى(ع) گفت: هرگز شده که به من پیروز شده باشى؟ گفت: نه، اما تو یک خصلتى دارى که آن را خوش دارم. یحیى(ع) گفت: آن چیست؟ گفت تو پر خورى و چون افطار کنى و بخورى و سیر شوى، از برخى نماز و شب زنده‎دارى خود در شب باز می‎مانی.

یحیى(ع) فرمود: من با خدا عهد می‎کنم که دیگر سیر نخورم تا او را ملاقات کنم. ابلیس گفت: من هم با خدا عهد می‎کنم که به مسلمانى اندرز ندهم تا بمیرم. ابلیس از نزد یحیی(ع) بیرون رفت و دیگر به او باز نگشت.

1.5/5 - (2 امتیاز)
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 680 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php