کد خبر : 242659 تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۸:۲۲

روش نگهداری و تکثیر گیاه گل گندمی

روش نگهداری و تکثیر گیاه گل گندمی گل گندمی از جمله گلهای زینتی و کم آب خواه خانه های کویر نشینان یزدی است که سالیان سال است که بانوان یزدی به کاشت گل گندمی در منزل می پردازند. گرچه در خانه های جدید با متراژهای پایین دیگر خبری از گلخانه …

روش نگهداری و تکثیر گیاه گل گندمی

روش نگهداری و تکثیر گیاه گل گندمی

گل گندمی از جمله گلهای زینتی و کم آب خواه خانه های کویر نشینان یزدی است که سالیان سال است که بانوان یزدی به کاشت گل گندمی در منزل می پردازند. گرچه در خانه های جدید با متراژهای پایین دیگر خبری از گلخانه های قدیمی در منازل یزدی ها یافت نمی شود و کسانی هم که در خانه های قدیمی ساز گلخانه های خود را تخریب می کنند و به متراژ نشیمن می افزایند ولی هنوز دل کویر نشینان سبز است و حتی می توان در بالکن آپارتمانهای چند طبقه نیز گلدان های گل را مشاهده کرد که یکی از این گلدانها گل زینتی گندمی است.

معصومه دهقانی کارشناس منابع طبیعی و مدرس آموزش گلهای زینتی این بار روش کاشت و تکثیر گل گندمی را در اختیار ما قرار داده است:

Chlorophytum comosum “vittatum”

نام انگلیسی: Spider plartl. Ribbon plant

نام علمی: chlorophytum comosum “vittatum”

گیاهی است زیبا و همیشه سبزکه به دلیل کم توقع بودن برای افراد مبتدی و نام آشنا نگهداری گیاهان آپارتمانی بسیارمناسب است. این گیاه ارزان و سریع الرشد دارای برگهای باریک و بلند با نوارهای سبز در حاشیه آن می باشد و درانتهای ساقه ها ها تولید گیاهچه هایی می کند که ازاین گیاهچه ها در تکثیراین گیاه استفاده می شود. به علت وضع خاص برگها و آویزان بودن آنها بسیار مناسب است. کاشت گل در سبد های آویزان که می تواند با تولید گیاهچه درانتهای ساقه های بلند منظره جالبی را ایجاد می کند.

آبیاری گل گندمی:

درفصل رشد یعنی بهار و تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هر ۱۰ روز یکبار گیاه را آبیاری کنید. اگر به این گیاه کم آب بدهید بهتراست تا اینکه زیاد آب بدهید زیرا این گیاه به آبیاری زیاد حساس بوده و باعث پوسیدگی طوقه گیاه می شود.

نور گل گندمی:

این گیاه در مکانهای کم نور نیزبه رشد خود ادامه می دهد اما بهترین رشد و رنگ زیبای برگها درمکانهایی با نور کافی ایجاد می شود. توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید به ویژه در روزهای تابستان می تواند باعث سوختگی برگها شود.

دما:

گیاه گندمی معمولا دمای ۱۰ درجه سانتی گراد و حتی کمتر را برای مدت طولانی و بدون هیچ عارضه ای تحمل می کند اما اگر دمای محیط بیش از حد بالا باشد برگها ضعیف و خشک می شوند.

تغذیه:

با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان زینتی هر ماه یکبار گیاه را تقویت نمایید.

خاک:

خاک این گیاه باید کمی سنگین تراز دیگر گیاهان آپارتمانی باشد بنابراین مخلوطی از خاک برگ، ماسه و خاک باغچه می تواند محیط خوبی را برای رشد ریشه فراهم کند.

تکثیر گل گندمی:

گیاهچه های کوچک تولید شده بر روی ساقه های رونده را جدا کرده و در گلدان های کوچک که با خاک مناسب پرشده است ریشه دارکنید. درفصل بهار درهنگام تعویض گلدان می توان گیاه را به چند قسمت تقسیم نموده و هر قسمت را در گلدان جداگانه ای کشت کرد.

3.5/5 - (6 امتیاز)
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 3,289 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php